Saturday, Jul 1, 2023

صفحه نخست » دورخیز جمهوری اسلامی برای «رصد سبک زندگی» مردم ایران

doorkhiz.jpgرادیو فردا - در حالی که تشدید محدودیت‌های حکومتی در زمینۀ حجاب اجباری و فیلترینگ گستردۀ اینترنت پس از اعتراض‌های سال گذشته در ایران ناکام مانده است، گزارش‌هایی منتشر شده مبنی‌بر این‌که در برنامه هفتم توسعه، تلاشی «مضاعف» با هدف کنترل و نظارت بر «سبک زندگی» مردم انجام خواهد شد.

شبکه شرق، پایگاه اینترنتی روزنامه شرق، روز شنبه دهم تیرماه گزارش داد در لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده‌ای گنجانده شده که بر اساس آن قرار است دولت سامانه‌ای به‌منظور «رصد و سنجش مستمر دین‌داری، سطح معنویت، اخلاق و سبک زندگی مردم» راه‌اندازی کند.

بر اساس این گزارش، در ماده ۷۵ این لایحه، وزارت ارشاد مکلف شده با همکاری مرکز آمار ایران و راهبری مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی، این سامانه را تأسیس کند.

شرق نوشته است که از این سامانه با عنوان «سامانه رصد و سنجش مستمر سبک زندگی مردم» یاد شده و باید با «یکپارچه‌سازی اطلاعات پایگاه‌های عمومی، سامانه‌های دولتی و خصوصی و سکوهای کسب‌وکارهای مجازی» فعالیت کند.

در بندی از ماده مربوط به این سامانه به وزارت ارشاد این اختیار داده شده است تا در صورت «احراز تخلف» درباره «محرومیت، تعلیق یا لغو مجوز متخلفین» اقدام کند.

این رسانه نزدیک به اصلاح‌طلبان این اقدام دولت ابراهیم رئیسی را «رصد همه جزییات زندگی و حتی شخصی‌ترین رفتارهای آنلاین مردم» توصیف کرده و آن را در راستای طرح صیانت و راه‌اندازی اینترنت ملی دانسته است.

این در حالی است که سال گذشته و پیش از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفته بود طرح کنترل و محدودسازی اینترنت در ایران با «دور زدن» مجلس، در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است.

این تحولات بعد از چند نوبت ابراز نگرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر از وضعیت «فضای مجازی» در ایران رخ داده است.

او هفتم تیر ماه سال گذشته در سخنرانی برای مقام‌های قوه قضائیه خواستار برخورد با فضای مجازی شد که به ادعای او «امنیت روانی مردم را از بین می‌برد».

رهبر جمهوری اسلامی که بارها فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خوانده و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرده بود، خطاب به مسئولان قضایی گفت برای برخورد «اگر قانون ندارید، سریع تهیه کنید».

یک سال بعد، روز ششم تیر امسال خامنه‌ای در اظهاراتی مشابه خواستار برخورد «برنامه‌ریزی‌شده» قوه قضائیه با افرادی شد که به‌گفته او «امنیت روانی جامعه» را به هم می‌زنند و «روی اعصاب مردم راه می‌روند».

او همچنین در سال‌های اخیر بارها با استفاده از کلیدواژه «سبک زندگی ایرانی-اسلامی» خواستار توجه مقام‌های مسئول و رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی وابسته به حکومت به سبک زندگی مردم ایران شده است.

حالا دولت ابراهیم رئیسی با راه‌اندازی سامانه‌ای برای «رصد سبک زندگی» مردم در‌ برنامه هفتم توسعه ظاهراً گامی جدید برای اجرای خواسته‌های رهبر جمهوری اسلامی برمی‌دارد.

این در حالی است که گزارش‌های روزانه حتی در رسانه‌های حکومتی نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از مردم با رعایت نکردن «حجاب اجباری» در برابر اقدامات تحمیلی جمهوری اسلامی مقاومت می‌کنند و در مقابل حکومت هر روز محدودیت‌هایی برای مردم، کسب و کارها و ارائه خدمات به زنان مخالف حجاب اجباری اعلام می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy