Friday, Apr 21, 2023

صفحه نخست » او یک دیکتاتور است، نقدی به نامه همایون کاتوزیان برای علی خامنه ای

01_katouzian.jpgزیتون - اکبر کرمی

او یک دیکتاتور است

نامه ی همایون کاتوزیان به علی خامنه‌ای (۱) را درک نمی‌کنم!

کاتوزیان احتمالا نه حجاب اجباری، بنیادها ی سنتی و تاریخ آن را به درستی می‌شناسد و نه اسلام سیاسی و علی خامنه‌ای را!

چه، پیوند اسلام سیاسی با پدیده ی ننگین حجاب اجباری در جمهوری اسلامی یک انتخاب نیست، یک اجبار است.

حجاب اجباری عمود خیمه ی اسلام سیاسی است. می‌گویم خیمه تا بر بنیادها ی سنتی، پدرسالارانه و قبیله‌گی پندار حجاب و فرآیند اجباریدن آن در فرهنگ قبیله‌گی و ذهنیت روستایی و شبانی تاکید کنم. به گسترش اسلام سیاسی در منطقه نگاه کنید؛ حجاب اجباری و اسلام‌سیاسی با هم پیش می‌روند.

با این همه حجاب اجباری در جمهوری اسلامی ایران تنها برآمد هراس از آزادی جنسی و سکسی نیست؛ به هراس از آزادی به طور عام و هراس از آزادی سیاسی به‌طور ویژه هم می‌رسد؛ به زبان دیگر حجاب اجباری پوشش نبود جمهوریت (دمکراسی) و حجاب بی‌گانه‌گی مردم با جمهوری اسلامی ایران هم هست.

هرچه پیش‌تر آمده‌ایم این بی‌گانه‌گی بیش‌تر و شکاف میان مردم و حکومت پرژرفاتر و پهناورتر شده است. ایستاده‌گی در برابر حجاب اجباری ایستاده‌گی در برابر نظام است؛ و پای‌وران استبداد آن را به درستی می‌شناسند.(۲)

خودپایی و حفظ نظام و الزامات آن آشکارتر از آن است، که یک نظام ۵۰ ساله ی محافظه‌کار از درک آن ناتوان باشد؛ آن‌چه دش‌وار است، خودپایی و حفظ نظام در نبود مردم کنار حکومتی است که به نام مردم برپاشده است! حجاب اجباری در ایران ترفندی برای پوشش این غیبت کبرا است! دست‌ها ی خامنه‌ای بسته است! انتخاب خامنه‌ای بودن یا نبودن است.

او یک‌ دیکتاتور است؛ و همانند همه ی دیکتاتورها نادان و ترسو! با این همه او را دست‌کم نگیرید؛ می‌داند چه می‌کند!

این دست آسیب‌شناسی‌ها خام و ناتمام در خوانش تاریخ دوران پهلوی‌ها هم دیده می‌شود. انگار خطاها و کوتاهی‌ها ی حکومت در آن دوران هم یک بدسلیقه‌گی سیاسی کوچک بوده است و با کمی حوصله و دوراندیشی برطرف‌شدنی! چنین آسیب‌شناسی خامی است که سوگ‌شیرین گذشته را به جان زخمی پهلوی‌طلبان انداخته است و سودا ی بازگشت سلطنت را پرزور می‌کند. اما آن نادانی‌ها و کوتاهی‌ها هم بدسلیقه‌گی نبود؛ هراس از آزادی سیاسی بود؛ هراسی که در جایی به بودن یا نبودن دیکتاتور می‌رسید.

تصور پیوند سلطنت و لیبرال دمکراسی در ایران همانند تصور جمهوری اسلامی و آزادی زنان در بنیادها ناممکن و ساده‌اندیشانه است. اسلام سیاسی و حجاب اجباری با هم آمده‌اند و با هم می‌روند.

پانویس‌ها

۱) محمدعلی همایون کاتوزیان به‌تازگی به خامنه‌ای نوشته است:

حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران

پس از سلام، چنانکه می‌دانید در میان فقها و علمای اسلام درباره حجاب اجباری اجماع وجود ندارد، زیرا که جمعی از آنان برآنند که حجاب اجباری نیست. از این گذشته عدم رعایت فرائض نماز و روزه که از واجبات اسلامند از نظر شرعی و قانونی جرم شمرده نمی‌شود. گذشته از این، اکثریت مردم هواخواه حجاب اجباری نیستند. بنابراین نگذارید که اصرار سیاسی بر حجاب اجباری تضاد دولت و ملت را از این هم که اکنون هست بیشتر کند.

۲) پیوند حجاب اجباری با اسلام سیاسی را در کتاب «سکس و دمکراسی» در سرنام «اسلام سیاسی در چمبره ی حجاب»(۱۳۹۱) کاویده‌ام.
کرمی، اکبر، سکس و دمکراسی، تارنما ی میشان.
https://mischann.com/wp-content/uploads/2023/04/%D8%B3%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C.pdf



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy