Monday, Jun 5, 2023

صفحه نخست » محمد خاتمی: هر چه بیشتر افراد را به خیمه انقلاب و نظام بیاوریم به نفع کشور است

01_khatami.jpgایران اینترنشنال - محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین گفت: «هرچه بیشتر افراد را به خیمه انقلاب و نظام بیاوریم به نفع کشور و به خصوص به نفع اسلام است.» او افزود: «ما نمی‌توانیم با دیدگاه بسته‌ای که متعلق به مثلا ۸۰۰ سال پیش است، اسلام را به عرصه حیات اجتماعی امروز بیاوریم.»

***

سیدمحمد خاتمی در یادداشتی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم با دیدگاه بسته‌ای که متعلق به مثلا ۸۰۰ سال پیش است، اسلام را به عرصه حیات اجتماعی امروز بیاوریم، به تمجید از شخصیت مرحوم محمود دعایی پرداخت و نوشت: از خصوصیات آقای دعایی ارادتش به امام بود و اینکه می‌دانست یک انقلاب جز با حضور یک رهبری فرهمند و مورد اعتماد و قبول مردم به نتیجه نمی‌رسد. وقتی می گویید «جمهوری» یعنی می پذیرید که در دنیای امروز زندگی می کنید.

از نقش‌های مهم ایشان در مقطع قبل از پیروزی این بود که میان رهبری انقلاب و جریاناتی که با رویکرد‌های غلط یا درست در عرصه انقلاب هستند جدایی نیفتد؛ مانند نهضت آزادی و جبهه ملی که به افول رفته بودند و جریانات مبارزی که از درون این دو جریان بر آمده بودند (مثل مجاهدین خلق). البته ابدا این طور نبود که آقای دعایی نظریات آن‌ها را قبول داشته باشد. اما نمی‌خواست جدایی میان همه آن‌ها و امام بیفتد.

او همان حرفی را دنبال می‌کرد که امام می‌زد: «همه ما یک دشمن مشترک داریم؛ آمریکا و شاه وابسته به آمریکا و همپیمان با اسرائیل و همه باید در مقابل این دشمن جلو برویم»؛ و دعایی می‌خواست این اتحاد را رنگ واقعیت ببخشد.

اسلامی که ما امروز می خواهیم باید به نیازهای امروز ما پاسخ بگوید.

ما نمی توانیم با دیدگاه بسته ای که متعلق به مثلا ۸۰۰ سال پیش است، اسلام را به عرصه حیات اجتماعی امروز بیاوریم.

این مملکت برای همه است و هرچه بیشتر افراد را به خیمه انقلاب و نظام بیاوریم به نفع کشور و به خصوص به نفع اسلام است.

کسی که جرم می کند باید با جرمش برخورد کرد، ولی شما نمی توانید از حقوق دیگر محرومش کنید.

در مقابل کسانی که می گفتند «حکومت اسلامی» و روش های عقب افتاده، ضد زن و ضد مرد را به نام اسلام می خواهند پیاده کنند، نشان دادن یک چهره رحمانی اسلام به نفع اسلام است.

اینکه بگوییم هرکس مسلمان و شیعه نیست و یا سلیقه خاصی از شیعه ندارد با او برخورد کنیم، روش درستی نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy