Tuesday, Apr 11, 2023

صفحه نخست » اسناد هک شده پنتاگون؛ آمریکا راحت فعالیت‌های مخفی تسلیحاتی جمهوری اسلامی را رصد می‌کند

hack.jpgیکی از اسناد درباره مذاکره مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نحوه بهره‌برداری از سفر رافائل گروسی به ایران و نحوه پوشش آن در رسانه‌ها بود

ایندیپندنت فارسی - روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی درباره درز و انتشار اسناد محرمانه نظامی ایالات متحده آمریکا نوشت که انتشار اسناد پنتاگون نه‌تنها تصویری از نحوه کار آمریکا در گردآوری اطلاعات را نشان می‌دهد، بلکه بیانگر طرز تفکر آن درباره کشورهای جهان است.

در این درز اطلاعات، ده‌ها سند طی یک ماه در شبکه پیام‌رسان «دیسکورد» و سپس رسانه‌های اجتماعی دیگر افشا شده است. دیسکورد شبکه ارتباطی است که عمدتا درمیان «گیمرها»‌ یا کاربران بازی‌های کامپیوتری (گیم‌ها) محبوب است. این اطلاعات عمدتا درباره جنگ اوکراین است و ارزیابی درستی از توانایی‌های نظامی اوکراین و روسیه به دست می‌دهد.

این اسناد درعین‌حال، به کشورهای دیگری فراتر از جنگ اوکراین و روسیه نیز می‌پردازد و از قدرتی مانند چین تا کشورهای منطقه‌ای کوچک‌تر، چون هائیتی، را دربر می‌گیرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

بخشی از این اسناد درباره ایران است و افشا می‌کند که ایران از مدت‌ها قبل هدف اصلی جاسوسی ایالات متحده آمریکا بوده و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گذشته موفقیت‌های چشمگیری در نفوذ به برنامه هسته‌ای و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران به دست آورده است.

حاکی است که نهادها و سازمان‌های آمریکایی کماکان می‌توانند به‌طور منظم دست‌کم برخی از فعالیت‌های مخفی تسلیحاتی و همچنین مذاکرات داخلی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران را رصد کنند.

به نوشته واشنگتن‌پست، یکی از اسناد با برچسب «فوق محرمانه» چیزی را توضیح می‌دهد که به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای خصوصی رهبران ارشد جمهوری اسلامی درباره یک سفر پیش روی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران باشد.

در سند فوق به نظر می‌رسد مقام‌های ایرانی درباره این بحث می‌کنند که آیا باید به رسانه‌های داخلی اجازه پوشش این دیدار را بدهند یا خیر، و اگر چنین اجازه‌ای بدهند، چه تدبیری در نظر بگیرند که پوشش خبری دیدار به‌نفع حکومت ایران تمام شود.

بخشی از هدف‌ سفرهای گروسی به ایران مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر موارد مورد تردید آژانس درباره تاسیسات اعلام‌نشده اتمی در ایران بود که بازرسان در آن‌ها اورانیوم با غنی‌سازی بالا و نزدیک به خلوص مورد نیاز برای اهداف تسلیحاتی کشف کرده بودند.

سندی جداگانه که منبع آن مراودات و ارتباطات رهگیری‌شده و عکس‌های ماهواره‌ای است، آمادگی‌های پیشرفته ایران برای آزمایش و پرتاب یک موشک و ماهواره جدید به فضا را توضیح می‌دهد.

این اسناد همچنین به نظارت آمریکا بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌عنوان ابزاری دیگر برای دستیابی به اطلاعات درباره تلاش‌های هسته‌ای تهران، اشاره می‌کند.

پیش‌تر روزنامه نیویورک‌تایمز نیز درباره اسناد مربوط به ایران نوشت که آمریکا با خواسته‌های اسرائیل برای اقدام علیه ایران همکاری می‌کند تا به آن کشور برای ارائه سلاح به اوکراین فشار بیاورد.

گفته می‌شود بخشی از این اسناد که پنج هفته پیش تهیه شدند، به جزئیاتی درباره ضدحمله اوکراین برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده از دست روسیه می‌پردازد و یک بخش نیز به جزئیاتی درمورد پشتیبانی‌های تدارکاتی ناتو و ایالات متحده از ارتش اوکراین اشاره دارد.

اطلاعات افشاشده پیشین نیز نظارت منظم ایالات متحده آمریکا بر سازمان‌های بین‌المللی چون ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و همچنین سفارتخانه‌های خارجی را تایید کرده بود.

آمریکا این احتمال را مطرح کرده که روسیه ممکن است پشت افشاگری اسناد محرمانه باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy