Tuesday, May 16, 2023

صفحه نخست » بازداشت اعضای گروه حسینیون در کشور همسایه، با نیروی نیابتی کمتر شناخته شده سپاه آشنا شوید

جمهوری آذربایجان از بازداشت یک گروه اسلامگرای «وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی» به اتهام تلاش برای ترور مقامات و تشکیل یک دولت اسلامی در این کشور خبر داد

***

«حسینیون»؛ نیروهای نیابتی جدید ایران در جمهوری آذربایجان

azarb.jpg نیروی قدس سپاه پاسداران ایران از اوایل دهه نود میلادی در جمهوری آذربایجان فعال بوده است

وبگاه «میدل ایست مانیتور» در گزارشی تحقیقی نوشته که سپاه پاسداران در سال های اخیر اقدام به تاسیس «نیروهای نیابتی» در جمهوری آذربایجان تحت عنوان «حسینیون» کرده است که شباهت زیادی با دیگر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی همچون «حزب‌الله» دارد.

به گزارش این وبگاه، حسینیون تمام ویژگی‌های اصلی دیگر نیروهای نیابتی شبه‌نظامی جمهوری اسلامی در منطقه، معروف به «محور مقاومت»، را به نمایش می‌گذارند. از جمله، کاربرد رنگ‌های زرد و سبز و تفنگی که در مشتی فشرده شده در پرچم آن است.

این جنبش ابتدا اعتراضاتی را علیه محدودیت فعالیت‌های مذهبی آغاز کرد، اما با دستگیری گسترده اعضای آن، بسیاری از اعضای آن مجبور به تبعید خودخواسته به ایران شدند. برخی از آنها بعداً راهی سوریه شدند و به گروه های مسلح مورد حمایت سپاه برای مبارزه با مخالفان بشار اسد پیوستند.

***

رادیو فردا - وزارت کشور، سرویس امنیت ملی و دادستانی جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت با انتشار بیانیه مشترکی، از بازداشت اعضای این تیم که خود را «حسینیون» می‌نامیدند، خبر داد.

همراه با این بیانیه، ویدئوی نشست آنلاین این افراد به رهبری فردی به نام روح‌الله آخوندزاده منتشر شده است که او از اعضای گروه خود می‌خواهد به عنوان گروه «حسینیون» سوگند یاد کنند که تا تشکیل «دولت کریمه» اسلامی در جمهوری آذربایجان از پای نخواهند نشست.

حسینیون نام گروهی است که ایران از شهروندان جمهوری آذربایجان تشکیل داده و از آن‌ها همراه با لشکرهای فاطمیون و زینبیون، متشکل از شهروندان افغانستان و پاکستان، برای حمایت از حکومت بشار اسد در طول جنگ سوریه استفاده کرد.

بر اساس این ویدئو، آقای آخوندزاده همچنین به اعضای تیم خود دستور داده که اطلاعات مربوط به نام و محل اقامت آن دسته از مقامات یا کنشگران اجتماعی در کشور که علیه جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر می‌کنند را جمع‌آوری کنند.

در بیانیه یاد شده به بازداشت ۹ عضو این گروه که همگی شهروند جمهوری آذربایجان هستند، از جمله آقای آخوندزاده، و پسر و برادرزاده‌اش، اشاره شده و تصاویر هشت نفر از آن‌ها همراه با ویدئوی سوگندشان برای تشکیل دولت «کریمه» اسلامی منتشر شده است.

آقای آخوندزاده در ویدئوی یاد شده از این افراد می‌خواهد در صورتی که افراد «مطمئن و مذهبی» سراغ دارند به او معرفی و وارد این گروه کنند تا در روزهایی مانند عاشورا که بتوان جلب «افکار عمومی» کرد، وارد عمل شده و دست به قیام بزنند.

او همچنین قول داده بود که آن‌ها را به‌صورت غیرمستقیم از طریق کشور دیگری برای آموزش نظامی به ایران بفرستد.

در ویدئوی یاد شده، اعضای این گروه برنامه‌های خود برای ترور مقامات و اشخاصی که علیه جمهوری اسلامی اظهارنظر کرده‌اند را بیان می‌کنند.

یکی از اعضای بازداشت‌شده این گروه از برنامه‌اش برای ترور یک فرد نام برده، اما در ویدئوی منتشر شده از سخنان او توسط نهادهای امنیتی آذربایجان، نام فردی که قرار بوده ترور شود، با صدای بوق جایگزین شده تا پنهان نگه داشته شود. این فرد می‌گوید قرار بود به داخل خودرو فرد هدف، کوکتل مولوتوف پرتاب کند.

این بیانیه مشخص نکرده که آیا افراد بازداشت شده ارتباطی با سوء‌قصد مسلحانه اخیر به جان فاضل مصطفی، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان داشته‌اند یا نه، اما دولت باکو پیشتر اعلام کرده بود چهار نفر را به اتهام این حمله مسلحانه بازداشت کرده و جمهوری اسلامی را به صدور دستور این ترور متهم کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy