Tuesday, Jul 25, 2023

صفحه نخست » حمله روزنامه کیهان به علی‌اکبر صالحی

kayhan.jpgایران اینترنشنال - روزنامه کیهان، زیر نظر منصوب رهبر جمهوری اسلامی، در مطلبی بار دیگر به علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیشین به خاطر سخنان اخیر او درباره گفت‌وگو با آمریکا حمله کرد. کیهان، صالحی را «به خدمت گرفته شده از سوی آمریکا» و «بانی خسارات برجام» خواند.

روزنامه کیهان در ستون «گفت و شنود» خود به پیشنهاد صالحی برای مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا اشاره کرد و این صحبت‌های او را با سال‌های ۹۵ و ۹۹ مقایسه کرد که نسبت به آمریکا و «دبه درآوردن» این کشور در موضوع برجام اظهار نگرانی و «بی‌اعتمادی» کرده بود.

این روزنامه همچنین به بخشی از سخنان صالحی مبنی بر «خواست چین برای بهبود روابط ایران با آمریکا» پرداخت و نوشت: «تا حالا که می‌گفتند چین قابل اعتماد نیست و رابطه با چین به استقلال‌مان ضربه می‌زند ... چی شده که برای ضرورت رابطه با آمریکا به خواسته چین استناد می‌کنند؟»

کیهان در ادامه نوشت: «قاضی حکم کرده بود که آدم قالتاق و مال مردم‌خوری را روی الاغ سوار کنند و در شهر جار بزنند مردم این قالتاق را بشناسند و به او قرض ندهند چون می‌خورد و پس نمی‌دهد. غروب که شد صاحب الاغ از او کرایه طلب کرد و یارو گفت مرد حسابی از صبح تا حالا داری جار می‌زنی و مرا مال مردم‌خور معرفی می‌کنی، حالا از من کرایه می‌خواهی؟»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

یک روز پیش از این و در یکم مرداد هم کیهان در یادداشتی با اشاره به گفت‌و‌گوی وزیر امور خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد و رییس سازمان انرژی اتمی دولت حسن روحانی اشاره کرده و نوشته بود: «متاسفانه سخنان آقای صالحی، خبر از عبرت نیندوختن و اصرار بر تکرار چندباره یک خطای فاحش می‌دهد.»

به گفته این روزنامه، صالحی در شرایطی که «آمریکا حاضر نیست کمترین تضمینی برای بازگشت به برجام ارائه دهد و از تحریم‌ها بکاهد» خواستار «قمار بزرگ‌تر و واگذاری امتیازات بیشتر» می‌شود.

کیهان در یادداشت خود تلویحا علی‌اکبر صالحی را «به خدمت گرفته شده از سوی آمریکا» خواند و نوشت: «این مایه تاسف درباره کسی است که هم بانی خسارات برجام است و هم ۱۰۰ سکه طلا برای آن توافق پرمنفذ دریافت کرده و حالا هم همان خسارات پدید آمده را بهانه‌ای برای دعوت به تکرار قمار بزرگ‌تر با آمریکا و اروپا می‌کند.»

علی‌اکبر صالحی به تازگی در مصاحبه‌ای به ضرورت گفت‌وگو با آمریکا، تمایل چین و روسیه برای «تنظیم رابطه با آمریکا» و تبعات جبران‌ناپذیر اشغال سفارت ایالات متحده پس از انقلاب سال ۵۷ پرداخت.

او در این مصاحبه گفت: «چینی‌ها خودشان به ما می‌گویند -حداقل در زمانی که من مسوول بودم- که رابطه‌تان را با آمریکا تنظیم کنید تا مشکل ما حل شود. روس‌ها هم این را به ما گفته‌اند. خیلی جالب و قابل تامل است.»

رییس سازمان انرژی اتمی دولت روحانی، درباره اشغال سفارت آمریکا هم با تاکید بر اینکه «می‌شد به گونه‌ای دیگر عمل کرد» گفت: «ما به جای اینکه برویم سفارت را اشغال کنیم به اعتبار اینکه این سفارت لانه جاسوسی است، می‌توانستیم در چارچوب روابط دیپلماتیک یا بخواهیم که سفارتشان را برای مدتی تعطیل کنند یا اینکه سطح روابط دیپلماتیک فی‌مابین را تنزل دهیم. نه اینکه برویم سفارت را تسخیر کنیم که بعد شاهد تبعات ناخوشایند آن که همه می‌دانند باشیم.»

صالحی با اشاره به سخنان برخی مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «افول آمریکا» گفت: «باشد، افول کند، ولی چه زمانی افول می‌کند؟ اگر تا سال دیگر افول کند می‌ارزد تا یک‌سال صبر کنیم. اما آمدیم و تا ۳۰ سال دیگر افول نکرد. ما باید در این ۳۰ سال چه کار کنیم؟ بالاخره ما باید مشکلمان را حل بکنیم.»

او در ادامه تاکید کرد که «وقتش رسیده» تا ایران گفت‌وگوی «همه‌جانبه‌ای» با عنوان «گفت‌وگوی سیاسی» با غرب و در راس آن آمریکا داشته باشد.

صالحی به پیشینه مذاکرات جمهوری اسلامی با آمریکا در چهار دهه گذشته هم اشاره کرد که به گفته او «مذاکراتی مستقیم» حول محور‌های خاصی چون «افغانستان، عراق، آزادسازی زندانی‌ها و برجام» بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy