Friday, Jul 14, 2023

صفحه نخست » رژیم ایران بی‌آینده است، ساده‌ترین اتفاق بزرگترین بحران غافلگیرکنندۀ آن خواهد بود

mesdaghi.jpgایرج مصداقی: " رژیم اسلامی ایران بی آینده است و نمی‌تواند با مردم کنار بیاید. جنبش عظیم آینده همانند جنبش "زن، زندگی، آزادی" رژیم را غافلگیر خواهد کرد. ساده ترین اتفاق می تواند آتش بزرگترین بحران رژیم اسلامی را شعله‌ور سازد."

رادیو بین المللی فرانسه - رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و فرماندۀ کل سپاه پاسداران در اظهاراتی جداگانه صریحاً از بروز ناآرامی‌ها - اعتراض‌های شهری جوانان - به ویژه در استان خوزستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

آیا سپاه پاسداران و به طریق اوُلی نظام اسلامی خود را برای یک رویارویی جدید با جامعۀ معترض، به ویژه جوانان، آماده می کند؟ و آیا چنین رویارویی می تواند در قیاس با گذشته سرنوشت‌ساز باشد؟

در پاسخ به این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر، ایرج مصداقی، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل ایران، از جمله گفته است:

"چهل و چهار سال است که نظام اسلامی هر سال زنده ماندن خود را جشن می‌گیرد و تکرار می‌کند که برخلاف پیش بینی و اقدامات "دشمنان" هنوز بر سر کار است. شکی نیست که در پس این قدرت‌نمایی ظاهری در اصل یک پیام ضعف نهفته است و ابراز نگرانی از این که مبادا رشته امور از دست رهبران جمهوری اسلامی خارج شود. نظام‌هایی که این گونه به حکومت خود ادامه می دهند در واقع دیر یا زود در بحران‌های خود گرفتار می‌شوند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

کمتر قدرتی در جهان این گونه دربارۀ ماندگاری خود دائماً در اضطراب است. در همین حوزۀ خلیج فارس یک کشور پیدا نمی‌شود که همانند نظام اسلامی ایران دائم از توطئه‌های خارجی، از باصطلاح انحراف جوانان صحبت و ابراز نگرانی کند. بر خلاف نظام اسلامی ایران تمام این کشورها قادرند برای آیندۀ درازمدت خود برنامه‌ریزی کنند، در حالی که بیش از چهار دهه است که کل برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی ایران به سیاست "از این ستون به آن ستون فرج است" خلاصه شده است.

نگرانی فرماندۀ سپاه پاسداران از بروز اعتراض های جوانان در اصل اعتراف به این حقیقت است که رهبران نظام اسلامی در جذب جوانان شکست خورده و درمانده‌اند و می بینند که چگونه برای نمونه زنان با حضور در مجامع عمومی بدون حجاب اجباری ارادۀ خود را به حاکمان اسلامی تحمیل می‌کنند و تابوی بزرگ آن را می‌شکنند.

ارکان نظام به لرزه در آمده و خود رهبران جمهوری اسلامی خوب این را می‌دانند. آنان خوب می دانند که آماج خطرات بزرگی از سوی جوانان قرار گرفته‌اند و در رویارویی با آنان با شکست بزرگ ایدئولوژیکی مواجه شده‌اند. تهدیدات حسین سلامی تهیدات منبری است و خود او بهتر می داند که در دنیای واقعی قابل اجرا نیستند. نظام اسلامی می‌داند که در رویارویی با جوانان مستأصل است و نه فقط ناچار به عقب‌نشینی بوده، بلکه از این پس وارد دورۀ پرخطر پساخامنه‌ای شده بی آنکه بتواند برای این دوره بدیلی بسازد. بدتر حتا رویارویی با جوانان و جامعه شکاف‌های درون قدرت و رویارویی با شخص خامنه‌ای و زیر سئوال بردن اقتدار او را تشدید کرده است. دامنۀ این شکاف‌ها و انتقادها اینک به درون حوزه های علمیه نیز کشیده شده است.

نظام اسلامی بی آینده است. اما چگونگی و زمان فروپاشی آن قابل پیش بینی نیست. نیست، چون تحولات اجتماعی را نمی توان از قبل پیش بینی کرد. چه کسی می توانست یک سال قبل از مرگ مهسا امینی پیش بینی کند که سفر او از سقز به تهران و سپس دستگیری و قتل او به دست پلیس گشت ارشاد برانگیزندۀ جنبش بزرگ "زن، زندگی، آزادی" باشد و جهانی را نیز به لرزه درآورد؟

آنچه مسلم این است که نظام اسلامی نمی‌تواند با مردم کنار بیاید و آنچه من بر اساس تجربه می توانم بگویم این است که جنبش عظیم آینده همانند جنبش "زن، زندگی، آزادی" رژیم را غافلگیر خواهد کرد. ساده ترین اتفاق می تواند آتش بزرگترین بحران رژیم اسلامی را شعله‌ور کند."

توسط: ناصر اعتمادی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy