Saturday, Apr 22, 2023

صفحه نخست » ورزشکار مدال‌آور ایران به استرالیا پناهنده شد

01_montazer.jpgایران اینترنشنال - بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، سعید منتظر پرچی، عضو تیم ملی ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاى ايران که برای شرکت در مسابقات در شهر پرت استرالیا حضور یافت، از بازگشت به ایران خودداری و اعلام پناهندگی کرد. روز گذشته نیز ستار صید، اسکی‌باز المپیکی ایران به نروژ پناهنده شد.

سعید منتظر پرچی در دور جدید مسابقات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا که از ۱۵ تا ٢١ آپريل در استرالیا برگزار شد، در پنج رشته ورزشى مختلف، پنج مدال كسب كرد.

او تا به حال در پنج دوره اين مسابقات جهانى شركت كرده و پیش از این موفق به کسب سه نشان در رشته دو و میدانی شده است.

منتظر پرچی در جریان بیستمین دوره بازی‌های جهانی پیوند اعضا در مار دل پلاتای آرژانتین در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، در رشته دو و میدانی ۲۰۰ متر، مدال طلا و در بخش تیمی ۱۰۰ متر، مدال نقره را کسب کرده بود.

علاوه بر دو و میدانی، او عضو تیم ملی فوتبال پیوند اعضای ایران در جام جهانی ۲۰۲۰ ایتالیا و ۲۰۲۲ فرانسه نیز بود.

این ورزشکار ایرانی که به تازگی برای مسابقات جهانی در استرالیا حاضر شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایران‌اینترنشنال اعلام کرد از بازگشت به ایران خودداری کرده و در این کشور پناهنده خواهد شد.

هم‌زمان، ستار صید، اسکی‌باز دارای مدال‌های طلا، نقره و برنز جهانی و نماینده ایران در سه المپیاد زمستانی نیز از پناهنده شدن خود به نروژ و ادامه ورزش حرفه‌ای خود در این کشور خبر داد.

در ویدیویی که صبح روز شنبه دوم اردیبهشت منتشر شد، این ملی‌پوش اسکی استقامت درباره تصمیم خود گفت: «با توجه به معضلاتی که در یک سال گذشته در فدراسیون اسکی داشتیم و خروج ورزشکاران ملی‌پوش از فدراسیون و کشور، من هم تصمیم گرفتم کارم را در کشور نروژ ادامه دهم.»

این ورزشکار المپیکی یادآور شد: «مشکلات ما به یک سال گذشته و اعزام نشدنم به مسابقات چین و منع حضورم در تمام مسابقات پیش‌ رو برمی‌گردد. در ایران به تمامی ارگان‌های دولتی شکایت کردم که نتیجه‌ای نداشت و تصمیم گرفتم کارم را در نروژ ادامه دهم.»

در چند سال و به خصوص در چند ماه گذشته، تعداد ورزشکارانی که می‌خواهند از ایران خارج شوند یا در این مدت به دیگر کشورها پناهنده شده‌اند افزایشی قابل توجه یافته است.

موج پناهندگی شکل گرفته بین ورزشکاران ایرانی به دلایل متفاوت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بوده است؛ از حجاب اجباری برای زنان ورزشکار تا ممنوع‌الخروج بودن و نبود امکانات کافی برای ورزش و اختصاص نیافتن حقوق کافی به ورزشکاران حرفه‌ای.

سعید مولایی،‌ جودوکار طلایی ایران، یکی از مطرح‌ترین ورزشکاران ایرانی است که در سال‌های گذشته به آلمان پناهنده شد. او برای اعلام پناهندگی خود به طور مشخص به اسرائیل‌ستیزی جمهوری اسلامی اشاره کرد و توانست در المپیک تابستانی ۲۰۲۰ به عنوان اولین ایرانی اما زیر پرچم کشور مغولستان، مدال نقره جودو را کسب کند.

بسیاری از کارشناسان عرصه ورزش، کار کردن زیر پرچم جمهوری اسلامی را در این حوزه دشوار توصیف می‌کنند. سختی‌هایی که در یک سال گذشته باعث شده یکتا جمالی، پدیده وزنه‌برداری ایران، عاطفه احمدی، اسکی‌باز و پرچم‌دار کاروان ایران در المپیک زمستانی، بهزاد امیدی، قهرمان جوانان جهان در کاراته، فرزاد رستمی، کاراته‌کا و نیز آرین ساعدپناه و مرتضی ریگی، دو ملی‌پوش رشته بوکس، به آلمان، سوئیس و اسپانیا پناهنده شوند.

در آخرین بازی‌های المپیک (۲۰۲۰ توکیو) پنج تن از ورزشکاران پناهنده که زیر پرچم کمیته جهانی المپیک مسابقه دادند، ایرانی بودند اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با افزایش موج پناهندگی ورزشکاران ایرانی در یک سال اخیر، در المپیک بعدی تعداد ایرانیان و نیز رشته‌های ورزشی آنان به عنوان پناهنده بیشتر و متنوع‌تر باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy