Sunday, Sep 24, 2023

صفحه نخست » یک شهروند ایرانی-آمریکایی در زندان اوین جان باخت + بیانیه اداره کل زندان‌ها

24-10.jpgدر سایه عدم رسیدگی پزشکی؛ یک شهروند ایرانی-آمریکایی یهودی در زندان اوین جان باخت

خبرگزاری هرانا - فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی محبوس در زندان اوین که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی را داشت، در پی عدم رسیدگی پزشکی مناسب و تعلل مسئولان زندان در اعزام وی به بیمارستان، جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی را داشت، در زندان اوین جانباخت.

بی توجهی به سابقه و وضعیت پزشکی این زندانی بیمار و تعلل مسئولان زندان در اعزام وی به بیمارستان از مهمترین دلایل فوت او ارزیابی می شود.

بر اساس گزارشات دریافتی هرانا، آقای جاویدزاد از بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و خونریزی معده رنج میبرد. وی در پی تشدید علائم بیماری، شامگاه جمعه سی و یکم شهریورماه به بهداری زندان منتقل و پس از مدتی کوتاه بدون رسیدگی پزشکی مناسب به بند عمومی زندان بازگردانده شد.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای جاویدزاد به هرانا گفت: "کارشکنی و تعلل مسئولان زندان برای رسیدگی پزشکی مکفی و به موقع در خصوص شرایط جسمانی این زندانی، علیرغم موافقت قاضی پرونده با اعزام آقای جاویدزاد به مراکز درمانی خارج از زندان صورت گرفت."

فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی شصت و سه ساله و زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی محبوس در زندان اوین تا پیش از بازداشت در زمینه املاک در ایران فعالیت اقتصادی داشت. او که ساکن لس آنجلس در آمریکا بود در زمان حضور در ایران در اسفند ۱۴۰۰ با شکایت "ستاد اجرایی فرمان حضرت امام"، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

وی پس از تحمل حدود سه ماه سلول انفرادی، با پایان بازجویی ها از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. افرادی که او را در زندان مشاهده کرده اند به هرانا از وضعیت نامناسب جسمی-روحی وی از زمان بازداشت گفتند.

تا زمان تنظیم این خبر، مسئولین زندان و نهادهای متولی امر نسبت به فوت این زندانی اظهارنظر یا اطلاع رسانی رسمی نداشته اند.

خبر تکمیلی:

اداره‌ کل زندان‌های استان تهران، روز دوشنبه ۳ مهر ماه، در بیانیه ای گزارش منتشر شده درباره «عدم اعزام و رسیدگی پزشکی که باعث فوت زندانی شده است»، را تکذیب کرد.

اداره کل زندان‌های استان تهران، در ادامه نوشت: «نامبرده در مدت حضور در زندان به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش پنج نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy