Saturday, Jun 24, 2023

صفحه نخست » واکنش جمهوری اسلامی به شورش در روسیه

wagner2.jpgپروژه کلانی که نیروهای غربی طراحی کرده‌اند

رادیو فردا - به‌ دنبال «شورش مسلحانه» مزدوران نظامی واگنر و تصرف برخی از پایگاه‌های نظامی و نهادهای دولتی در شهر روستوف، شماری از نهادها و رسانه‌های حکومتی ایران، هم‌راستا با دولت روسیه، به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

مهم‌ترین واکنش متعلق به نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، است که در توئیتی زودهنگام، اقدامات گروه واگنر را «فاقد حداقل توان لازم برای به چالش کشیدن ارتش روسیه» توصیف کرد.

در توئیت حساب کاربری این شورا با این حال آمده بود که «اقدامات گروه واگنر... با توجه به درگیر بودن روسیه در جنگ اوکراین می‌تواند آثار روانی مخربی را به دنبال داشته باشد.»

اظهارات یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدوران نظامی واگنر، و نیز مقام‌های روسی از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه که گروه واگنر را به «خیانت» متهم کرده، به طور گسترده در رسانه‌های ایران پوشش داده شده است.

با این حال رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌های وابسته به دولت و حکومت تلاش کرده‌اند این شورش را «ناچیز» و «دست‌پرورده غرب» معرفی کنند.

خبرگزاری حکومتی صداو‌سیما از جمله به نقل از یک کارشناس امور روسیه نوشت: «آن چه در روسیه در حال رخ دادن است یک کلان‌پروژه است که توسط نیرو‌های غربی از چند ماه پیش طراحی شده است.»

این «کارشناس» که «آقای مدبر» معرفی شده، افزود: «شب گذشته از فضا‌های مجازی عملیات روانی علیه فدراسیون روسیه آغاز کردند و خبر‌های کذبی را تا همین الان می‌گویند مبنی بر این که در مسکو حکومت نظامی است و درگیری است و کودتا شده، صددرصد این‌ها دروغین است، اوضاع کاملا آرام است، حتی وضعیت و آماده‌باش نیرو‌های نظامی از حالت عادی هم تغییر نکرده.»

این در حالی است که از صبح شنبه تاکنون اوضاع به‌سرعت هم در روستوف در جنوب روسیه و هم در مسکو در حال تغییر بوده و ویدئوهایی از تحرک نیروهای ارتش روسیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

خبرگزاری ایسنا نیز روز شنبه به نقل از «کارشناس» دیگری پیش‌بینی کرد که «این تحولات مدت طولانی طول نخواهد کشید و دولت روسیه تحولات به وجود آمده را مدیریت خواهد کرد و به آن پایان می‌دهد.»

سخنرانی پوتین با ترجمه انگلیسی:

اظهارات رمضان قدیروف، رئیس جمهور منطقه خودمختار چچن و از متحدان پوتین، مبنی بر آمادگی سربازان چچنی برای سرکوب شورشیان واگنر نیز در خبرگزاری‌های ایران پوشش چشمگیری داشته است.

همزمان در مقابل اقدامات گروه واگنر از سوی کاربران بسیاری در شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان مورد استقبال قرار گرفته است.

از آنجا که گروه واگنر از مجرمان زندانی در صفوف خود استفاده کرده، کاربران با اشاره به استفاده نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی از افراد سابقه‌دار در اعمال خشونت علیه معترضان، آرزو کرده‌اند به زودی اتفاق مشابهی در ایران از سوی «اراذل و اوباش مزدور» رخ دهد.

يوگنی پريگوژين،‌ فرمانده گروه واگنر، روز دوم خرداد در مصاحبه‌ای گفته بود که بيش از ۲۰ هزار نيروی اين شرکت و حدود ۲۰ درصد از ۵۰ هزار زندانی و مجرمی که برای جنگ در اوکراين اجير کرده­‌ است، در نبرد طولانی شهر باخموت در شرق اوکراين کشته شده­‌اند.

جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین، گرچه نه به صورت آشکار، متحد روسیه است و گزارش‌های متعددی از همکاری پهپادی مسکو و تهران منتشر شده است.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز جمعه دوم تیرماه از سازمان ملل خواستند که فوراً درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تحقیق کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy