Saturday, Sep 23, 2023

صفحه نخست » بیانیه "نسبتا بی‌سابقه" عربی - آمریکایی در مورد جزایر سه گانه و چند نکته

khalij.jpg- در یک اقدام نسبتا بی‌سابقه پس از چین، روسیه و ژاپن، پای امضای آمریکا نیز به بیانیه‌ های مشترک همسایگان جنوبی پیرامون جزایر سه گانه ایران باز شده و نکته جدید این بیانیه‌ ها ارجاع مساله جزایر به دیوان دادگستری بین‌المللی است

- در این بیانیه، آمریکا نیز به مساله جزایر سه گانه ورود کرده و پس از چین، روسیه، ژآپن پای امضای این کشور نیز به بیانیه‌های مشترک همسایگان جنوبی پیرامون جزایر سه گانه باز شده است

***

رادیو بین المللی فرانسه - وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در مورد جزایر سه ‌گانه ایرانی در خلیج فارس، کاردار سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در تهران، را احضار و موضع آمریکا را در این بیانیه «نسنجیده» و «تحریک‌آمیز» خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (مرکب از عربستان، امارات متحد عربی، عمان، کویت، قطر و بحرین) و آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک از موضع ایران در قبال جزایر تنب کوچک، تنب بزرگ و بوموسی انتقاد کردند.

امضاکنندگان این بیانیه بر حمایت خود از مطالبۀ امارات مبنی بر حل مسالمت‌آمیز اختلافات بر سر این جزایر از طریق مذاکره و رجوع به دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کردند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در واکنش به این بیانیه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با احضار کاردار سفارت سوئیس که حافظ منافع واشنگتن در ایران است، موضع آمریکا را در این بیانیه "تحریک آمیز" خواند و محکوم کرد.

وزارت خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد دولت آمریکا را "به غارت ثروت و منابع منطقه» متهم کرد و افزود که دولت «ایران مصمم به دفاع از تمامیت ارضی و حفظ امنیت و منافع خود در برابر هرگونه تهدید دولت آمریکا است».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه گفت که جزایر سه گانه بخشی جدایی ناپذیر از خاک ایران هستند و تهران هرگونه ادعایی را در مورد آنها «مداخله در امور داخلی خود» می‌داند.

سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و بوموسی که در محدوده تنگه راهبردی هرمز قرار دارند چندین دهه است که مورد اختلاف میان امارات متحده عربی و ایران هستند. شورای همکاری خلیج فارس، ایران را به «اشغال غیرقانونی» این جزایر از سال ۱۹۷۱ متهم می‌کند و ایران آن‌ها را «جزو لاینفک» سرزمین خود دانسته و مالکیت این جزایر را «غیرقابل مذاکره» می‌داند.

پیش از این، موضع مشابه چین و روسیه، متحدان مهم جمهوری اسلامی، در حمایت از ادعای ارضی امارات در خصوص این جزایر اعتراض تهران را برانگیخته بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy