Monday, Jun 26, 2023

صفحه نخست » درگیری با سپاه کوه‌های سروآباد را به آتش کشید

fire.jpgسپاه سه فعال محیط زیست را هنگام بازگشت از مهار آتش‌سوزی‌های بازداشت کردند

صدای آمریکا - در پی درگیری میان نیروهای سپاه پاسداران و پژاک و ایجاد آتش‌سوزی در کوه‌های منطقه حفاظت‌شده کوسالان، منابع خبری از بازداشت سه شهروند ساکن کامیاران که برای خاموش کردن آتش تلاش می‌کردند، خبر دادند.

بنا بر گزارش‌ها در روز دوشنبه ۵ تیر، «یاسر صابری، محسن دادگر، و سعید دادگر» که فعال محیط زیست معرفی شده‌اند، سه‌شنبه ۳۰ خرداد حین بازگشت از کوهستان و به دلیل «ممنوعیت رفت و آمد» توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند.

mohitZ.jpgمنطقه حفاظت‌شده کوسالان و شاهو در حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان، و کامیاران در استان کردستان واقع است و با کردستان عراق مرز مشترک دارد.

در دو هفته گذشته «درگیری مسلحانه» بین نیروهای سپاه پاسداران و پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) در ارتفاعات کوسالان جریان داشت و در نتیجه آن این منطقه دچار «آتش‌سوزی گسترده» شد.

پژاک در سال ۲۰۰۹ در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته و آمریکا سپاه پاسداران را یک گروه‌ تروریستی می‌داند.

آژانس خبری کردپا به نقل از منبع مطلع گزارش داد که «نیروهای سپاه پاسداران پس از متوقف کردن خودرو این سه فعال محیط زیست، به آنان اعلام کردند که رفت و آمد به کوهستان کوسالان ممنوع است و سپس بدون ارائه حکم قضایی آنها را بازداشت» کردند.

منبع آگاه به این رسانه گفتند بازداشت‌شدگان به «بازداشتگاه امنیتی شهرام‌فر سنندج» انتقال یافته‌اند.

دو تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های محسن و سعید دادگر برادر هستند.

همچنین وب‌سایت «هه‌نگاو» سپاه پاسداران را به ایجاد آتش‌سوزی «تعمدی» متهم کرده و گفته است که سپاه «از حضور مردم» برای مهار آتش جلوگیری می‌کند.

اواخر خرداد گزارش‌هایی درباره بروز درگیری در منطقه پس از تشدید حملات توپخانه‌ای و پهپادی سپاه پاسداران به کوهستان «کوسالان» در حوالی شهرستان سروآباد منتشر شد.

بنا بر این گزارش‌ها، همزمان با ادامه حملات توپخانه‌ای نیروهای سپاه پاسداران، تعداد زیادی از اعضای سپاه هم همراه با ادوات توپخانه‌ای در پاسگاه سروآباد و پایگاه روستای ژیوار مستقر شدند.

ژیلا مستأجر، عضو هیئت مدیره سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، پیشتر در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا بر اساس «مستندات» این نهاد، گفت حجم زیادی از تسلیحات جنگی به مناطق مرزی هم‌جوار با اقلیم کردستان عراق منتقل شده و هر لحظه امکان دارد «جنگ تمام عیار» در بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy