Sunday, Aug 20, 2023

صفحه نخست » افشای «اسرار» نظامی مسکو در ارتباط با ایران

20-7.jpgرادیو فردا - روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی بر اساس یافته‌های کارشناسان اوکراینی، آنچه را «اسرار» نظامی روسیه درباره موشک‌ها و پهپادهایش خوانده، فاش کرده و همچنین اطلاعاتی را درباره پهپادهایی که روسیه با الگوی «شاهد» ساخت ایران در خاک خود ساخته، منتشر کرده است.

در این گزارش که در شماره روز یکشنبه ۲۹ مرداد این روزنامه فرانسوی منتشر شده، آمده است که کارشناسان اوکراینی ده‌ها پهپاد، موشک و مهمات روسی را در یک آزمایشگاه نظامی در کی‌یف مورد بررسی قرار داده‌اند که برخی از این سلاح‌ها تقریباً دست‌نخورده باقی مانده، اما برخی دیگر، بر اثر ضربه‌ها و انفجارهای بسیار شدید تغییر شکل داده‌اند.

آندری کولتچیوسکی، مدیر این آزمایشگاه نظامی، با نشان دادن یک پهپاد شاهد۱۳۶ ساخت ایران که به جز تیغه‌های پروانه چوبی‌اش، تقریبا سالم مانده، به لوموند گفت: «آنچه می‌بینید اولین شاهد تولیدشده در روسیه است که برای آن نام 'شمعدانی' را گذاشته‌اند.»

او با اشاره به این که این پهپادها تفاوت‌هایی نسبت به نمونه‌های ایرانی خود دارند، افزود: «داخل آن واقعا آشفته است، سیمکشی‌های نامرتب که به نظر می‌رسد مربوط به دوران شوروی است.»

به گفته این کارشناس اوکراینی، روس‌ها سازه پهپاد را تقویت کرده‌اند و از مواد دیگری برای بال دلتاشکل آن استفاده کردند؛ به طوری که وزن آن به ۴۷ کیلوگرم رسیده و قدرت آن بیشتر شده است.

روزنامه لوموند نوشت در حالی که جمهوری اسلامی همچنان ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب می‌کند، تاکنون، حدود ۵۰۰ فروند شاهد۱۳۶ به داخل خاک اوکراین شلیک شده است.

آقای کولتچیوسکی گفت: «ایرانی‌ها با دقت نشانه‌های اجزای تولیدشده در کشور خود را از بین می‌برند، اما ما این پهپادها را با روش خاصی که اعداد روی آنها نوشته شده، شناسایی می‌کنیم.»

لوموند افزود که تهران پس از گفت‌وگوی اخیر خود با واشینگتن، از مسکو خواسته که شلیک پهپادهای شاهد به اوکراین را متوقف کند.

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده بود که دولت آمریکا در جریان مذاکرات غیرمستقیم اخیر با تهران درباره مبادله زندانیان، همچنین از حکومت ایران خواسته از ارسال پهپاد به روسیه خودداری کند. موضوعی که البته توسط آمریکا تأیید نشده است.

با این حال، حتی اگر ایران از روسیه خواسته باشد پهپادها را در جنگ علیه اوکراین به کار نگیرد، بر اساس گزارش اخیر روزنامه واشینگتن‌پست، روسیه در تلاش است که به تولید انبوه پهپادهای انتحاری بر اساس مدل پهپادهای ساخت ایران بپردازد.

در گزارش واشینگتن پست آمده بود که روسیه در نظر دارد با استفاده دانش و تکنولوژی خود مدل‌های پرقدرت‌تری نسبت به پهپادهای ایران را تولید کند.

اولکساندر رووین، مدیر یک مؤسسه تحقیقات علمی در کی‌یف که این آزمایشگاه نظامی زیر نظر آن فعالیت می‌کند، به لوموند گفته است بررسی‌های کارشناسان اوکراینی نشان می‌دهد که ذخایر تسلیحاتی روسیه به شدت کاهش یافته و مسکو اکنون مجبور است از تولیدهای اخیر خود استفاده کند.

دسترسی به «اطلاعات حساس نظامی روسیه»

لوموند نوشته که بررسی موشک‌ها و پهپادهای پرتاب‌شده به اوکراین موجب شده که اکنون برخی از «حساس‌ترین اسرار نظامی نیروهای روس» در اختیار کارشناسان اوکراینی قرار گیرد.

اولکساندر ویسیکان، یک کارشناس مواد منفجره آزمایشگاه نظامی اوکراین به لوموند درباره لاشه یک پهپاد جاسوسی روسیه گفت: «این کارتوگراف، پهپاد فوق سری سرویس امنیتی روسیه است.»

او افزود: «ما هر قسمت این دستگاه را بررسی می‌کنیم تا منشاء آن را مشخص کنیم. به قسمت چشم آن نگاه کنید: حدود دوازده دوربین استفاده شده است.»

به گفته این کارشناس اوکراینی، روسیه از این پهپاد برای نقشه‌برداری‌های سه‌بعدی استفاده می‌کند.

او گفت که بخش چشم این پهپاد ساخت اتریش است و حدود ۱۰۰ هزار دلار ارزش دارد.

این کارشناس افزود که علاوه بر اتریش، بخش‌های دیگر این پهپاد نیز از آمریکا، تایوان و کره جنوبی گردآوری شده است.

لوموند نوشت که وقتی ردیابی‌ها نشان می‌دهد که اجزای پرتابه‌ها، با فناوری پیشرفته و ساخت کشورهای متحد اوکراین است، مقام‌های این آزمایشگاه کی‌یف اطلاعات خود را به مقام‌های اوکراینی می‌فرستند تا روند فروش این تجهیزات به سازندگان اسلحه در روسیه متوقف شود.

همچنین در بخش دیگری از گزارش لوموند، به بررسی کارشناسان اوکراینی درباره موشک‌های روسی پرداخته شده است.

آقای کولتچیوسکی معتقد است که تحقیقات آزمایشگاه نظامی اوکراین در حال حاضر روند تولید چنین تسلیحاتی را در روسیه مختل کرده است.

با این حال، اولکساندر رووین گفته که حتی این میزان آگاهی از اسرار نظامی روسیه، هنوز موجب نشده که مسکو را از تهاجم به اوکراین بازدارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy