Tuesday, Jun 27, 2023

صفحه نخست » ۲۲۵ میلیارد سود خالص؛ به کام فوتبالیست‌های ناکام

ranet.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

«احسان اصولی»، سخنگو فدراسیون فوتبال و عضو هیات‌رییسه این فدراسیون، در واکنش به وارد شدن خودروهای خارجی بدون گمرک و بدون مالیات بازیکنان فوتبال به کشور گفته است: «من اطلاعی ندارم که بخواهم پاسخگو باشم.»

او در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران، در مورد چگونگی تخصیص حواله واردات خودرو به بازیکنان تیم فوتبال گفته است: «بعد از بازی ایران و عراق در تهران که صعود قطعی شد، دوستان در رختکن تیم حضور پیدا کردند و وعده‌ای دادند، فکر می‌کنم از طرف معاون اول رییس‌جمهور بوده، که ارتباطی هم به فدراسیون فوتبال ندارد.»

سخنگو فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی تاکید کرده که حتی اسامی بازیکنانی که از دولت «ابراهیم رئیسی» خودرو وارداتی گرفتند را، فدراسیون فوتبال نه تهیه کرده بوده، و نه اطلاعی از اسامی دقیق آن دارد.

وبسایت «اقتصاد آنلاین»، در گزارشی با بررسی قیمت خودروهای وارد شده توسط بازیکنان ایران، سود حاصل از فروش این خودروها را برای هر بازیکن تیم فوتبال، بین ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، تا ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد کرده است. بیشترین سود، فعلا متعلق است به «مهدی ترابی»، بازیکن نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اگر تصور کنیم که دست‌کم، ۳۰ بازیکن حواله واردات خودرو دریافت کرده باشند و قیمت میانگین ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سود را به‌عنوان سود خالص برای هر بازیکن در نظر بگیریم، دولت ابراهیم رئیسی، فقط در زمینه حواله خودروها، به بازیکنان تیم ناکام ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، ۲۵۵ میلیارد تومان پاداش داده است.

این عدد منهای ۶۰۰ سکه طلا و ۱۵ هزار دلار پاداش رییس‌جمهور به بازیکنان، مربیان و اعضای هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال برای پیروزی مقابل ولز است.

حمید سجادی در رختکن تیم ملی چه قول‌هایی داد؟

اشاره احسان اصولی از «دوستانی که در رختکن تیم» حاضر شده بودند، «حمید سجادی»، وزیر ورزش و جوانان است.

رسانه‌های ایران، خرداد ۱۴۰۱، تصاویری را از ملاقات خصوصی حمید سجادی با شش بازیکن تیم فوتبال در رختکن این تیم منتشر کردند. «علی‌رضا جهانبخش»، «مهدی طارمی»، «علی‌رضا بیرانوند»، «احسان حاج‌صفی»، «سردار آزمون» و «امید ابراهیمی»، بازیکنانی بودند که در غیاب «دراگان اسکوچیچ»، سرمربی وقت تیم فوتبال، با وزیر ورزش و جوانان دیدار کرده بودند.

هم‌زمان با این ملاقات، خبرگزاری‌های ایران، بخش‌هایی از مکالمات خصوصی بازیکنان را منتشر کرده و مدعی شدند این ملاقات با تلاش «محسن معتمدکیا»، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، در راستای برکناری دراگان اسکوچیچ از سمت سرمربی‌گری تیم ملی برگزار شده بود.

بنا به ادعای احسان اصولی، جرقه پاداش ویژه برای بازیکنان تیم ملی و واردات خودرو لوکس خارجی بدون گمرک و بدون مالیات، در همین جلسه و با حضور بازیکنان تیم ملی زده شد. حمید سجادی دو وظیفه داشت؛ برکنار کردن سرمربی وقت تیم ملی و بازگرداندن کارلوس کی‌روش و دیگری، مقدمه‌چینی لازم برای واردات خودروهای بازیکنان.

اطلاعات دیگر احسان اصولی در مورد پیگیری‌ها و دستور معاون اول رییس‌جمهور اما، تازگی ندارد. پیش‌از‌این، مهدی طارمی، خرداد سال ۱۴۰۱ در حساب توییتری خود، دیدار با «محمد مخبر» و رابطه دوستانه‌اش با آقازاده مخبر را تایید کرد و به‌صراحت نوشت که از طریق معاون اول رییس‌جمهور، به‌دنبال مجوز واردات خودرو بازیکنان تیم فوتبال است.

ارتباطات دو بازیکن، چگونه به خودروهای میلیارد تومانی ختم شد؟

مهدی طارمی و علی‌رضا جهانبخش، بنا بر ادعای خبرگزاری‌های ایران، ۲۴خرداد۱۴۰۱ برای دیدار با ابراهیم رئیسی و محمد مخبر به دفتر ریاست‌جمهوری رفته بودند.

دلیل حضور این دو ابتدا از سوی رسانه‌ها، صرفا تلاش برای برکناری دراگان اسکوچیچ و بازگرداندن کارلوس کی‌روش به تیم فوتبال برای حضور در جام‌جهانی عنوان شده بود، اما پس از آن، شخص مهدی طارمی ادعا کرد که به‌دلیل آشنایی قدیمی با «آقازاده» محمد مخبر، تلاش کرده است معاون اول رییس‌جمهوری را برای دریافت حواله واردات خودرو بازیکنان تیم فوتبال، متقاعد کند.

سخنگو فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، از تعداد بازیکنانی که حواله خودرو گرفته‌اند بی‌اطلاع است و حتی سخنگو این فدراسیون مدعی شده نام بازیکنانی که در فهرست پاداش‌ واردات خودروهای خارجی به کشور از سوی دفتر ریاست‌جمهوری هستند را هم، نمی‌داند.

به این ترتیب، می‌توان پرسید که چه‌کسی یا چه‌کسانی، فهرست مورد‌نظر برای اهدای حواله‌های خودروهای وارداتی را به معاون رییس‌جمهور تحویل داده‌اند؟

اشاره احسان اصولی، سخنگو فدراسیون فوتبال، به دست داشتن وزارت ورزش در پیگیری حواله‌های ورود خودرو نشان می‌دهد که بازیکنان تیم فوتبال ایران، حتی فهرست مربوط به واردات خودروهای سفارشی‌شان را خودشان نگارش کرده‌اند، و وزارت ورزش پیگیر وصول این پاداش‌ها شده است.

بازیکنانی که به فهرست اضافه شدند، پاداشی فراتر از ۲۵۵ میلیارد تومان

۱۱آذر۱۴۰۱، روزنامه «هم میهن»، در گزارشی خبر داد که محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور و حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، ساعاتی پیش از دیدار تیم‌های فوتبال ایران و آمریکا، با حضور در رختکن تیم، حواله‌های خودرو بازیکنان را به آن‌ها تحویل داده‌اند.

تیم فوتبال باوجود حمایت‌های خاص و بی‌سابقه حکومت، مقابل آمریکا شکست خورد و پس از سنگین‌ترین شکست تاریخ ایران در ادوار جام‌جهانی مقابل انگلیس و پیروزی بی‌اهمیت مقابل ولز، از رقابت‌های جام‌جهانی حذف شد.

یکشنبه ۱۳آذر۱۴۰۱، روزنامه «خبرورزشی»، از اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی در اردو تیم ملی خبر داد و مدعی شد «روزبه چشمی»، «رامین رضاییان»، «علی کریمی»، «ابوالفضل جلالی» و «مرتضی پورعلی‌گنجی» که در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی جایی در تیم ملی و فهرست‌های دراگان اسکوچیچ نداشتند هم، حواله واردات خودروهای میلیارد تومانی خود را از محمد مخبر تحویل گرفته‌اند.

این رسانه با درنظر گرفتن روند و پروسه مراحل اداری آماده‌سازی این حواله‌ها برای تحویل داده شدن به بازیکنان، پیش‌بینی کرده بود که فهرست احتمالی بازیکنانی که باید پاداش‌ ویژه خود را از دولت ابراهیم رئیسی می‌گرفتند، از ماه‌ها قبل تهیه، آماده و تحویل داده شده باشد.

به این ترتیب، می‌توان درک کرد که بخشی از فهرست تغییرات در تیم ملی فوتبال ایران، حتی پیش از حضور کارلوس کی‌روش تهیه شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy