Thursday, Jan 26, 2023

صفحه نخست » بعد از «کتلت» ایرانی نوبت «بلال» سودانی شد

آمریکا بلال سودانی از رهبران داعش در سومالی را کشت

دویچه وله - وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد بلال سودانی از رهبران داعش در سومالی را در یک عملیات نظامی کشته است. او نقشی کلیدی در تقویت این گروه در آفریقا و شاخه آن در افغانستان موسوم به "شاخه خراسان" داشت.

balallarge.pngلوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ارتش ایالات متحده روز چهارشنبه پنج بهمن (۲۵ ژانویه) یک "عملیات تهاجمی در شمال سومالی" انجام داد که "به هلاکت تعدادی از اعضای داعش"، از جمله بلال سودانی، رهبر این گروه در این بخش از آفریقا منجر شد.

سودانی نقشی کلیدی در تقویت این گروه و تامین مالی عملیات داعش در نقاط دیگر جهان ازجمله در شاخه خراسان در افغانستان داشت.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

یک مقام ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت که این عملیات به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا انجام گرفت و قرار بود او دستگیر شود، اما در جریان درگیری سودانی همراه با ۱۰ تن دیگر از اعضای داعش کشته شدند.

به گفته کاخ سفید این عملیاتی در مجموعه غارهای کوهستانی در شمال سومالی بود که با یک "برنامه ریزی گسترده و دقیق" انجام شد و هیچ تلفاتی به نیروهای آمریکایی یا غیرنظامیان وارد نشد.

وزیر دفاع آمریکا از شرکای بین‌المللی این کشور برای حمایت از این عملیات قدر دانی کرد. آمریکا با جمع‌آوری اطلاعات طی ما‌ه‌ها این عملیات را طراحی کرده بود.

بلال سودانی در سال ۲۰۱۲ و قبل از پیوستن به داعشتوسط وزارت خزانه داری ایالات متحده برای نقشی که در گروه اسلام‌گرای افراطی الشباب داشت، تحریم شده بود. از جمله برای کمک به پیروان این گروه برای سفر به اردوگاه‌های آموزشی و تامین مالی برای افراط گرایان خارجی در سومالی.

نزدیک به یک سال پیش نیروهای نظامی آمریکا ابو ابراهیم هاشمی قرشی، رهبر پیشین داعش را در شمال غرب سوریه به هلاکت رساندند. سومالی با ۱۶ میلیون جمعیت از فقیرترین کشورهای شاخ آفریقاست وعملیات تروریسیتی اسلامگرایان الشباب که متحد داعش به شمار می‌رود تاکنون قربانیان زیادی از غیرنظامیان گرفته است. داعش در بسیاری از کشورهای آفریقایی جنایات سهمگینی آفریده و امنیت و ثبات بخش‌هایی از این قاره را به خطر انداخته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy