Wednesday, Jul 12, 2023

صفحه نخست » سوغات رئیسی از آفریقا

photo_2023-07-14_01-04-40.jpg

تهاتر نیسان آبی با گوشت و محصولات پتروشیمی با غذا

صدای آمریکا - سفر ابراهیم رئیسی به کشورهای آفریقایی با عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های متعددی از جمله تهاتر نیسان آبی با گوشت قرمز و همچنین تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی به پایان رسید و در این بین ایسنا اعلام کرد یکی از اقلام وارداتی دولت رئیسی در سال گذشته از کشورهای آفریقایی «میمون» بوده است.


ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از سفر به آفریقا گفت که «آفریقا سرزمین فرصت‌هاست و نباید مورد غفلت واقع شود».

اما منظور ابراهیم رئیسی از فرصت چیست؟ در دیدار تجار و بازرگانان کنیایی با ابراهیم رئیسی، دو قرارداد همکاری امضا شد. یکی برای فروش نیسان زامیاد ایرانی به کنیا و دیگری برای واردات گوشت قرمز به ایران.

هرچند خبرگزاری ایرنا این تفاهم‌نامه را در راستای تنظیم بازار دانسته اما واقعیت بازار گوشت قرمز در ایران چیز دیگری است. بر أساس آمار و اطلاعات موجود، مصرف گوشت قرمز بواسطه افزایش قیمت کاهش یافته است و در حال حاضر بهای هر کیلوگرم گوشت به بیش از ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. بر همین اساس مشکل خاصی در تولید و تامین گوشت قرمز نیست و نبود تقاضا تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است.

فعالان بازار معتقدند ورود بدون قاعده و ضابطه گوشت قرمز به کشور می‌تواند تولید داخلی را زمینگیر کند.

رئیسی همچنین تاکید کرده است که آفریقا زمینه خوبی برای تولید کالاهای اساسی دارد و ما کار تهاتری را برنامه‌ریزی کردیم که در ازای مواد پتروشیمی، کالاهای اساسی را از آنها بگیریم.

این درحالی است که کارشناسان بر این باورند که رویکرد تهاتر نفت و مشتقات نفتی هزینه‌ تامین کالا را افزایش می‌دهد.

آفتاب‌نیوز در گزارشی در مورد رویکرد دولت ابراهیم رئیسی نوشته است که با تهاتر ممکن است همان اتفاقات ناگوار دوره احمدی‌نژاد رخ می‌دهد که حاصلش یا ظهور بابک زنجانی‌هاست، یا تخلفاتی همچون آنچه در خرید نفت توسط نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها در آن دوره صورت گرفت.

خبرگزاری ایسنا نیز به بهانه سفر ابراهیم رئیسی به کشورهای آفریقایی نوشت که بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که تجارت ایران و اوگاندا در سال ۱۴۰۱ کاهش جزئی در قیاس با سال ۱۴۰۰ داشته اما این کشور آفریقایی نیز مانند کنیا عمدتا خریدار فرآورده‌های نفتی، ماشین‌آلات و غیره بوده و قهوه، میمون آزمایشگاهی و مواد عطرسازی به ایران فروخته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy