Saturday, Jun 10, 2023

صفحه نخست » اولین تورنمنت صخره‌نوردی الناز رکابی پس از جنجال‌های مربوط به حجاب

sangnavard.jpgاین ورزشکار زن معترض به حجاب اجباری که ممنوع‌الخروج بود تنها پس از گذاشتن وثیقه اجازه سفر به ایتالیا را پیدا کرد

ایندیپندنت فارسی - الناز رکابی، ورزشکار ایرانی که سال گذشته در فینال مسابقات سنگ‌نوردی آسیا در کره جنوبی بدون حجاب اجباری شرکت کرد و پس از بازگشت به ایران ممنوع‌الخروج شد، درنهایت با سپردن وثیقه توانست عازم مسابقات ایتالیا شود.

به گزارش رویترز، الناز رکابی روز جمعه در مسابقات جام جهانی بولدر زنان در بریکسن ایتالیا شرکت کرد. این مسابقات، اولین تورنمنت الناز رکابی از سال گذشته محسوب می‌شود.

اخبار مربوط به ممنوع‌الخروجی این سنگ‌نورد ملی‌پوش ایرانی پیش‌تر رسانه‌ای‌ شده بود. او در فروردین‌ماه هنگامی که می‌خواست برای تمرین و شرکت در یک تورنمنت به اسپانیا سفر کند، در فرودگاه متوجه شد که ممنوع‌الخروج است.

پس از مواجهه با ممنوع‌الخروجی، رئیس فدراسیون کوهنوردی مدعی شد که او باید خودش برای حل این مشکل اقدام کند. این در حالی است که کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وضعیت ورزشکاران ایرانی را به‌دقت رصد می‌کند و اگر وضعیت آن‌ها بهتر نشود، ممکن است درباره حضور کاروان ایران در المپیک پاریس تصمیم‌های جدیدی بگیرد. طبق گفته این کمیته، حتی احتمال حذف ایران از المپیک پاریس نیز وجود دارد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

درنهایت، الناز رکابی موفق شد با سپردن وثیقه عازم مسابقات ایتالیا شود. برخی از رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که وزارت ورزش و جوانان از الناز رکابی یک میلیارد تومان به‌علاوه یک سند خانه به‌عنوان وثیقه برای بازگشت به کشور گرفته‌ است. در برخی از خبرهای دیگر نیز آمده است که این ورزشکار ایرانی موردتوجه رسانه‌های بین‌المللی و جامعه مدنی جهانی، با هزینه شخصی خود به مسابقات ایتالیا رفته است.

الناز رکابی که در رقابت‌های جهانی سنگ‌نوردی سال ۲۰۲۱ مدال برنز را در ماده ترکیبی زنان کسب کرد، در تازه‌ترین رقابت خود در بریکسن نتوانست امتیاز کافی را به دست بیاورد و از راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی بازماند. این رقابت بخشی از مسابقات مقدماتی المپیک پاریس در سال ۲۰۲۴ بود.

الناز رکابی که با تصمیم شجاعانه خود برای برداشتن حجاب اجباری در جریان مسابقات کره جنوبی، با معترضان خیزش سراسری همراهی نشان داد، پس از بازگشت به ایران با فشارهای زیاد نهادهای امنیتی مواجه شد.

فشار و تهدیدهای نهادهای امنیتی علیه الناز رکابی و خانواده‌اش، او را وادار کرد قبل از ترک کره جنوبی به مقصد ایران در یک روایتگر (استوری) اینستاگرامی بنویسد که حجابش «سهوا» دچار مشکل شده است. با این حال، شمار زیادی از مردم برای استقبال الناز رکابی و اعلام حمایت از او شبانه به فرودگاه رفتند. ماموران امنیتی اجازه ندادند الناز رکابی در میان حامیانش حاضر شود، اما او را وادار کردند که در مقابل دوربین‌های رسانه‌های حکومتی بار دیگر «اعتراف اجباری» کند و بگوید که حجابش سهوا دچار مشکل شده است. قهرمان سنگ‌نوردی ایران پس از آن هم به‌جای رفتن به خانه، رهسپار دفتر وزیر ورزش و جوانان شد.

با وجود اعتراف اجباری، حرکت الناز رکابی شروع موج جدیدی از اقدام‌های اعتراضی زنان ورزشکار بود. پس از او، پارمیدا قاسمی، عضو تیم ملی تیروکمان ایران، هنگام رفتن بر سکوی قهرمانی در مسابقات تیروکمان خلیج‌فارس، حجاب خود را برداشت.

ورزشکاران زن در جمهوری اسلامی سال‌ها است با بحران‌های بزرگی مواجه‌اند که توانایی آن‌ها را به چالش می‌کشد. علاوه بر نبودن امکانات ورزشی مناسب و رنج بردن از تبعیض‌های گسترده، همسویی ورزشکاران زن با مردم نیز فشارهای امنیتی بر آن‌ها را بیش‌ازپیش کرده است.

الناز رکابی به‌عنوان نمونه‌ای از زنان ورزشکار ایرانی که با مشکلات ناشی از حجاب اجباری در روند پیشرفت ورزشی خود مواجه‌اند، در سال ۲۰۱۴ در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: «خارجی‌ها متعجب می‌شوند که چرا در سالن تمرین که دمای بالایی دارد، یک نفر با روسری و لباس بلند مشغول تمرین است. واقعیت این است که وقتی دمای هوا بالا باشد، حجاب مشکل‌ساز می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy