Sunday, Jan 1, 2023

صفحه نخست » الدار ممدوف را بهتر بشناسیم، نزدیک به نایاک، و متهم به لابیگری برای جمهوری اسلامی

مشاور یک فراکسیون پارلمان اتحادیه اروپا به لابیگری برای جمهوری اسلامی متهم شد

ایران اینترنشنال - الدار ممدوف، سیاستمدار ۵۰ ساله اهل لتونی که از ۱۵ سال پیش مشاور سیاسی فراکسیون سوسیالیست دموکرات‌ها در پارلمان اتحادیه اروپاست، به لابیگری برای جمهوری اسلامی، روسیه و قطر متهم شده است.

فراکسیون سوسیالیست دموکرات‌ها در پارلمان اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از مشاورانش را به خاطر تخلف در پرونده قطر گیت معلق کرده است. چهار منبع به نشریه پولتیکو گفتند که مشاور معلق شده الدار ممدوف است.

دو هفته پیش روزنامه کوریره دلاسرا ایتالیا، از او با نام مشاور مرموزی نام برد که در دفترش در بروکسل توسط بازرسی شده است. این روزنامه نوشت که ممدوف را در اروپا به عنوان لابی‌ جمهوری اسلامی می‌شناسند.

ممدوف در حساب کاربری توییترش با انتشار عکس‌هایی از دفترش، مدعی شد این خبر جعلی است. کمتر از یک هفته بعد، روزنامه لااستامپا ایتالیا خبر تجسس از او را با تیتر «‌قطر گیت؛ سایه ایران» منتشر کرد و نوشت در کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا همه او را یک مامور در خدمت تهران و آن ایرانی صدا می‌زنند.

او پیشتر به عنوان دیپلمات وزارت خارجه لتونی در واشینگتن و مادرید کار کرده بود. آنطور که رسانه‌های اروپایی نوشته‌اند آمریکا در آن زمان به دولت لتونی در مورد ارتباط ممدوف با سازمان‌های طزفدار جمهوری اسلامی در این کشور هشدار‌هایی داده بود که باعث پایان کار او در وزارت خارجه شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

ممدوف فعلا متهم شده که از قطر یک بسته استراحتی کامل، برای سفر به قطر و تماشای مسابقات جام جهانی از دولت این کشور گرفته است. اگرچه تحقیقات درباره لابی‌های او ادامه دارد. به نوشته روزنامه‌ای در بلژیک، یکی از متهمان در دادگاه گفته برای ممدوف و نامزدش بلیت فرستاده است.

بازرسان از قبل ممدوف را به خاطر مواضعش زیر نظر گرفته بودن، وقتی که او پس از رای‌گیری در مورد آزادسازی ویزا برای قطر در پارلمان اتحادیه اروپا برای یکی از حاضران علامت پیروزی داد.

او پیشتر به عنوان دیپلمات وزارت خارجه لتونی در واشینگتن و مادرید کار کرده بود. آنطور که رسانه‌های اروپایی نوشته‌اند آمریکا در آن زمان به دولت لتونی در مورد ارتباط ممدوف با سازمان‌های طزفدار جمهوری اسلامی در این کشور هشدار‌هایی داده بود که باعث پایان کار او در وزارت خارجه شد.

سابقه او در مسیر کمک به جمهوری اسلامی و ارتباطش با چهره‌های نزدیک به نظام قابل تامل است. او بیش از پنجاه مقاله در مجله «ریسپانسیبل استیت کرفت» نوشته، از جمله اخیرا در مقاله‌ای گفته با افزایش اعتراض‌ها در ایران، احیای برجام ضروری‌تر از همیشه به نظر می رسد.

اما ‌ریسپانسیبل استیت کرفت، رسانه‌ای وابسته به موسسه کویینسی است، موسسه‌ای که نائب رییس اجرایی‌اش، تریتا پارسی است، مدیر سابق نایاک، سازمانی که منتقدانش آن را لابی جمهوری اسلامی در آمریکا می‌دانند.

در سال‌های گذشته، همزمان با افزایش تنش‌ها بین قطر و عربستان سعودی، ممدوف مقالاتی علیه ریاض و در دفاع از قطر منتشر می‌‌کرد، از جمله اینکه خواستار تحریم نشست جی‌-۲۰ شد، اجلاسی که به دلیل شیوع جهانی کرونا به طور مجازی برگزار شد.

ممدوف سال گذشته در نشست اتاق فکر «فرندز آو یوروپ» حاضر شد در کنار نگار مرتضوی، که می‌گفت خروج ترامپ از برجام و کشتن قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده، باعث به قدرت رسیدن به زعم او تندروها در ایران شد.

ممدوف در این نشست رفتارهای جمهوری اسلامی را توجیه می‌کرد و گفت تنها جمهوری اسلامی نیست که باعث تنش در منطقه شده بلکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم نقش دارند.

دو هفته پیش، زمانی که حسین رونقی، فعال سیاسی که به تازگی از زندان آزاد شده، فهرستی از اعضای نایاک یا چهره های نزدیک به این سازمان را در صفحه توییتر خود منتشر و آن‌ها را متهم به خون‌شویی کرد، ممدوف با حمایت از آن‌ها، کار رونقی را مخالف دموکراسی خواند.

پس از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس، ممدوف در مقاله‌ای این قطعنامه را مضر دانست. خبرگزاری فارس و روزنامه جوان، هر دو وابسته به سپاه پاسداران، مقاله ممدوف را ترجمه و منتشر کردند.
رسانه‌های اروپایی خبر داده‌اند که دادگاه در حال تحقیق درباره لابی‌گری ممدوف برای جمهوری اسلامی، قطر و روسیه و ارمنستان بوده است.

تلاش برای تماس با ممدوف و انعکاس نظراتش نتیجه‌ای نداد. ایران اینترنشنال به او ایمیل زد و با دفتر فراکسیون سوسیالیست دموکرات‌های اروپا تماس گرفت اما او پاسخی نداد.

نشریه «آزه مدیا» در دو مقاله با تیترهای «مامور روابط عمومی سیاسی جمهوری اسلامی و ارمنستان در قلب بروکسل» و «تراژدی مامور ممدوف» نوشت در ۱۵سال گذشته، ممدوف مسیر بسیار تامل‌برانگیز، اما از بسیاری جهات غم‌انگیز را طی کرده و از یک دیپلمات و تحلیلگر آینده‌دار به یک مامور بی‌مصرف بدنام سپاه پاسداران تبدیل شده است.

ممدوف ابتدای تیرماه سال ۸۶، به ایران سفر کرد و با هاشمی رفسنجانی دیدار کرد.
این نشریه مدعی شده که در اروپا همه می‌دانند ممدوف، مربی دیپلمات‌های مستقر در سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل برای مذاکره با سیاستمداران اروپایی است. او میانجی ارتباط بین مقام‌های جمهوری اسلامی و افراد نزدیک به تهران و اتاق فکرهای اروپایی نظیر مرکز مطالعات سیاسی بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy