Monday, Feb 6, 2023

صفحه نخست » پیام غیرمستقیم قالیباف: فرمان عفو رهبر برای پیشگیری از وقوع انقلاب است

ghalibaf.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سخنان امروز خود، دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه، با اشاره به عفو دهها هزار نفر از جوانان دستگیرشدۀ اعتراض‌های ماه‌های اخیر در ایران هدف از این اقدام را پیشگیری از وقوع انقلاب یا به تعبیر او "اغتشاش و آشوب" سازمان یافته دانست. محمد باقر قالیباف گفت که رهبر حکومت مذهبی ایران با این تدبیر "نقشۀ دشمنان برای تبدیل کردن جوانان و نوجوانان معترض ... به آشوبگران سازمان یافته را سد کرد."

قالیباف تصمیم علی خامنه‌ای را "محبت‌آمیز و پدرانه" و در جهت "ترمیم اجتماعی و احیای اتحاد و همدلی ملی" توصیف کرد و از همۀ مسئولان جمهوری اسلامی خواست که تصمیم رهبر را سرمشق و سرلوحۀ رفتار خود قرار دهند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، نیز در تفسیری نوشت که "فرمان عفو عمومی دهها هزار نفر" از جوانان و نوجوانان دستگیر شده در اعتراض‌های اخیر "لرزه به اندام جبهۀ برانداز انداخته" و آن را "به سکوت وادار کرده است."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ایرنا در توضیح علت تصمیم رهبر جمهوری اسلامی از قول "کارشناسان و جامعه شناسان" نوشته است که خیزش جاری در ایران "می‌تواند به گسست اجتماعی دامن زده و انقطاع نسلی و فرهنگی را موجب شود" و در جامعه "دو دستگی" ایجاد کند.

ایرنا نوشته است که تصمیم عفو عمومی از سوی رهبر حکومت اسلامی به "خلع سلاح" دشمن منجر شده و "آنهایی را که با سر دادن شعارهای هنجار شکن اصل نظام را هدف قرار داده بودند، خلع سلاح کرد."

محسن هاشمی، فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز فرمان عفو ده‌ها هزار جوان و نوجوان دستگیر شده را اقدامی جهت "بی اثر کردن تحریکات ضدانقلاب" دانست و افزود که این فرمان می تواند "آتش زیر خاکستری را که اگر باقی مانده خاموش کند" و "جلوی بهانه‌های حقوق بشری را که اخیراً در سطح جهان نسبت به ایران زیادتر شده، بگیرد." محسن هاشمی سپس ابراز امیدواری کرده که عفو رهبر مشمول خواهرش، فائزه هاشمی، نیز بشود.

تصمیم رهبر جمهوری اسلامی برای جلوگیری از وقوع یک "انقلاب" یا به تعبیر حکومت "اغتشاش" همزمان است با بروز شکاف‌هایی در درون قدرت اسلامی ایران. بعد از میرحسین موسوی که خواستار تشکیل مجلس موسسان و تدوین قانون اساسی جدید جهت تغییر نظام مطابق رأی مردم شد، محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین نیز بعد از ماه‌ها سکوت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نارضایتی‌های عمومی در کشور غیرقابل انکار هستند و باید با روش‌های مدنی و خشونت‌پرهیر حکومت را به انجام تغییر روش و پذیرش اصلاحات وادار کرد.با این حال، خود خاتمی اعتراف کرد که اصلاحات به صخرۀ ستبر بن‌بست برخورد کرده و نشانه‌ای از تمایل در حکومت برای انجام اصلاحات مشاهده نمی‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy