Saturday, Feb 4, 2023

صفحه نخست » لحظه‌ای که جنگنده‌های آمریکایی بالن جاسوسی چین را سرنگون کردند

balloon.jpgدویچه وله - جنگنده‌های نیروی هوایی ایالات متحده بالن "جاسوسی" متعلق به چین را که بر فراز آمریکا در حرکت بود، هدف قرار داده و سرنگون کردند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در این رابطه از عملیاتی موفقیت‌آمیز سخن گفت.

وزرات دفاع ایالات متحده شامگاه سرنگون کردن بالن "جاسوسی" متعلق به چین که بر فراز آمریکا در حرکت بود را تأیید کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد: «عصر امروز شنبه ۴ ژانویه (۱۵ بهمن) جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده این بالن را در سواحل کارولینای جنوبی هدف قرار داده و سرنگون کردند». بایدن خود در این رابطه از عملیاتی "موفقیت‌آمیز" سخن گفت.

آستین افزود که بایدن روز چهارشنبه گذشته (اول فوریه / ۲ بهمن) دستور داده بوده است، "به محض آنکه سرنگون کردن این بالن خطری برای جان شهروندان آمریکایی به همراه نداشته باشد، این عملیات انجام گیرد".

به گفته وزیر دفاع آمریکا با توجه به بزرگی و همچنین ارتفاع بالای پرواز این بالن تشخیص داده شده بود که سرنگون کردن این بالن در هنگام پرواز بر مناطق خاکی ایالات متحده خطرناک است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

ارتش آمریکا اعلام کرد که عملیات اکتشاف و بیرون کشیدن این بالن سرنگون‌شده از آب‌های سواحل کرولینای جنوبی جریان داد، اما هنوز مشخص نیست که عملیات چه زمان به پایان خواهد رسید.

یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا گفت که تکه‌پاره‌های این بالن در آب‌های کم‌عمق قرار دارند و از این رو انتظار می‌رود که این عملیات نه ماه‌ها و هفته‌ها بلکه نسبتا سریع انجام گیرد.

ارتش آمریکا خبر کشف و مشاهده بالن "جاسوسی" چینی در آسمان ایالات متحده را روز پنجشنبه (۲ فوریه / ۱۳ بهمن) رسانه‌ای کرده بود. این بالن در ایالت مونتانا، مناطق مرکزی ایالات متحده و همچنین ایالت میسوری مشاهده شده بود.

مقام‌های آمریکایی احتمال می‌دهند که "ماموریت" جاسوسی بالون چینی، جمع‌آوری اطلاعات حساس در زمینه سلاح‌های اتمی ارتش ایالات متحده بوده است.

بنا بر گزارش نشریه وال استریت ژورنال، ۱۵۰ موشک ICBM Minuteman III مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای در پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده در شمال ایالت مونتانا مستقر هستند؛ منطقه‌ای که در مسیر پرواز بالن چینی بوده است.

دیروز شنبه نیز شاهدان عینی در ایالت کارولینای شمالی خبر داده بودند که این بالن را در شرق آمریکا رویت کرده‌اند.

سازمان فدرال هوانوردی آمریکا پیش از عملیات جنگنده‌های نیروی هوایی برای سرنگون کردن این بالن، حریم هوایی بر فراز کارولینای شمالی و جنوبی را بستند و گارد ساحلی آمریکا نیز از کشتی‌ها خواست که سواحل مربوطه را بی‌درنگ ترک کنند.

این سازمان پس از سرنگون شدن بالن چینی توسط ارتش حریم هوایی بر فراز این دو ایالت را دوباره باز کرده است. و پرواز‌های داخلی و بین‌المللی که از این حریم می‌گذرند، از سر گرفته شده‌اند.

دولت چین به سرنگون کردن این بالن توسط آمریکا اعتراض کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه چین از "نارضایتی شدید" پکن از انجام عملیات "خشونت‌آمیز علیه یک وسیله هوانوردی بدون سرنشین که برای مصارف غیرنظامی به کار گرفته شده" سخن گفت.

او افزود که چین "حق خود برای واکنش‌های ضروری به این مسئله را محفوظ می‌دارد". چین پیشتر نیز اعلام کرده بود که این بالن از مسیر اصلی خود منحرف شده و همچنین مأموریت آن گردآوردی اطلاعات آب‌وهوایی بوده است.

آمریکا اما همچنان بر اتهام جاسوسی بابت پرواز بالن چینی تاکید دارد. در همین رابطه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به پکن به تعویق افتاد.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار بود روز یکشنبه ۵ فوریه (۱۶ بهمن) وارد پکن شود و با مقامات دولت چین دیدار کند.

انتظار می‌رفت که این سفر تنش سیاسی میان دو کشور را که در سال‌های اخیر شدت گرفته کاهش دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy