Thursday, Aug 31, 2023

صفحه نخست » از ترس اصولگراها رئیسی در سکوت با بایدن توافق می‌کند

ghahremanpour.jpgرحمان قهرمانپور: "رئیسی مایل است برای پیشگیری از واکنش تُند اصولگرایان در سکوت با بایدن به توافق برسد. قرار است بعد از تبادل زندانی‌ها و دریافت نهایی پول، دو طرف به توافقات غیرعلنی خود ادامه بدهند، یعنی دولت ایران "نفت بفروشد و آمریکا هم نادیده بگیرد."

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

به گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود دربارۀ ایران که قرار است در سپتامبر آینده و پیش از نشست شورای حکام منتشر شود، گفته است که جمهوری اسلامی ایران روند غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا را کُند کرده است. همین منبع افزوده است که این تحول گویای کاهش تنش در مناسبات تهران و واشنگتن است و از مرحلۀ بعدی مذاکرات خبر می‌دهد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در اینباره، رحمان قهرمانپور، در مصاحبه با "انتخاب" گفته است : ابراهیم رئیسی "به این جمع‌بندی رسیده که آرام به سمت حل مشکلات هسته‌ای [با آمریکا] حرکت کند"، اما، او مایل است برای پیشگیری از واکنش تُند اصولگرایان در سکوت با آمریکا به توافق برسد. به گفتۀ قهرمانپور : "دولت فکر می کند که اگر با تاکتیک سکوت پیش برود مخالفت های داخلی کم می شود."

رحمان قهرمانپور سپس افزوده است : "از چند ماه گذشته شاهد هستیم که مقامات مذاکره کننده کمترین اطلاعات را به بیرون درز می‌دهند و عمده اطلاعات از سوی آمریکایی‌ها منتشر می‌شود. این نشان می‌دهد که دولت رئیسی نگران واکنش طرفداران خود و حتی اصلاح طلبان نسبت به توافق است؛ بنابراین آن چیزی که می‌بینیم این است که دولت رئیسی سعی می‌کند این توافق را بدون اعلام علنی انجام دهد."

کارشناس روزنامۀ "انتخاب" در ادامه افزوده است : همانطور که بایدن گرفتار جمهوری‌خواهان آمریکا است، رئیسی نیز گرفتار اصولگرایانی است که از او پشتیبانی کرده‌اند و مخالف هرگونه نرمش در مقابل آمریکا هستند. اما، پرسشی که رحمان قهرمانپور طرح نکرده و به آن نیز پاسخ نداده این است که آیا ابراهیم رئیسی می‌تواند بدون اذن و اجازۀ رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، نرمشی در قبال آمریکایی ها به ویژه در زمینۀ اتمی از خود نشان بدهد؟

رحمان قهرمانپور در پایان گفته است : "قرار است بعد از تبادل زندانی‌ها و دریافت نهایی پول" (شش میلیارد دلار دارایی ایران در کره)، ایران و آمریکا در بهمن ماه ۱٤٠٢ "در مورد مسئلۀ هسته‌ای و منطقه‌ای" با یکدیگر گفتگو کنند و با توجه به این که انتخابات در ایران و آمریکا نزدیک است "توافق غیر علنی [میان دو طرف] ادامه خواهد داشت"، یعنی دولت ایران "نفت را می‌فروشد و آمریکا هم نادیده می‌گیرد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy