Saturday, Jul 22, 2023

صفحه نخست » پیش‌بینی نماینده خامنه‌ای از سالگرد مهسا

namayandeh.jpgرادیو فردا - رئیس نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها روز جمعه، ۳۰ تیر، «پیش‌بینی» کرد که اگر معترضان نتوانند در سالگرد اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» کاری بکنند «به طور کامل شکست می‌خورند». او همچنین هشدار داد که آغاز مجدد اعتراضات مردمی می‌تواند از دانشگاه‌ها باشد.

ارزیابی این مقام جمهوری اسلامی در حالی منتشر شده است که دو ماه به سالگرد مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز گسترده‌ترین اعتراضات ضد حکومتی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ مانده است.

مصطفی رستمی در جمع «اساتید دانشگاهی بسیجی» با اشاره به «پیش‌بینی‌ها»یی که می‌تواند اشاره به ارزیابی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی حکومت باشد گفت: «اگر نتوانند در سالگرد اغتشاشات گذشته کاری کنند به طور کامل شکست می‌خورند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از اعتراضات مردمی با نام «اغتشاشات» یاد و آن را به «دشمنان» حکومت منتسب می‌کنند، اعتراضاتی که در ده ماه گذشته بارها مصرانه گفته‌اند پایان یافته،‌ اما بار دیگر «پایان» آن را «پیش‌بینی» می‌کنند.

مصطفی رستمی با اشاره به سالگرد اعتراضات گسترده مردمیِ سال گذشته که ۲۶ شهریور از راه می‌رسد، بدون ارائه شواهدی گفت: «دشمن منصرف نشده و اعلام کرده‌اند دانشگاه اولین جایی است که باید اغتشاشات جدید راه‌اندازی شود.»

اعتراضات گسترده موسوم به «زن، زندگی، آزادی» در پی مرگ مهسا امینی، زن جاون ۲۲ ساله اهل سقز، با سرکوب گسترده نیروهای نظامی و امنیتی کشور هم در دانشگاه‌ها و هم خارج از آنها مواجه شد. در این میان برخوردهای قضایی و اخراج و تعلیق دانشجویان و اساتید دانشگاه کماکان با شدت ادامه دارد.

در تازه‌ترین نمونه، شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز جمعه، ۳۰ تیرماه، خبر داد که مهدی مطیع و محمد سلطانی، از اساتید دانشکده الهیات و معارف دانشگاه اصفهان، با اتهام «ضدیت با نظام و اسلام» توسط «هیئت انتظامی اساتید و رئیس این دانشگاه تعلیق شده‌اند».

این شورا با اشاره به موج اخراج و تعلیق دانشجویان معترض اعلام کرد که «در کنار تعلیق دانشجویان در کمیته‌های انضباطی، تعلیق اساتید نیز ادامه دارد» و «نتیجه این روند، تهی‌ شدن دانشگاه از هر نوع اندیشه و تضارب آراء» و تبدیل دانشگاه‌ها به جایی است که «تنها دانشجویان و اساتید خاص گزینش‌شده» در آن حضور خواهند داشت.

آقای رستمی روز جمعه در ادامه اظهارات خود بدون ارائه شواهدی اعتراضات گسترده دانشجویان در سال گذشته را «گسترده‌ترین جنگ ترکیبی دشمنان» نامید و مدعی شد رفتار دانشجویان بعد از آموزش مجازی دوران کرونا تغییر یافته است: «یکی از بزرگان می‌گفتند اگر دو سال سیستم آموزشی و تربیتی را تعطیل می‌کردیم، به اندازه آموزش مجازی دوران کرونا ضرر نمی‌دیدیم.»

اشاره او به اظهارات یکی از فرماندهان سپاه در هفته گذشته است که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در دوران همه‌گیری کرونا را تصمیم دولت حسن روحانی و غلط دانسته بود.

آقای رستمی در ادامه ادعای خود گفته است رفتار نسل جدید دانشجویان بعد از کرونا با دوران قبل از کرونا بسیار متفاوت بود.

اظهارات او در حالی است که در دانشگاه‌های کشور نیز دانشجویان هم‌صدا با معترضان در خیابان‌ها شعارهای «زن زندگی آزادی» و لزوم گذر از جمهوری اسلامی برای آینده‌ای روشن برای مردم سر داده بودند و این اعتراضات با سرکوب گسترده و خونین نیروهای امنیتی مواجه شد.

برخورد جمهوری اسلامی با دانشگاه‌ها نیز بعد از اعتراضات سال گذشته شتاب گرفته، به طوری که ابعاد تعلیق و اخراج استادان بسیار گسترده‌تر است و فقط محدود به چند دانشگاه نیست و شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز پیشتر در گزارشی تاکید کرده که موج «تعلیق» و «اخراج» استادان دانشگاه، بخشی از پروژه بزرگ‌تر «تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» است.

در میانه اخراج و تعلیق دانشجویان و اساتید ایرانی و با وجود انتقادهای گسترده از تصمیم دانشگاه تهران برای پذیرش نیروهای حشدالشعبی عراق، رئیس این دانشگاه هفته گذشته بار دیگر از تصمیم آن چه «مدیریت جهادی دانشگاه در دوره جدید» خواند دفاع کرد و گفت که از میان نیروهای حشدالشعبی «هفته گذشته ۳۰ متقاضی از میان خیل متقاضیان، مصاحبه و برگزیده شدند».

حشدالشعبی (بسیج مردمی) از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق است که پیش از این در فروردین ۹۸ نیز جمهوری اسلامی بخشی از این شبه‌نظامیان را در خوزستان مستقر کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy