Friday, Jun 16, 2023

صفحه نخست » جنجال بر سر عکس قاسم سلیمانی در محل نشست رسانه‌ای هیات عربستانی

ایران وایر - جابه‌جایی محل نشست خبری مشترک وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در تهران، در روز ۲۷ خرداد خبرساز شد.

qsLarge.jpgشماری از رسانه‌های ایران گزارش دادند که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان حاضر نشد در جایگاهی که عکس قاسم سلیمانی پشت سرش قرار می‌گرفت حاضر شود و این نشست خبری در سالنی دیگر برگزار شده است.

یک خبرنگار صدا و سیما نیز در ویدیویی که همزمان با جابه‌جایی محل نشست خبری منتشر کرد، علت جا‌به‌جایی ناگهانی نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سعودی در ساختمان وزارت خارجه را تصویری از قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه، دانست.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران «گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای» در خصوص تغییر محل گفتگوهای وزرای خارجه ایران و عربستان را رد کرد.

0001.jpg0002.jpg

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او دلیل این جابه‌جایی را بروز «مشکل فنی و عدم امکان اجرا در محل تعیین شده قبلی» دانست و گفت با تغییر مکان، این گفتگو در محل مذاکرات رسمی برگزار شد.

جابه‌جایی محل نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان با واکنش‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

عباس عبدی، رونامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتر خود نوشته: « آنانی که تا دیروز حاج قاسم را فریاد می‌زدند اگر این اتفاق در زمان ظریف رخ می‌داد چه می‌کردند؟ سرتان را پایین بگیرید و بروید. خود را در حد یک مهره حقیر تنزل داده بودید، بیشتر ادامه ندهید.»

photo_2023-06-17_10-33-19.jpgفیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی برای اولین بار پس از هفت سال قطعی روابط با جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۷ خرداد، وارد تهران شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از سفر فیصل بن فرحان به تهران پس از حدود ۱۰۰ روز از توافق ایران و عربستان ابراز خوشحالی کرد و در نشست خبری مشترک با او گفت در این مدت سفیران دو کشور معرفی شده‌اند و مراحل اداری برای استقرار آنها در پایتخت‌ها در حال انجام است.

امیرعبداللهیان از مساعدت‌ عربستان برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی در این کشور قدردانی کرد و گفت ایران نیز اقدامات و تسهیلات لازم را برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک عربستان فراهم کرده است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در نشست خبری امروز، سفر خود به تهران را در راستای «تکمیل توافق تهران و ریاض برای عادی‌سازی روابط» خواند و گفت بازگشت روابط عربستان سعودی با ایران، یک «مساله اساسی» است.

او در ادامه تاکید کرد: «روابط ایران و عربستان بر اساس اصولی از جمله عدم دخالت در امور داخلی دو کشور، احترام متقابل و متعهد بودن به منشور سازمان ملل متحد است.»

سفر آقای بن‌فرحان به تهران، اولین سفر یک وزیر خارجه عربستان سعودی به ایران طی هفده سال گذشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy