Sunday, Feb 26, 2023

صفحه نخست » رشد صعودی "فرار" ایرانیان از کشور + آمار تکان دهنده

رادیو فردا - مهاجرت شهروندان ایرانی در سال‌های اخیر با تغییر محسوسی در الگوی پر سرعت حرکتی خود مواجه شده و علاوه بر مهاجرت تحصیل‌کردگان، شامل بسیاری از متخصصان، ورزشکاران و حتی افراد عادی نیز است.

panahlarge.jpg

پناهجویان ایرانی در مرز یونان

***

به گزارش رسانه‌های ایران، یاسمن پریشان، مدیر ارشد منابع انسانی شرکت «دیجی‌کالا» از فروشندگان عمده کالا بر بستر اینترنت در ایران، گفته است که سازمان او این روزها با حدود «۶ ‌هزار» نیروی کار و حدود «۱۷۰۰نفر» نیروی ثابت، بشدت «درگیر مساله مهاجرت است.»

پریشان تاکید کرده است که «با خروج هر فرد از سازمان، چیزی معادل ۳۰ درصد بیشتر از هزینه سالانه‌شان باید صرف جایگزین کردن‌شان کرد.»

او در ادامه با بیان اینکه از ابتدای امسال «۲۵ درصد» از افراد جدا شده از دیجی‌کالا، به علت «مهاجرت» از سازمان رفته‌اند و استعفا داده‌اند. به گفته این مدیر دیجی‌کالا، بالاترین نرخ مهاجرت برای «تیم تکنولوژی و فناوری» این مجموعه بود. او اما تاکید کرده که حوزه‌های دیگر از جمله «منابع انسانی، بازاریابی و مارکتینگ» هم به فراخور تجربه‌شان و حتی «تحصیل» شرایط را فراهم می‌کنند «تا از ایران خارج شوند.»

حامد بیدی، فعال فضای مجازی و کارشناس حوزه آی‌تی نیز با انتقاد شدید از «اختلالات گسترده در اینترنت»، پانزدهم شهریورماه طی نشستی مجازی در پلتفرم شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» که وب‌سایت «خبرآنلاین» آن را برگزار کرد، گفته بود: «نیروهایمان مانند برگ خزان مهاجرت می‌کنند.»

از سوی دیگر، جبار رحمانی، کارشناس علوم اجتماعی هم شامگاه هشتم مهرماه در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه همه جای دنیا از «رویای ایرانی» صحبت می‌کنند، اما ما باید از «کابوس ایرانی» صحبت کنیم، خطاب به مدیران دولتی گفته بود: «سن مهاجرت» را رسانید به «بچه‌های دبیرستان» و جامعه از آینده خود «نامطمئن» است.

در این میان، «رصدخانه مهاجرت ایران» که زیر مجموعه دانشگاه شریف تهران است و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران فعالیت می‌کند، در گزارشی اعلام کرده است که مهاجرت ایرانیان به کشورهای دیگر، «رشد صعودی» یافته است.

بر پایه این گزارش منتشره، تعداد ورزشکاران مرد و زنی که از کشور مهاجرت کرده‌اند یا به دیگر کشورها پناهنده شده‌اند، از «۶۶ نفر» عبور کرده و بیش از «۶۰ درصد» این ورزشکاران، در رده های سنی ۲۰ تا ۳۵ سال قرار دارند.

این نهاد پژوهشی دهم خردادماه امسال در گزارش آماری دیگری که انتشار داده بود، اعلام کرد که یکی از دلایل بیرونی تاثیرگذار بر مهاجرت، «وضعیت اقتصادی» ایران است که «۷۳ درصد پزشکان و پرستاران» و «۵۹ درصد دانشجویان» اثرات «تورم» بر تمایل به مهاجرت خود را «بسیار زیاد» دانسته بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy