Thursday, Aug 24, 2023

صفحه نخست » واکنش‌ رسانه نزدیک به واگنر به کشته‌شدن پریگوژین

wagnercrash.jpgپوتین سکوت کرد، رسانه نزدیک به واگنر «خائنان» را مسئول مرگ او خواند

یورونیوز - در شرایطی که مقامات شماری از کشورهای جهان به مرگ احتمالی «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر، در یک سانحه هوایی در روسیه واکنش نشان داده‌اند با این حال کرملین همچنان از اظهار نظر در این خصوص خودداری می‌کند.

در همین حال یک کانال تلگرامی وابسته به گروه واگنر «خائنان» را برای مرگ احتمالی پریگوژین مقصر دانسته است.

در پستی که در کانال «گری زون» (منطقه خاکستری) منتشر شده آمده است: «یوگنی ویکتوروویچ پریگوژین رئیس گروه واگنر، یک قهرمان روسیه، یک میهن‌پرست واقعی سرزمین مادری خود در نتیجه اقدامات خائنان به روسیه درگذشت.»

وقتی از بایدن در این‌باره پرسیده شد که آیا فکر می‌کند پوتین پشت ماجرا بوده یا نه، گفت: «اتفاقی در روسیه رخ نمی‌دهد که پوتین پشت آن نباشد.»

کاخ سفید: مرگ احتمالی یوگنی پریگوژین برای کسی تعجب‌آور نخواهد بود

آدرین واتسو، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که مرگ احتمالی یوگنی پریگوژین در یک سانحه هوایی در روسیه در صورت تایید، «برای هیچکس تعجب‌آور نخواهد بود.»

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

وی افزود: «ما آنچه گزارش شده را دیده‌ایم. اگر تایید شود برای کسی تعجب آور نخواهد بود.»

دیگر رهبران گروه واگنر که در سانحه هواپیما در روسیه کشته شدند چه کسانی بودند؟

در میان کسانی که گمان می‌رود در کنار رهبر واگنر، یوگنی پریگوژین، در سانحه هوایی در نزدیکی مسکو کشته‌ شده‌اند، نام دیمیتری اوتکین هم دیده می‌شود. از او اغلب به عنوان بنیانگذار یا یکی از بنیانگذاران گروه مزدور واگنر نام برده می‌شود. اگرچه درباره نقش دقیق اوتکین بحث‌های زیادی وجود دارد.

شناسه تماس اوتکین، «واگنر» بود، آهنگساز مورد علاقه هیتلر. وب سایت تحقیقاتی بلینگکت در سال ۲۰۲۰ نوشت که اوتکین «شیفتگی وسواس‌گونه به تاریخ رایش سوم داشت»، در عین حال، گزارش دیگری او را «مشغول خالکوبی‌هایی از علامت‌های نازی‌ها، از جمله صلیب شکسته، عقاب نازی و صاعقه اس‌اس» توصیف می‌کند. به این ترتیب گروه واگنر ظاهرا به نام او نامگذاری شده است.

با این حال، طبق گزارش سال ۲۰۲۰ مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، یک اندیشکده آمریکایی، «نمی‌توان تایید کرد آیا اوتکین آغاز فعالیت واگنر را کلید زده یا فقط یک پیشرو بوده است.»

پریگوژین سپتامبر ۲۰۲۲ به تاسیس این گروه اذعان کرد، در حالی که قبلا منکر این کار شده بود. بعد هم آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل نقش واگنر در جنگ اوکراین، پریگوژین و اوتکین را تحریم کردند.

چه افراد مهم دیگری در هواپیما بودند؟

براساس فهرست رسمی مسافران منتشر شده توسط روساویاتسیا، آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه، چند تن دیگر از اعضای ارشد واگنر در هنگام سقوط هواپیمای پریگوژین سوار بر هواپیما بودند.

در میان آنها والری چکالوف، متحد دیرینه پریگوژین هم دیده می‌شود که گمان می‌رفت مسئول امپراتوری تجاری او بوده است. گفته می‌شود چکالوف روی شرکت کترینگ پریگوژین نظارت داشت و برای مدارس سراسر روسیه و ارتش، غذا تهیه می‌کرده است.

گفته می‌شود چکالوف برخی از دارایی‌های تجاری پریگوژین در سوریه از جمله سرمایه‌گذاری در نفت این کشور جنگ زده را هم مدیریت می‌کرده است. به گفته رسانه‌های مستقل روسیه، چکالوف مسئول ترتیبات سفر پریگوژین هم بود. در واقع او تنها افرادی بوده که از حرکات مخفیانه فرمانده جنگ آگاهی داشته است.

او همچنین مسئول امنیت شخصی پریگوژین بود. آمریکا ماه گذشته چکالوف را به دلیل ارتباطش با پریگوژین و تسهیل ارسال مهمات به روسیه تحریم کرد.

گفته می‌شود تعدادی از فرماندهان کهنه کار واگنر از جمله اوگنی ماکاریان هم در این هواپیما حضور داشته‌اند.

ماکاریان سال ۲۰۱۶ به واگنر پیوست و در جریان مداخله روسیه در سوریه به عنوان بخشی از این گروه مزدور جنگید. گفته می‌شود او در جریان نبرد «خشام» مجروح شده بود. در این جنگ، صدها مزدور روسی پس از حملات هوایی آمریکا علیه نیروهای حامی اسد، کشته شدند.

اعضای گارد امنیتی شخصی پریگوژین هم در فهرست مسافران کشته شده بوده‌اند، از جمله سرگئی پروپوستین، کهنه سرباز جنگ چچن که در سال ۲۰۱۵ به واگنر پیوست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy