Monday, Jun 12, 2023

صفحه نخست » محسن رضایی از معاونت اقتصادی کناره گیری کرد + پست جدید

01_rezaie.jpgرادیو فردا - رسانه‌های ایران از کناره‌گیری محسن رضایی از مقام معاونت اقتصادی ابراهیم رئیسی خبر داده‌اند.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه ۲۲ خرداد نوشت که رئیسی با استعفای رضایی موافقت کرد و سپس او را به ‌عنوان «رئیس دبیرخانه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» منصوب کرد.

ابراهیم رئیسی کمی پس از شروع کار خود به عنوان رئیس‌جمهور، در شهریور ۱۴۰۰، محسن رضایی را به سمت «معاون اقتصادی» خود، «دبیر شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» و «دبیر ستاد اقتصادی دولت» منصوب کرده بود.

اما یک منبع مطلع که نامش فاش نشده به تسنیم گفت که سمت جدید رضایی پس از انتقاد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «عدم تحقق اهداف شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» ایجاد شده است.

این منبع آگاه نزدیک به رضایی افزود که بر اساس همین انتقاد خامنه‌ای، «تغییراتی در شورای‌عالی در نظر گرفته شد که یکی از مهم‌ترین این تغییرات، تکمیل دبیرخانه دائمی و تمام‌وقت برای این شورای‌عالی به‌منظور ساماندهی بهتر برگزاری جلسات تا پیگیری مصوبات است.»

اواخر فروردین امسال، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی در جمع برخی دانشجویان گفت که اهداف جلسات اقتصادی سران قوا محقق نشده است.

او گفت: «این جلسات موقت است و من چهار مورد معین کردم و به آن‌ها گفته‌ام که یکی درباره اصلاح ساختار بودجه است: «البته تا حالا پیش نرفته آن‌طور که باید و شاید. اما علاجش تعطیل کردن (جلسات) نیست و باید کارها دنبال شود.»

خامنه‌ای مدعی شد: «برخی مشکلات در عدم توافق مسئولان رده بالا است که با گفت‌وگو حل می‌شود.»

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ و تقریبا همزمان با خروج آمریکا از برجام، با دستور خود علی خامنه‌ای تشکیل شد.

خامنه‌ای در آن زمان، بر ضرورت تشکیل «اتاق جنگ اقتصادی» تأکید کرد و رئیس‌جمهور را به عنوان مسئول «شورای هماهنگی اقتصادی قوا» معرفی کرد.

اما در آبان‌ماه یک سال بعد، تصمیم سران سه قوا درباره افزایش ناگهانی و شدید قیمت بنزین موجی از اعتراضات را برانگیخت.

در پی بروز این ناآرامی‌های گسترده در ایران، خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه خود از تصمیم مربوط به این افزایش قیمت در جلسه سران قوا حمایت کرد و گفت که باید این تصمیم با وجود اعتراضات اجرا شود.

اکنون نیز کناره‌گیری محسن رضایی از معاونت اقتصادی ابراهیم رئیسی در پی انتقادها از تیم اقتصادی دولت و همچنین تغییرات ماه‌های اخیر در این تیم است.

در پی افزایش این انتقادها، جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که در این دولت «بعضی از کارهای کشور به دست افراد باتقوای بی‌عرضه است».

او دی‌ماه پارسال به محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسی اشاره کرد و افزود رضایی «از اقتصاد چیزی نمی‌داند».

همچنین، در پی برکناری رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی و استیضاح وزیر صمت، احتمال استیضاح احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز شدت گرفت که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد امضاها نمایندگان متقاضی، استیضاح خاندوزی منتفی شد.

این تغییرات در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت بحرانی اقتصاد ایران در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی وخیم‌تر شده و قیمت‌ها با شتاب تندتری افزایش یافته است.

هرچند که در روزهای اخیر، به دنبال تأیید خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، رسانه‌های ایران از پایین آمدن نرخ دلار در بازار آزاد تا مرز ۴۷ هزار تومان خبر داده‌اند.

حکم انتصاب محسن رضایی از سوی رئیسی به عنوان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا

در متن حکم رییسی رییس جمهور برای محسن رضایی که صبح امروز خبر موافقت با استعفایش از سمت معاونت اقتصادی ریاست جمهوری منتشر شد به عنوان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا آمده است:

با عنایت به مراتب تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی و با توجه به اهمیت اجرای منویات مقام معظم رهبری در رابطه با موقعیت جدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، به موجب این ابلاغ به عنوان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب می‌شوید.

فعال نمودن دبیرخانه شورا با بهره گیری از کارشناسان دستگاه‌های ذیربط، بررسی دقیق و کارشناسانه موضوعات ارجاعی و دستور جلسات، انطباق آن با ماموریت محول و لحاظ ضرورت تصمیم گیری در هر مورد، پیگیری اجرای مصوبات و ارائه گزارش نوبه‌ای مبتنی بر نظام نامه داخلی از اهم مسئولیت‌های جنابعالی می‌باشد.

به جهت اهمیت موضوع و لزوم اهتمام جدی و ممحض شدن در ماموریت محوله، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی با استعفای شما از سمت معاونت اقتصادی رییس جمهور موافقت می‌شود.

دوام توفیقات جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسالت می نمایم.01_rezaie_2.jpg



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy