Sunday, May 28, 2023

صفحه نخست » سلطان عمان (حامل پیام ویژه‌ای از سوی آمریکا؟) برای سفری دو روزه به ایران رفت

oman.jpgسلطان عمان و هیئت همراه او عصر روز یکشنبه، هفتم خرداد، برای سفری دو روزه به ایران با استقبال معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

علی نجفی سفیر ایران در عمان از پاسخ دادن به این سوال که گفته می‌شود سلطان عمان حامل پیام آمریکایی‌ها برای ایران است، طفره رفت و تنها گفت: «عمان همواره نقش مؤثر و مثبتی در رابطه با موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایفا کرده است؛ ما اقدامات خیرخواهانه و مثبت سلطنت عمان را همواره ارج نهادیم.». شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در روزهای گذشته به نقل از منابع مطلع خود نوشته بود آمریکا به زودی در باره آزادسازی بخشی از منابع ارزی توقیف شده ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد

***

رادیو فردا - رسانه‌های داخلی ایران اعلام کرده‌اند که هیثم بن طارق ساعاتی پس از ورود به ایران، با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی، در کاخ سعدآباد دیدار کرده است و طی دو روز اقامت در تهران «برنامه فشرده‌ای» خواهد داشت.

این سفر دو روزه پس از مبادله جنجالی زندانیان سیاسی میان ایران و بلژیک صورت می‌گیرد.

اسدالله اسدی، «دیپلمات» ایرانی، با میانجی‌گری مقام‌های عمانی با اولیویه فانده‌کاستیل، گردشگر بلژیکی، مبادله و عصر روز پنجم خرداد وارد تهران شد

ستگاه قضایی بلژیک آقای اسدی را به اتهام دست‌داشتن در یک بمب‌گذاری به ۲۰ سال زندان محکوم کرده بود. با این حال او در طرح تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک آزاد شد.

سلطان عمان هفته گذشته در سفر به قاهره با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، دیدار و گفت‌وگو کرده بود. به نظر می‌رسد یکی از برنامه‌های سفر هیثم بن طارق به ایران، وساطت میان تهران و قاهره و تلاش برای ازسرگیری روابط دو کشور است.

این دیدار در بحبوحه تنش بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای تهران و همچنین گزارش‌های متعدد درباره تامین پهپاد از سوی جمهوری اسلامی برای جنگ روسیه در اوکراین صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب اعتراضات اخیر تحت فشارهای بین‌المللی زیادی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy