Saturday, Jun 24, 2023

صفحه نخست » اعلام جرم سوئیس علیه دوایرانی به خاطر پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی

parcham.jpgدادستانی فدرال سوئیس علیه دو ایرانی ساکن این کشور به اتهام پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی در سفارت ایران اعلام جرم کرد. دولت فدرال برای رسیدگی کیفری به این پرونده چراغ سبز نشان داده است

دویچه وله - به گزارش روزنامه "بلیک" چاپ سوئیس، دادستانی فدرال این کشور علیه دو ایرانی که قصد داشتند علیه ظلم به زنان و سرکوب‌های وحشیانه رژیم حاکم اعتراض کنند، به دلیل پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی در محوطه روبروی سفارت ایران در برن اعلام جرم شده است.

این مردان ۱۹ و ۴۷ ساله ساکن کانتون "واله" سوئیس، اول اکتبر با سفر به برن در تظاهرات همبستگی برای جنبش آزادی در ایران شرکت داشتند. آنها از نرده‌های سفارت بالا رفتند و پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

"اقدام توهین‌آمیز" برای ایران

این معترضان اکنون به جریمه نقدی مشروط محکوم و به دلیل نقض نظم اجتماعی و توهین به حریم ملی یک کشور خارجی مجرم شناخته شده‌اند. طبق ماده ۲۹۸ قانون کیفری سوئیس، هر کس «با سوء‌نیت، نشان‌های ملی یک دولت خارجی را که توسط نماینده رسمی آن کشور به اهتزاز درآمده، بردارد، به آن آسیب برساند یا نسبت به آن مرتکب اعمال توهین‌آمیز شود، مجازات می‌شود.»

طبق کیفرخواست، دولت ایران اقدام این دو مرد ساکن واله را "عملی توهین‌آمیز" تلقی کرده است. دفتر دادستانی فدرال سوئیس در این رابطه از دولت برن درخواست مجوز لازم برای رسیدگی کیفری کرده و چراغ سبز گرفته است.

دولت سوئیس روابط خوبی با ایران دارد

متهم مسن‌تر این پرونده که نمی‌خواسته نامش فاش شود، در گفت‌گو با روزنامه "بلیک" تنها گفته است: «متاسفانه دولت سوئیس روابط خوبی با ایران دارد و نمی‌خواهد آن را به خطر بیندازد.» او افزوده که زمان تظاهرات می‌خواسته خشم خود را نشان دهد، زیرا: «پلیس ایران برادر کوچکم را به ضرب گلوله کشته بود».

خبر اعلام جرم علیه این دو معترض در حالی منتشر می‌شود که شبکه "آزادی ایران" (Free Iran) در سوئیس خود را برای سالگرد درگذشت مهسا امینی در ۲۵ شهریور آماده می‌کند.

ساقی قلی‌پور، فعال این شبکه در سوئیس می‌گوید: «مهم است که ما همچنان با پیگیری رویدادهای داخل ایران را زیر نظر داشته باشیم.» به گفته او، جنبش آزادی‌خواهی در ایران همچنان زنده است و تنها شکل اعتراضات تغییر کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy