Tuesday, Apr 25, 2023

صفحه نخست » ایرانی‌ــ‌آمریکایی که به هانتر بایدن پناه داد را بهتر بشناسیم

billionare.jpgجو کیانی، از حامیان مالی دموکرات‌ها است که فقط در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۷۵۰ هزار دلار به کارزار انتخاباتی جو بایدن کمک کرد

ایندیپندنت فارسی - در حالی که تحقیقات درباره پرونده پسر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، ادامه دارد، هانتر بایدن و همسرش ملیسا کوهن، با فرار از لس‌آنجلس، تعطیلات آخر هفته خود را در تاکستانی ۵۰ میلیون دلاری متعلق به جو کیانی سپری کردند.

نیویورک‌پست با انتشار گزارشی درباره اقامت هانتر بایدن در این تاکستان نوشت: «هانتر، ملیسا و محافظان آن‌ها یک هفته پس از بازگشت این مرد ۵۳ ساله از سفر دولتی همراه پدرش به ایرلند، عصر جمعه با یک موتورسیکلت و چهار اتومبیل به ویلا و تاکستان جو کیانی که در شمال لس‌آنجلس واقع است، رفتند. این ملک شامل یک خانه اصلی و یک مهمانخانه است که هر دو به استخر، زمین تنیس و سایر امکانات‌ رفاهی‌ مجهزند.»

اما جو کیانی، مالک این تاکستان و کسی که برای اقامت آخرهفته‌ای دور از جنجال‌های پرونده هانتر بایدن، به او و خانواده‌اش پناه داد، کیست؟

kiani.jpgجو کیانی (که نام او در زمان تولد مسیح ثبت شده است) سال ۱۳۴۳ در شهر شیراز به دنیا آمد. پدرش مهندس و مادرش پرستار بود. آن‌ها وقتی پسرشان ۹ سال داشت، به آمریکا مهاجرت کردند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

جو کیانی که جایزه مونتی (فارغ‌التحصیلان برجسته) را از دانشگاه سن‌دیگو دریافت کرده است، در سال ۱۹۸۹ شرکت تجهیزات پزشکی به نام مسیمو را در اورنج‌کانتی تاسیس کرد. شرکت مسیمو اکنون یکی از سازندگان برتر دستگاه‌های اکسیژن‌سنج خون در دنیا است و کسب‌وکاری پرسودی دارد. این شرکت در عین حال، در پی به ‌چالش ‌کشیدن اپل در بازار ساعت‌های هوشمند است.

رتبه‌بندی فوربس نشان می‌دهد جو کیانی امروزه یکی از میلیاردرهای صنعت پزشکی است. این فعال در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در آمریکا از طریق فناوری‌های دانش‌محور حوزه پزشکی به ثروتی افسانه‌ای دست یافته و به عنوان یک «سرمایه‌دار موفق» معرفی شده است.

این شهروند ایرانی‌ــ‌آمریکایی با ثروتی که دارد، یکی از حامیان مالی اصلی دموکرات‌ها شناخته می‌شود و بارها از خانواده بایدن‌ها حمایت کرده است. کیانی در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۷۵۰ هزار دلار به کارزار انتخاباتی جو بایدن اهدا کرد. این بخشی از نزدیک به سه میلیون دلاری است که طبق گزارش‌ها، به کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا اختصاص یافت.

افزون بر این، طبق ایمیل‌ها و پیام‌های افشاشده از لپ‌تاپ هانتر بایدن، شرکت مسیمو در ژوییه ۲۰۱۸ به کارولین بایدن، برادزاده جو بایدن، پیشنهاد داد دوره آزمایشی خود را در کالیفرنیا بگذراند. این پیشنهاد درست پس از آن مطرح شد که کارولین با اتهام خرید کالاهایی به مبلغ بیش از ۱۰۰ هزار دلار با کارت اعتباری سرقتی مواجه شده بود. در نهایت، کارولین بایدن پیشنهاد شرکت جو کیانی را نپذیرفت و اعلام کرد که به دستمزد بالاتری نیاز دارد.

مرور روابط جو کیانی و جو بایدن نشان می‌دهد که هر دو طرف از حمایت یکدیگر سود می‌برند. در سپتامبر ۲۰۲۱، جو کیانی به شورای مشاوران علم و فناوری بایدن معرفی شد و در مارس ۲۰۲۲ نیز واشنگتن فری بیکن گزارش داد که شرکت مسیمو از زمان روی کار آمدن چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، میلیون‌ها قرارداد دولتی دریافت کرده است.

حمایت این سرمایه‌دار ایرانی‌ــآمریکایی از هانتر بایدن در شرایطی است که او با اتهام‌هایی از جمله کلاهبرداری مالیاتی احتمالی، لابی‌گری غیرقانونی، پولشویی و نیز دروغگویی در مورد مصرف مواد مخدر در فرم خرید اسلحه مواجه است. هانتر بایدن سال ۲۰۲۲ حدود دو میلیون دلار مالیات معوقه پرداخت ولی این کار او را به لحاظ قانونی از اتهام دیرکرد اولیه مبرا نمی‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy