Saturday, Jul 8, 2023

صفحه نخست » آغاز جایگزینی اعراب با ایرانی‌ها در دانشگاه‌های ایران

هم‌زمان با افشای سهم دو درصدی فقرا از ورودی آزمون سراسری دانشگاه‌‌های ایران، دانشگاه تهران از در اختیار گذاشتن صندلی‌ کلاس‌های خود به اعضای «حشد‌الشعبی» عراق خبر داد

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در دیدار با تعدادی از اعضای این گروه شبه‌نظامی، گفت که هدف از این اقدام «ارتقای سطح دانش و توانمندی تخصصی مجاهدین مسلمان است.»

این خبر در شرایطی اعلام شد که تازه‌ترین گزارش‌ها از محرومیت فاجعه‌بار فقرا در ایران از تحصیلات دانشگاهی حکایت دارد.


***

دانشگاه‌های ایران پاتوق نیروهای نیابتی مسلح می‌شوند

ایندیپندنت فارسی - رئیس دانشگاه تهران و یکی از معاونان گروه حشدالشعبی عراق که تحت حمایت سپاه قدس پاسداران فعالیت می‌کند، از آغاز همکاری‌های گسترده میان این گروه شبه‌نظامی با دانشگاه‌های ایران برای آنچه تحصیل نیروهای عراقی در ایران خوانده شده، خبر دادند.

بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی به بخشی از نیروهای مسلح طرفدار جمهوری اسلامی و عمدتا شیعه در عراق گفته می‌شود که از سال ۲۰۱۴ با حمایت قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، به‌عنوان یکی از بازوهای نظامی سپاه پاسداران در عراق و کشورهای عربی منطقه به اجرای عملیات‌ نظامی مشغول‌اند و بسیاری از کشورهای منطقه آنها را نیروهایی تروریستی می‌دانند.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در نشستی مشترک با معاون تعلیم و تربیت گروه حشدالشعبی، با اشاره به اینکه «تعامل علمی با برادران عراقی به‌ویژه مجاهدان حشدالشعبی در امتداد الگوی تعاملی شهیدان سلیمانی و المهندس است»، از تقاضای ادامه تحصیل «برادران حشدالشعبی» در دانشگاه تهران استقبال کرد و از افتتاح دو دانشگاه در بغداد و آبادان با هزینه ایران به منظور تحصیل نیروهای این گروه نظامی عراقی خبر داد.

مقیمی که پیش‌تر کتاب «رهبری اخلاص‌مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی» را نوشته بود، گفت: «هدف‌گذاری اصلی خود را بر دوستانمان در حشدالشعبی قرار دادیم. همان طور که بسترسازی برای پذیرش دانشجویان کشورهای محور مقاومت را با همین دیدگاه با جدیت دنبال می‌کنیم.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست، مهر ۱۴۰۱ هم‌زمان با پنجمین هفته از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، به نقل از منابعی مطلع نوشت: «حشدالشعبی عراق و حزب‌الله لبنان در کمک به سازمان بسیج سپاه پاسداران برای سرکوب معترضان ایرانی مشاهده شده‌اند. نیروهای لباس‌شخصی با لهجه عربی لبنانی در سرکوب معترضان، شامل معترضان در تهران حاضرند و آن‌ها به کمک بسیج و سپاه آمده‌اند تا اعتراض‌ها را در پنجمین هفته متوالی سرکوب کنند.»

پیش از این نیز در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ گزارش‌هایی از حضور نیروهای سرکوبگر که در خیابان‌های تهران به زبان عربی صحبت می‌کردند، منتشر شده بود.

در ادامه نشست مشترک مدیران حشدالشعبی با مقام‌های دانشگاه تهران، حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت این گروه ‌نظامی، در تهران اعلام کرد: «کشورهای دوست عراق به منظور عرضه خدمات آموزشی خود به حشدالشعبی پیشنهادهایی کرده‌اند و این گروه در پی برقراری همکاری با دانشگاه‌های ایرانی و در راس آن‌ها دانشگاه تهران است. قبل از اینکه حشدالشعبی تشکیل شود، مدارس و موسسات ویژه مجاهدان داشتیم. پیش از تشکیل حشدالشعبی و با نظارت ابومهدی المهندس، ۹۵ نفر از دانشجویان ما برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران اعزام شدند.»

جمال جعفر محمدعلی آل‌ابراهیم، مشهور به ابومهدی المهندس، نظامی عراقی، رهبر شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله به عنوان زیرمجموعه حشدالشعبی بود که به همراه قاسم سلیمانی در حمله سال ۲۰۲۰ آمریکا به فرودگاه بین‌المللی بغداد کشته شد.

موسوی بخاتی در این نشست افزود که توافق تازه این گروه با دانشگاه تهران با وساطت وزیر آموزش عالی عراق که از مجاهدان است و همچنین معاون آموزشی این وزارتخانه که مشاور ارشد حشدالشعبی است، میسر شده و در ادامه گفت نیروهای حشدالشعبی پیش از این هم به عنوان دانشجو در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده بودند.

در نشست تازه مدیران حشدالشعبی در دانشگاه تهران، مصطفی رستمی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها، نیز از حضور نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه‌های ایران استقبال کرد و گفت: «ما ضمن استقبال از مراودات علمی و فرهنگی با کشور دوست و برادر عراق و برادران مجاهدمان در حشدالشعبی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و همیاری اعلام می‌داریم.»

ورود نیروهای یگ گروه نظامی و مسلح به‌ نام حشدالشعبی به دانشگاه‌های ایران مخصوصا دانشگاه تهران، هم‌زمان با تشدید فشارها و سرکوب‌ دانشجویان معترض در تهران، می‌تواند برای مردم و دانشجویان ایرانی که از شهریور گذشته تلاشی دوباره‌ را براندازی نظام جمهوری اسلامی آغاز کردند، خبر بدی محسوب می‌شود.

صرف هزینه‌های هنگفت از خزانه دولت ایران برای تحصیل نیروهای حشدالشعبی در تهران و تاسیس دست‌کم دو دانشگاه جدید برای این نیروها در حالی رخ می‌دهد که در چندسال اخیر، دانشجویان و دانش‌آموزان زیادی در ایران به دلیل مشکلات مالی و فقر گسترده از ادامه تحصیل بازمانده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy