Sunday, Apr 30, 2023

صفحه نخست » پیشنهاد جمهوری اسلامی به چین و روسیه برای ایجاد یک منطقهٔ امنیتی جدید

sep.jpgرادیو فردا - محمدرضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، با حضور در اجلاس همتایان خود در سازمان همکاری شانگهای، خواستار تعیین سازوکاری در این سازمان برای ایجاد یک «منطقهٔ جدید امنیت دریایی» شد.

درپی این درخواست، روزنامهٔ اسرائیلی جروزالم پست روز ‌شنبه نهم اردیبهشت در تحلیلی به‌قلم ست‌ فرانتزمن، ستون‌نویس این روزنامه، نوشت که ایران با افزایش همکاری‌های دفاعی و نظامی در این سازمان درصدد «مرعوب‌کردن غرب» است.

اجلاس وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای روز هشتم اردیبهشت در دهلی نو، پایتخت هند، برگزار شد. وزیر دفاع ایران در حاشیه آن نشست با همتایان خود از چین، هند، بلاروس و سه کشور آسیای میانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدرضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در اجلاس برگزارشده در هند خواهان تعیین سازوکار امنیتی میان کشورهای عضو پیمان شد و این تحلیلگر جروزالم پست هدف آن را «مرعوب‌کردن غرب» عنوان کرده است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران به نقل از او در نشست دهلی نو نوشته‌اند که از نظر تهران، «سیاست‌های توسعه‌طلبانه غرب و ناتو برای احیای جهان تک‌قطبی سرعت گرفته» و ایران آماده همکاری با این کشورها در «مبارزه با تروریسم» است.

به نوشته جروزالم پست، ایران در راستای اهداف خود در تقابل با غرب، در این اجلاس خواهان تعیین همکاری‌های جدید نظامی و پدافندی میان کشورهای عضو پیمان شده و از جمله پیشنهاد کرده است که هند نیز بخشی از آن باشد. اما هند دوست آمریکاست و با اسرائیل نیز روابط نزدیک در حد راهبردی دارد.

این روزنامه در زمینه اظهارات وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای نوشت ایران تاکتیک تازه‌ای در پیش گرفته که در سفر روزهای گذشته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عمان و لبنان نیز دیده شد.

وزیر دفاع ایران در دهلی‌نو با اشاره به رزمایش مشترک دریایی اخیر ایران، چین و روسیه گفته بود که «سه کشور نگاه تقابلی در برابر سلطه‌جویی غرب دارند و ایران آماده است که رزمایش‌‌ و تمرین‌های مشترک در زمینه‌های دریایی، زمینی و پدافند هوایی را، چه کیفی و چه کمی، گسترش دهد».

او همچنین پیشنهاد کرد که «سازوکار کمربند امنیت دریایی شانگهای» با مشارکت نیروهای مسلح کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دبیرخانه این سازمان تشکیل شود.

ایران پس از ۱۸ سال که عضو ناظر سازمان شانگهای بود، شهریور سال گذشته به عضویت آن پذیرفته شد.

پیگیری و حساسیت اسرائیل نسبت به تلاش‌های ایران در تحکیم همکاری نظامی و دفاعی تهران با کشورهای اورآسیایی و آسیا در شرایطی است که اسرائیل به‌نوبه خود در سال‌های اخیر به همکاری نظامی و دفاعی با امیرنشین‌های خلیج فارس و همچنین تحکیم همکاری با کشورهای آسیای میانه در بخش شمالی ایران رو آورد.

اسرائیل با تکیه بر «پیمان‌های صلح ابراهیم» در صدد تحکیم جای پای خود در مراودات نظامی با امیرنشین‌های خلیج فارس مانند امارات و بحرین بوده و در دوره اخیر نیز همکاری با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، دو کشور همسایه شمالی ایران، را گسترش داده و به‌صراحت تأکید کرده که حضورش در این حوزه‌های اطراف ایران در راستای تقابل با حکومت تهران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy