Tuesday, Jul 18, 2023

صفحه نخست » وال استریت جورنال: امتناع شرکت‌های آمریکایی از تخلیۀ نفت توقیف‌شدۀ ایران، به‌دلیل ترس از تلافی سپاه

kashti.jpgرادیو فردا - روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال می‌گوید دادستان‌های فدرال ایالات متحده نمی‌توانند ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شدۀ ایران را به حراج بگذارند، زیرا شرکت‌های آمریکایی حاضر به تخلیه این محموله نفتی از نفت‌کش یونانی لنگرگرفته در تگزاس نیستند.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۷ تیر منتشر شد، با استناد به گفته‌های منابع مطلع تصریح می‌کند که خودداری این شرکت‌ها از تخلیه بار نفت‌کش «سوئز راجان» به‌دلیل هراس از «انتقام‌جویی» احتمالیِ جمهوری اسلامی است.

به نوشتۀ وال استریت جورنال، دادستان‌ها در سال جاری میلادی ابتدا مالک یونانی نفت‌کش سوئز راجان را به «نقض تحریم‌ها» متهم و سپس دستور تخلیۀ این نفت‌کش حامل نفت ایران را صادر کردند.

بر اساس رأی صادر شده، نفتکش سوئر راجان از هشتم خردادماه به ساحل گالوستون در تگزاس انتقال یافت و گارد ساحلی آمریکا عملیات پاک‌سازی برای تخلیه نفت توقیف‌شدۀ ایران را به انجام رساند.

با این حال، شرکت‌هایی که کارشان مدیریت این‌گونه نقل‌وانتقال‌ها است به وال استریت جورنال گفته‌اند که «نگرانی شدید» آن‌ها از «تلافی» جمهوری اسلامی، به مانعی برای تخلیۀ نفت توقیف‌شدۀ ایران مبدل شده است.

مدیر اجرایی یک شرکت انرژی که مقر آن در هیوستون آمریکاست و درگیر این موضوع بوده، در مصاحبه با این روزنامۀ آمریکایی تصریح کرد: شرکت‌هایی که ممکن است به هر نحوی در خلیج فارس در معرض مواجهه قرار بگیرند، از این‌که جمهوری اسلامی «علیه آن‌ها دست به تلافی بزند، به‌شدت نگران هستند».

بر اساس اظهارات این مدیر اجرایی که نامش فاش نشده است، چندین شرکت آمریکایی که برای تخلیۀ نفت توقیف‌شدۀ ایران با آن‌ها تماس گرفته شده بود، از همکاری در این زمینه خودداری کرده‌اند.

یک مدیر اجرایی دیگر در یک شرکت کشتی‌رانی نیز به وال استریت جورنال گفته است بعید می‌داند «کسی حاضر شود به این محموله دست بزند».

به نوشتۀ این روزنامۀ آمریکایی، بن‌بست بر سر راه تخلیۀ نفت توقیف‌شدۀ ایران ترسیم‌کنندۀ چالش‌هایی است که دولت ایالات متحده را درگیر کرده است، به‌ویژه موضوع اعمال تحریم‌ها علیه ایران که «به تشدید حملات علیه منافع کشتی‌رانی غرب منجر شده است».

به گفتۀ تحلیلگران و مقام‌های سابق ایالات متحده، تهران از این روش‌ها به‌منظور «بازدارندگی» در قبال ممنوعیت صادرات ایران از سوی غرب استفاده می‌کند.

قوای نظامی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر، چندین نفت‌کش غربی را حین عبور از کانال کشتی‌رانی در آب‌های جنوب ایران توقیف و یا برای توقیف آن‌ها اقدام کرده است.

در تازه‌ترین نمونۀ این اقدام‌ها، پس از تلاش ایران برای توقیف دو نفت‌کش و شلیک به یکی از آن‌ها در حوالی تنگه هرمز در اوایل ماه ژوئیه، آمریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های جدیدی را به منطقه خلیج فارس اعزام کند.

پنتاگون روز ۲۶ تیر اعلام کرد که آمریکا با هدف ایجاد امنیت برای کشتی‌های تجاری که ایران در صدد توقیف آن‌ها است، جت‌ها و کشتی‌های جنگی بیشتری را به تنگه هرمز و دریای عمان اعزام می‌کند.

به گفته پنتاگون، آمریکا قرار است چندین فروند هواپیمای جنگنده اف-۳۵ و ناوشکن «توماس هادنر» را - که پیش از این در دریای سرخ مستقر بوده - به آن منطقه اعزام کند.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ایران ظرف دو سال گذشته، دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است. بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی به‌شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان است.

یک مقام سابق آمریکا به وال استریت جورنال گفته است پرسش پیش‌آمده بر سر چگونگی تخلیۀ محمولۀ این نفت‌کش یونانی، از «داستانی به مراتب بزرگ‌تر» حکایت دارد و آن هم چگونگی رویارویی آمریکا با «تهدیدهای» جمهوری اسلامی است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز هفتم اردیبهشت نفت‌کش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفت‌کش نیووِی را که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

تحلیل‌گران حوزۀ مسائل ایران بر این باورند که توقیف نفت‌کش «ادونتج سوئیت» با پرچم جزایر مارشال توسط ایران، «احتمالاً به تلافی دستور توقیف نفت‌کش سوئز راجان از سوی آمریکا صورت گرفته است».

نمایندۀ جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در پاسخ به وال استریت جورنال، اظهارات و تحلیل‌های مقام‌های آمریکایی در مورد ربودن نفت‌کش‌های خارجی را «ادعاهای بی‌اساس» خواند و گفت که حکومت ایران این ادعاها را «قاطعانه» رد می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy