Thursday, Aug 3, 2023

صفحه نخست » جمهوری اسلامی یک سوم منابع مالی آزادسازی شده خود را به زائرین اربعین برای خرج در کشور عراق می دهد

arbain.jpgرادیو فردا - رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید از امسال به جای یورو و دلار، به زائران اربعین ۲۰۰ هزار دینار پرداخت خواهد شد.

محمدرضا فرزین روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد در ادامه گفت امسال تصمیم‌مان این است که ارز اربعین را به شکل دینار پرداخت کنیم و دیگر مانند سال‌های گذشته، دلار یا یورو نمی‌دهیم.

سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین ایران، اخیرا اعلام کرده بود که امسال بیش از چهار میلیون زائر ایرانی برای شرکت در این مراسم عازم عراق خواهند شد.

بدین ترتیب بانک‌های ایران حداقل ۸۰۰ میلیارد دینار عراقی به زائران پرداخت خواهند کرد که معادل بیش از ۶۰۰ میلیون دلار آمریکا است.

اخیرا مقامات جمهوری اسلامی و عراق اعلام کردند که «معادل» ۱.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک تجارت عراق به خاطر واردات گاز و برق دولت بغداد از ایران، آزاد شده است.

قرار بود این پول با ارز دینار و برای خرید اقلام بشردوستانه جمهوری اسلامی آزاد شود و احتمالا بخشی از آن نیز به عمان برای واردات کالاهای انساندوستانه منتقل شود.

رقمی که برای زائرین ایرانی اربعین در عراق اختصاص یافته، معادل یک سوم از دارایی‌های آزادشده جمهوری اسلامی در عراق است.

پیشتر نیز وزارت راه و شهرسازی ایران در روز ۲۹ تیرماه از واردات دوهزار دستگاه اتوبوس برای شرکت در مراسم «اربعین» امسال در عراق خبر داد.

این در حالی است که ناوگان اتوبوسرانی بین شهری ایران از کمبود شدید اتوبوس رنج می‌برد، و به گفته احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، دو سال پیش «حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس» سالانه در مسیرهای بین شهری تردد داشتند که حالا به ۶۵۰۰ دستگاه رسیده و کاهش حدود ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی هر سال در سالروز چهلم کشته شدن امام سوم شیعیان، در راستای تبلیغات ایدئولوژیک خود، تبلیغات وسیعی برای کشاندن زائران به عراق انجام می‌دهند و کاروان‌های زیادی با نام «موکب حسینی» به شهرهای مذهبی این کشور اعزام می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy