Wednesday, Jun 14, 2023

صفحه نخست » آمریکا آزادسازی پول ایران را تائید کرد + واکنش اسرائیل

bidenkham.jpgدویچه وله - آمریکا صدور مجوز برای آزادسازی تقریبا سه میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در عراق را تایید کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت پول آزاد شده ایران قرار است "برای اهداف بشردوستانه و خرید کالاهای اساسی" هزینه شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ایران امکان دسترسی به حدود سه میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود در عراق را پیدا کرده و این کشور می‌تواند از پول خود در حساب‌هایی در عراق فقط برای اهداف بشردوستانه و مبادلات غیرتحریمی استفاده کند.

میلر در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که اینها اقداماتی هستند که در سال‌های گذشته دولت پیشین آمریکا نیز به صورت موردی آن را انجام داده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

به گفته این منبع فواد حسین‌، وزیر خارجه عراق طی دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در ریاض در روز پنج‌شنبه ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) این مجوز را از آمریکا دریافت کرده است.

نتانیاهو در جلسه پشت درهای بسته درباره «توافق کوچک» ایران و آمریکا چه گفت؟

پنج منبع حاضر در نشست سه‌شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با کمیته امنیتی و روابط خارجی کنست گفته‌اند که «بی‌بی» در این جلسه به مذاکرات غیرمستقیم دولت بایدن و جمهوری اسلامی برای «مینی توافق» (توافق کوچک) یا تفاهم‌نامه درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است.

اکسیوس پیش‌تر از مذاکرات نمایندگان ایران و آمریکا در عمان برای دستیابی به توافق مقدماتی یا موقت با تهران، خبر داده بود. هرچند سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این مذاکرات باواسطه را تایید کرده است، اما مقامات دولت بایدن تا امروز این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

نتانیاهو مخالف توافق جدید با جمهوری اسلامی است. به گزارش اکسیوس، نشت گفته‌های او از نشست پشت درهای بسته با هدف افزایش فشار غیرمستقیم بر دولت بایدن انجام می‌شود.

به گزارش اکسیوس، نتانیاهو در این نشست گفته است که تفاهم‌نامه مورد بحث شامل تعهد تهران به پرهیز از غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد و تعهد آمریکا به آزادسازی میلیارد‌ها دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان است.

به گفته نتانیاهو، دولت بایدن دیگر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را موثر نمی‌داند و محصولی که هم‌اکنون مورد بحث است را نمی‌توان یک توافق خواند. نخست‌وزیر اسرائیل گفت که موضوع کنونی بیشتر یک توافق کوچک با به گفته حقوق‌دان‌ها تفاهم‌نامه است.

با این حال مقامات دولت بایدن همچنان بحث درباره توافق موقت را رد می‌کنند.

آنها با کلی‌گویی به ادامه دیپلماسی با جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند و تکرار می‌کنند که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است که هدف دولت بایدن است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy