Monday, Jan 30, 2023

صفحه نخست » وقتی مراکز نظامی هسته ای شکار پهپادهای سبک حمل پیتزا می شوند، فرزانه روستایی

roostaee.jpgفرزانه روستایی - خرداد ماه امسال حمله پهپادی به یک مرکز نظامی در پارچین منجر به مرگ مهندس جوانی شد. نیویورک تایمز گزارش داد که یک کوادکوپتر این حمله را انجام داده است. کوادکوپترها پهپادهای کوچک و سبک هستند که قابلیت های قابل توجه، اما برد پروازی کوتاهی دارند. این پهپادهای کوچک، سبک و ارزان در مدل های مختلف کاربرد زیادی دارند و این روزها از آنها برای حمل و تحویل پیتزا یا تحویل خرید های کوچک مثلا کفش مورد استفاده قرار می گیرند.

تاکنون چندین بار از مدل های نظامی این پهپادها در حمله به مراکز هسته ای یا نظامی ایران استفاده شده است که حمله دیشب به یک مرکز وزارت دفاع در اصفهان نیز یکی از آنهاست. مهمترین نکته در استفاده از این نوع پهپاد این است که کوادکوپترها معمولا از همان حوالی هدف به پرواز در می آیند و اساسا نمی توانند مسافت طولانی را طی کنند. معنی عبارت فوق این است که پهپادی که دیشب در اصفهان مورد استفاده قرار گرفت مانند همان پهپادی که خرداد ماه پارچین را هدف قرار داد از همان حوالی به پرواز در آمده بود نه از نقاط دور دست.

یک نمای دیگر قضیه این است که موساد دیشب در شهر اصفهان یا در حوالی شهر اصفهان این پهپاد را به پرواز درآورده است. با توجه با اینکه دسترسی به آسمان ایران به لحاظ فنی برای جنگنده های اسراییل بسیار دشوار است و بعد مسافت و ضرورت سوختگیری جنگنده ها در رفت و در بازگشت معضلی است که هنوز راهی برای آن پیدا نشده است استفاده از پهپادهای ارزان و سبک جایگزین پهپادهای سنگین یا هواپیماهای جنگنده شده که ممکن است هدف پدافند قرار بگیرند.

به این ترتیب مهمترین نکته ای که جلب توجه می کند این است که شبکه ای که موساد در ایران و یا احیانا در سپاه سازماندهی کرده توانایی این را دارد که به راحتی و از هر نقطه ای حمله به یک مرکز حساس را هدایت کند. این ویدئو مدل جدید مانور اسراییل در خاک ایران را یک اتفاق مهم و استراتژیک ارزیابی می کند که در واقع شبکه محور است. یعنی بیش از هر چیز به افراد و شبکه ای وابسته است که در همان حوالی اهداف نظامی کوادکوپترها را به پرواز در می آورند و ردی از خود باقی نمی گذارند.

***

کانال یوتوب نویسنده



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy