Monday, May 22, 2023

صفحه نخست » کتاب زندگینامه قاسم سلیمانی از نمایشگاه کتاب تهران جمع شد

ketab.jpgاثر نویسنده محبوب خامنه‌ای درنمایشگاه تهران با توجیه نداشتن مجوز توقیف شد

بی بی سی - یک کتاب زندگینانه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، از نمایشگاه کتاب تهران جمع شده است.

کتاب «نامزد گلوله‌ها»، نوشته مرتضی سرهنگی، از طرف انتشارات خط مقدم در حال فروش بوده که توقیف و جمع‌آوری شده است.

اعلام شده که مجوز نداشتن کتاب دلیل این کار بوده است.

مرتضی سرهنگی، نویسنده کتاب، پیش از این مورد ستایش علی خامنه‌ای، رهبر ایران قرار گرفته است.

نمایشگاه کتاب امسال تهران بدون حضور برخی از شاخص‌ترین ناشران ایرانی برگزار شده است. برخی از ناشران در ماه‌های اخیر با تمدید نشدن مجوز انتشار و فشارهای مشابهی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روبرو بوده‌اند. وزارت ارشاد مسئول سانسور در ایران است.

خبرگزاری آنا به نقل محمدعلی آقامیرزایی، از نویسندگان کتاب‌هایی درباره نظامیان ایران، نوشته است که انتشارات خط مقدم خلاف قانون عمل نکرده است.

آقای آقامیرزایی گفته کتاب در آذر ماه ۱۴۰۱ برای مجوز به وزارت ارشاد ارسال شده بود.

او گفته «در حالی که طبق قانون ارشاد موظف است نهایتاً یک ماه نسبت به کتاب پاسخ بدهد و برای تأخیر در صدور مجوز تا دو ماه نیازمند امضای وزیر ارشاد است.»

آقای آقامیرزایی همچنین گفته است که وزارت ارشاد به انتشارات خط مقدم اعلام کرده «مجوز کتاب منوط به نهاد دیگری نیست و در موعد مقرر صادر خواهد شد.»

به نظر می‌رسد که ممکن است به جز سانسور در وزارت ارشاد، ملاحظات «نهادهای دیگر» مانند سپاه نیز در صدور مجوز نقش داشته باشد که به این ناشر صراحتا اعلام شده چنین شرطی درباره کتاب آنها وجود ندارد.

محمدعلی آقامیرزایی می‌گوید پس از پنج ماه معطلی، این کتاب «با هماهنگی و موافقت شفاهی ارشاد به چاپ رسید و در نمایشگاه عرضه شد.»

هماهنگی و موافقت «شفاهی» مورد اشاره آقای آقامیرزایی برای عموم ناشران ایرانی قابل تصور نیست.

اما یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب، در توییتر نوشته: «کتاب مجوز ندارد و غیرقانونی چاپ شده است. به ناشر محترم اطلاع داده شد در روزهای قبل. چون اقدام نکردند به ناچار جمع‌آوری شد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy