Friday, Jun 23, 2023

صفحه نخست » وزیر اطلاعات و ماهیت نظام

za.jpgاحمد زیدآبادی - در نشستی که گویا برای هماهنگی دستگاه‌های امنیتی در مشهد برگزار شده، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات "نقشهٔ دشمن را تغییر ماهیت جمهوری اسلامی" اعلام کرده است.

از وزیر اطلاعات باید پرسید، منظور وی از "ماهیت" جمهوری اسلامی دقیقاً چیست؟ هر پاسخی که به این پرسش داده شود قهراً کلی خواهد بود و در جزئیات با چالش‌های بی‌نهایتی روبرو خواهد شد.


کلیات نمی‌تواند مبنای سیاست قرار گیرد و اگر قرار گیرد ابزار سوءاستفاده از قدرت می‌شود.


برای نمونه، تأکید بر ماهیت یک نظام سیاسی، به تعریفی ایستا و مطلق از هویت آن ختم می‌شود و این نیز به نوبهٔ خود، مسیر کوچکترین تحول و ملایم‌ترین انتقاد از نظام را سد می‌کند.



متأسفانه همین نگاه ماهیتی بر بسیاری از نیروهای امنیتی بخصوص بازجوها حاکم بوده است. آنان حتی نرمترین انتقاد از برخی مسئولان و نهادهای حاکم را نیز اقدامی در جهت تلاش برای تغییر ماهیت جمهوری اسلامی و هم‌سویی با دشمن فرض می‌کردند و متهم را تحت فشار قرار می‌دادند.


در پرتو همین تلقی، اتهامات تعریف‌نشده و گل و گشادی چون "براندازی قانونی" هم جعل و به متهمان منتقد و مسالمت‌جو منتسب می‌شد. در واقع به این متهمان چنین تفهیم می‌شد که کمترین تلاش برای اصلاح و تحول در وضعیت ادارهٔ کشور در هر قالب گفتاری و رفتاری معنایی جز فعالیت در جهت تغییر ماهیت نظام ندارد و مستوجب مجازاتی در حد براندازی است!


متأسفانه وزیر اطلاعات با پیش کشیدن دوبارهٔ ماهیت نظام، خواسته یا ناخواسته این پیام را به شهروندان منتقل کرده است که در پی نقد وضع موجود و اصلاح و تحول آن از هیچ راه قانونی یا مسالمت‌آمیزی نباشند چرا که اصلاح وضع موجود مترادف تغییر ماهیت جمهوری اسلامی است و تحمل نخواهد شد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy