Monday, Jul 3, 2023

صفحه نخست » خطر صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای توماج صالحی

toomaj.jpgایران اینترنشنال - امیر رئیسیان وکیل توماج صالحی از پایان جلسات دادگاه توماج صالحی خواننده رپ مخالف جمهوری اسلامی خبر داد و گفت «افساد فی‌الارض» مهمترین اتهامی است که علیه این زندانی سیاسی مطرح شده است. مجازاتی که برای این اتهام در قوانین جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده، اعدام است.

رئیسیان به روزنامه هم‌میهن گفت که روز یکشنبه ۱۱ تیرماه دومین و آخرین جلسه دادگاه صالحی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به ریاست براتی برگزار شد.

جلسه اول در روز ۲۸ خرداد برگزار شده بود. او افزود: «تصمیم دادگاه بر اساس قانون در یک هفته به ما ابلاغ خواهد شد».

این وکیل دادگستری درباره اتهام‌های پرونده صالحی نیز گفت: «مهمترین اتهامات عبارتند از افساد فی‌الارض موضوع ماده ٢٨۶ قانون مجازات اسلامی، با این توضیح که دادسرا مدعی است که موکل با انتشار توییت‌هایش مرتکب نشر اکاذیب به شکل گسترده و در نهایت موجب افساد فی‌الارض شده است.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، «مفسد فی الارض به اعدام محکوم می‌گردد.»

رئیسیان افزود: «اتهام دیگر همکاری با دولت متخاصم است که موضوع ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات است و دادسرا اعتقاد دارد که چون شبکه سی‌بی‌سی از تصویر سخنان موکل در یک برنامه تلویزیونی استفاده کرده این کار مصاحبه موکل محسوب می‌شود و همکاری وی با این رسانه است.»

همچنین به گفته این وکیل دادگستری، مصاحبه صالحی «با رسانه سی‌بی‌سی که یک رسانه کانادایی است مصداق همکاری موکل با دولت کانادا تلقی می‌شود و از آنجایی که دولت کانادا از نظر دادسرای اصفهان دولت متخاصم محسوب می‌شود در نتیجه این مصاحبه مصداق همکاری دانسته شده و همکاری هم مصداق همکاری با دولت متخاصم تلقی شده است.»

او ادامه داد: «اتهام دیگر توماج صالحی این است که با دعوت مردم به بیان خواسته‌ها و مطالبات خودشان، مرتکب دعوت به آشوب و اغتشاش موضوع ماده ۵۱۲ از قانون مجازات باب تعزیرات شده است.»

به گفته رئیسیان، اتهام‌های دیگر صالحی «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به» خمینی و خامنه‌ای و «اخلال در نظم و نشر اکاذیب» است.

وکیل صالحی همچنین درباره وضعیت موکلش در دادگاه گفت: «گرچه آقای توماج صالحی نزدیک به هشت ماه است که در زندان اختصاصی اطلاعات اصفهان نگهداری می‌شود اما به علت ویژگی‌های شخصیتی که دارد از نظر روحی و جسمی به خود مسلط بود و در دادگاه نیز توضیحات دقیق و واضحی ارائه کرد».

در آبان‌ سال گذشته، خبرگزاری دانشجو از بازداشت این خواننده رپ اعتراضی و از حامیان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

بازداشت توماج صالحی در میانه خیزش سراسری در حالی بود که او با پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی از این خیزش حمایت قاطع کرده بود.

بازداشت این معترض و شرایط نگهداری او در زندان، از جمله شکنجه‌هایی که علیه او اعمال شده، موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته که تاکنون ادامه دارد.

این خواننده مخالف جمهوری اسلامی پیشتر در شهریور ۱۴۰۰ بعد از خواندن آهنگ «‌سوراخ موش بخر» در اصفهان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده بود.

او در آثار خود، به موضوعاتی چون فساد جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندان مخالفان جمهوری اسلامی پرداخته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy