Tuesday, Mar 21, 2023

صفحه نخست » یادآوری بارزانی از همراهی جمهوری اسلامی با آمریکا در یک عملیات نظامی

barzani.jpgایران اینترنشنال - همزمان با بیستمین سالگرد حمله آمریکا به عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین، مسعود بارزانی، رییس پیشین اقلیم کردستان عراق از موافقت و همراهی جمهوری اسلامی با نیروهای آمریکایی در این اقدام سخن گفت ولی تاکید کرد که در ادامه، تهران به فرسایش حضور نظامی آمریکا در عراق دست زد.

بارزانی در گفت‌وگو با شرق الاوسط چاپ لندن گفت که در دیداری که با اکبر هاشمی رفسنجانی داشت موضع او را درباره مداخله نظامی آمریکا در عراق پرسید و رفسنجانی گفت که سرنگونی صدام را «یک پیروزی بزرگ» می‌داند.

به گفته رییس پیشین اقلیم کردستان عراق، جمهوری اسلامی حتی گروه‌ها و عوامل مورد حمایت خود را برای کمک به روند سقوط صدام ترغیب کرد.

با این حال، بارزانی گفت که هاشمی به او گفته بود جمهوری اسلامی در عین استقبال از سقوط صدام، نمی‌تواند از روندی که منجر به سرنگونی او شود «حمایت علنی» کند.

شرق‌الاوسط نوشت ایران ترجیح داد سرنگونی صدام را تسهیل کند. اما در همان زمان، به قاسم سلیمانی سپرد «برای بی‌ثبات کردن حضور نظامی آمریکا در عراق و جلوگیری از استقرار یک رژیم باثبات طرفدار غرب آماده باشد».

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

بارزانی نیز در پاسخ به این که آیا ایران اولین طرفی بود که دست به فرسایش حضور نظامی آمریکا در عراق زد، پاسخ مثبت داد.

او درباره این که آیا آمریکایی‌ها ایران را هدف دوم احتمالی پس از عراق می‌دانستند، گفت: «در آن زمان داستان‌هایی رواج یافت که می‌گفت عراق اولین اپیزود یک برنامه آمریکایی برای منطقه بود که بعدا شامل اقدام نظامی علیه ایران و سوریه می‌شود. حقیقت این است که در طول دیدارهایم با مقامات آمریکایی، چه غیرنظامی و چه نظامی، هرگز چنین رویکردی نشنیدم. آمریکایی‌ها هیچ اشاره‌ای در این زمینه نکردند.»

در ادامه، رییس پیشین اقلیم کردستان عراق افزود: «آمریکایی‌ها از نقش ایران به من گلایه کردند. آنها بعدا از نقش سلیمانی در حمایت از گروه‌هایی که آنها را هدف قرار می‌دهند شکایت کردند، اما هرگز در مورد حمله به خود ایران یا سوریه صحبت نکردند.»

به گفته بارزانی، با این حال آمریکایی‌ها دو کشور ایران و سوریه را به باز کردن مرزهایشان برای نفوذ شبه‌نظامیان و افراط‌گرایان به قصد مبارزه با نیروهای آمریکایی در عراق متهم می‌کردند.

در سال‌های اخیر شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی، بارها علیه مواضع و نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق و سوریه حمله کرده‌اند.

علاوه بر کشتن قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران در یک حمله پهپادی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، دولت جو بایدن نیز علیه گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق اقدام کرده است.

تیرماه سال گذشته، وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که به دستور جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، نیروهای ارتش آمریكا تاسیسات مورد استفاده شبه نظامیان تحت حمایت ایران را در منطقه مرزی عراق و سوریه هدف حمله قرار دادند.

پنتاگون در آن بیانیه نیز تاکید کرده بود که این عملیات یک پیام بی‌ابهام را می‌فرستد: «رییس‌جمهوری بایدن برای حفاظت از کارکنان آمریکایی و ائتلاف دست به اقدام می‌زند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy