Monday, Jan 30, 2023

صفحه نخست » سلاح حمله کننده به سفارت آذربایجان از کجا آمده است؟ + دروغ های رئیس پلیس

ib.jpgاختصاصی ایران بریفینگ / معراج رسول اف / امیر فرشاد ابراهیمی/ صبح روز جمعه، هفتم بهمن ۱۴۰۱ (۲۷ ژانویه ۲۰۲۳)، یاسین حسین‌زاده، شهروند ایرانی، بازنشسته سپاه پاسداران که هم اکنون در واسطه گری میوه فعالیت دارد با ورود به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، با اسلحه کلاشنیکف به سوی نیروهای حفاظتی جمهوری آذربایجان شلیک کرد که در جریان آن رئیس تیم حفاظت سفارت جان باخت.

بلافاصله، حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، مدعی شد که فرد مهاجم «با انگیزه شخصی و همراه دو فرزند خردسال خود وارد ساختمان سفارت» شده و در پی «عکس‌العمل فوری نیروهای پلیس ایران» بازداشت شده است.

این در حالی است که در ویدیویی که از آغازین لحظات حمله توسط دوربین های حفاظتی سفارت ضبط شده است کاملا مشخص است که به غیر از فرد مهاجم در خودروی پراید هیچ سرنشین دیگری وجود ندارد .

از اولین دروغ رئیس پلیس تهران می شود فهمید سناریویی در حال جان گرفتن است.

دومین دروغ رئیس پلیس تهران نیز عکس العمل فوری نیروهای پلیس ایران است؛ در رد این اظهارات سه ویدیو از نحوه تهاجم فرد مسلح از سوی سفارت آذربایجان منتشر شده که نادرست بودن روایت سرتیپ رحیمی را به وضوح نشان می‌دهد. شهروند ایرانی مسلح، بعد از ورود کادر حفاظت به سفارت، با خودرو شخصی خود به عقب خودرو پارک‌شده در مقابل ساختمان سفارت کوبیده و سپس در حالی که برای پلیس ایرانی مقابل ساختمان دست تکان می‌دهد، وارد ساختمان شده و با نیروهای حفاظت درگیر می‌شود.

این درگیری برای دقایقی ادامه داشته تا اینکه او با درگیر شدن با عوامل داخل سفارت نهایتا مجبور به تسلیم می شود این درگیری در حالی است که پلیس ایرانی از کیوسک مقابل ساختمان دور شده و محوطه کاملا خالی است و به رغم تنها بودن این فرد در زمان ورود به سفارت و گذشت زمانی طولانی از این درگیری، برخلاف اظهارات سردار رحیمی، هیچ اثری از «عکس‌العمل فوری نیروهای پلیس ایران» دیده نمی‌شود، نیروهای امنیتی و پلیس با گذشت دقایق طولانی و پس از تماس مسئولان سفارت و درخواست آمبولانس و اورژانس برای زخمی شدگان تازه به محل اعزام می شوند.

در این میان یک مقام امنیتی جمهوری آذربایجان به خبرگزاری "رپورت" این کشور گفته است، این پنجمین حمله به سفارت این کشور در ایران طی دو سال گذشته است.

معلوم نیست چرا جمهوری اسلامی به‌رغم جو تنش‌آلود میان دو کشور و سابقه حملات به سفارت جمهوری آذربایجان، هیچ تدبیری برای حفاظت آن نیندیشیده و چرا جمهوری آذربایجان چهار حمله قبلی را رسانه ای نکرده است؟

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و قوه قضائیه نیز بلافاصله بعد از این حادثه گزارش دادند که فرد مسلح برای «نجات همسرش که در ساختمان سفارت نگهداری می‌شده» به آنجا حمله کرده است؛ موضوعی که دولت آذربایجان فورا تکذیب کرد و دختر جوانی هم که رسانه های ایران وی را فرزند مهاجم خوانده اند به صراحت می گوید مادرم در سفارت نیست و در کشور آذربایجان است و ما حدود ۱۰ روز پیش هم با او که در باکو زندگی می‌کند، تلفنی گفت‌وگو کرده ایم.

ساعاتی بعد قوه قضائیه ایران اعلام کرد که همسر این شخص که شهروند جمهوری آذربایجان بوده، یک سال پیش به کشورش بازگشته و خود فرد نیز از طریق مراجع قضایی و وزارت خارجه ایران در جریان این موضوع بوده است.

مسئله ای که باز مقامهای جمهوری آذربایجان و تهران تا این لحظه با سکوت از کنار آن گذشته اند هویت همسر مهاجم یا آقای یاسین حسین زاده است که در هاله ای از ابهام است.

01.jpgیاسین حسین زاده کیست ؟

یاسین (صفر) حسین زاده ۵۴ ساله متولد روستای یکان علیای از توابع مرند در سال ۱۳۶۶ وارد سپاه پاسداران شده است در زمان جنگ ایران و عراق مدتی کوتاه نیز در لشکر ۳۱ عاشورا در جنگ حضور داشته ، با پایان جنگ او همچنان در سپاه پاسداران در معاونت رزمی مهندسی نیروی زمینی سپاه در تبریز به عنوان راننده خودروی سنگین فعالیت داشته تا سال ۱۳۷۸ که از سپاه پاسداران به صورت داوطلبانه بازنشست می گردد و از آن زمان در مشاغل آزاد بازرگانی همچون فروش عسل و میوه جات فعالیت داشته .

از همان سالها به تهران نیز مهاجرت کرده و ماههایی از سال را در تهران و مابقی ایام در محله پدری خود یکان علیای مرند و همچنین منطقه اردکلو مرند زندگی می کند .

02.jpgدر خلال سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵ نیز او فرمانده بسیج مسجد یالدور مرند بوده است و اکنون نیز کماکان ارتباط خود را با این پایگاه بسیج حفظ نموده،حتی گزارشهایی نیز در دست است که او در سرکوب اعتراضات اخیر نیز در کنار بسیجیان و سپاه پاسداران در تبریز ، مراغه و حتی بوکان نیز شرکت داشته است.

درباره همسر وی اطلاعات چندانی در دست نیست ، یکی از دوستان زمان جنگ وی به ما اطلاع داده دست کم تا اواسط دهه ۷۰ وی مجرد بوده و در صورت ازدواج در تهران ازدواج کرده است که اطلاعات زیادی از وی در دست نیست.

جمهوری اسلامی اما تصاویری از صفحه دوم شناسنامه وی نیز منتشر کرده که نام و مشخصات همسر وی را گلنار علی وا و یا گلنار علی حوا ( خوانا نیست) معرفی کرده که در تاریخ ۱۳۷۷/۰۶/۲۴ در کنسولگری جمهوری اسلامی در باکو ازدواج آنها ثبت شده اما در قسمت فرزندان نامهای اسرا و محمد وارد شده که اسرا را متولد ۱۳۷۹/۰۳/۱۳ و محمد را متولد ۱۳۹۱/۰۲/۱۶ ثبت کرده که هر دو اگرچه ۱۱ سال با یکدیگر اختلاف زمان دارند اما به یک دستخط و فاقد مهر ثبت احوال و یا کنسولی و امضاء است که مشخصا این بخش از شناسنامه وی جعلی است.

03.jpgحمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

صبح روز جمعه، هفتم بهمن ۱۴۰۱ (۲۷ ژانویه ۲۰۲۳)، یاسین حسین‌زاده، با یک سلاح کلاشنیکف AK-47 تاشو از زیر به سفارت حمله ور می شود ، با خاتمه حمله ، تصویر این سلاح در دستان یکی از ماموران امنیتی سفارت جمهوری آذربایجان پیش از تحویل به پلیس ایران نمایش داده شد .

شماره سریال این سلاح آنطور که مامور امنیتی سفارت آذربایجان اعلام کرده است مخدوش شده است و تنها شماره سریال قبضه آن واضح است شماره N---12067 که اکنون از طریق منابعی در درون کشور این شماره رهگیری شده است ، این سلاح متعلق به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیست اما این سریال در ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ توسط فرماندهی امنیت عمومی ناحیه انتظامی لرستان پس از کشف رسید شده و دست کم تا اسفند ۱۴۰۰ در زاغه سلاح و مهمات کشفیات نیروی انتظامی در استان زنجان نگهداری می شده است .

04.jpgسلاح چگونه به یاسین حسین زاده رسیده است؟

این سئوالی است که البته مقامهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی باید به آن پاسخ بدهند فرض اول ، فرضی است که دولت جمهوری آذربایجان به آن رسیده است : این حمله تروریستی بوده و سازماندهی و تسلیح مهاجم توسط مقامهای جمهوری اسلامی صورت گرفته پس در اختیار گذاشتن سلاح نیز کار آنهاست .

اما فرض دیگری نیز مطرح است که کم از فرض اول نیست : «فساد سیستماتیک در پلیس جمهوری اسلامی»

پیشتر نیز گزارشهای فراوانی وجود داشت از فروش اموال مکشوفه توسط نیروی انتظامی و یا سپاه پاسداران و حتی وزارت اطلاعات این اموال از دیش ماهواره بوده تا مشروبات الکلی و مواد مخدر و یا حتی سلاح های قاچاق .

اگر چه فرض دوم به نظر کمرنگ تر می آید اما آن را نیز نباید دور از نظر داشت و در این باره نیز باید مقامهای امنیتی - اگر مطلع نباشند! - باید از متهم جویا شوند چگونه سلاح به دست او رسیده است.

آیا حمله تروریستی است یا ناشی از اختلافات خانوادگی است؟حمله به سفارت یک کشور در هر صورت یک اقدام تروریستی محسوب می شود مضاف بر آنکه مسلحانه باشد و کشته و زخمی نیز برجای بگذارد.

با فرض پذیرش ادعای مهاجم و همچنین ارتباطات گذشته وی و ارتباطات فعلی و همکاری وی با سپاه پاسداران این عملیات را باید یک «عملیات دقیق و مهندسی شده» قلمداد کنیم؛

مقامهای امنیتی با اشراف به اطلاعات و اختلافات خانوادگی فرد از این بستر استفاده کرده و آن را پوششی برای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان قلمداد کرده و دست به چنین عملیاتی زده اند، اما با توجه به اطلاعات اسلحه مهاجم فرضیه حمله تروریستی و حکومتی پر رنگ ترین فرضیه ای است که باید آن را در راستای اختلافات این ایام بین جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان مرتبط دانست.

یکی از بزرگترین اختلافات رژیم تهران با باکو اتهامی است که رهبران ایران به آذربایجان زده اند و آن در اختیار گذاشتن پایگاه های نظامی از سوی این کشور به اسرائیل برای حمله به ایران است ، اختلاف دیگر که جمهوری اسلامی کمتر علاقه به بیان آن دارد بر سر «طالح یوسف اف» است ، فردی که از فرماندهان شبه نظامیان حسینیون ، یگانی زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران که از شیعیان تندروی آذربایجان تشکیل شده و در این کشور و عراق و سوریه به عنوان نیروی نیابتی جمهوری اسلامی فعالیتهای تروریستی دارد.

05.jpgطالح یوسف اف یا آنگونه که قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران او را نامگذاری کرده است : «حاج تقی» بیش از یک دهه است که از داخل ایران مورد حمایت بود و از سوی جمهوری آذربایجان تحت تعقیب، او از سال ۱۳۹۵ بارها به ایران سفر کرده و حتی تابعیت ایران را نیز جمهوری اسلامی به وی داده است.

طالح یوسف اف به همراه خانواده اش در منطقه ای در شمال تهران اقامت داشت و تحت حفاظت سپاه پاسداران بود، او حتی در سال ۱۳۹۹ در دیدار رزمندگان افغانستانی و خانواده های کشته شدگان لشکر زینبیون با خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار داشته است .

سرویس امنیت جمهوری آذربایجان (DTX) او را که جانشین یونس صفراف است که به حبس ابد محکوم شده ، به اتهام ترور فرماندار گنجه و دهها اقدام تروریستی دیگر تحت تعقیب داشت.

06.jpgحاج تقی که به‌عنوان «مدافع حرم» سالها در کنار اعضای سپاه پاسداران در سوریه فعالیت می‌کرد همزمان با پررنگ شدن اختلافات روسیه با نیروهای سپاه پاسداران بر سر مواضع تحت کنترل در سوریه توسط دولت روسیه بازداشت و به جمهوری آذربایجان تحویل داده شد.

طالح یوسف اف بزرگترین مهره سپاه پاسداران در جمهوری آذربایجان بود که اکنون مشخص نیست چه اطلاعاتی را در بازداشت در اختیار نیروهای امنیتی آذربایجان قرارداده این بزرگترین شکست امنیتی جمهوری اسلامی در قبال آذربایجان است که پر بیراه نیست اقدام حمله به سفارت آذربایجان و کشتن مقام امنیتی سفارت را در راستای انتقام بازداشت وی در نظر بگیریم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy