Wednesday, Sep 6, 2023

صفحه نخست » هشدار درباره دیدار احتمالی خامنه‌ای با خانواده‌ جان‌باختگان جمعه خونین

warning.jpgایران اینترنشنال - پایگاه خبری حال‌وش که اخبار مرتبط با استان سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد از تلاش دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای دادن «وعده‌های توخالی» به خانواده‌های کشته‌شدگان «جمعه خونین» زاهدان و خاش خبر داد و اعلام کرد احتمالا علی خامنه‌ای با برخی از این خانواده‌ها دیدار خواهد کرد.

حال‌وش روز چهارشنبه ۱۵ شهریور در گزارشی در کانال تلگرامی خود نوشت که طبق اطلاعات رسیده به این پایگاه خبری، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای این دیدار احتمالی از «کمک و همکاری برخی از عوامل بومی خود در سیستان و بلوچستان تحت عنوان معتمد و ریش‌سفید» استفاده می‌کنند.

این پایگاه خبری تاریخ این دیدار احتمالی را «۲۰ شهریور در تهران» اعلام کرد و گفت که برای کشاندن این خانواده‌ها به این دیدار، حکومت از «وعده‌های توخالی» استفاده می‌کند.

این خبر در حالی منتشر شده است که پیشتر مصطفی محامی، نماینده خامنه‌ای در استان سیستان و بلوچستان «بشارت» داده بود که مردم استان در بیستم شهریور ماه دیداری با علی خامنه‌ای خواهند داشت.

حال‌وش اما نوشت: «هر چند مسوولان دستگاه‌های امنیتی و حکومتی درصدد هستند تا اوضاع بلوچستان را بعد از حدود یک سال از جمعه خونین زاهدان و خاش و اعتراضات گسترده مردمی، عادی نشان دهند اما یقینا شرایط بسیار بحرانی‌تر از آن چیزی است که حاکمیت بتواند با یک دیدار رهبر جمهوری اسلامی با برخی از عوامل بومی خود و خانواده‌های آسیب‌دیدگان، مساله را حل شده نمایش دهد.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

بر اساس گزارش این پایگاه خبری محلی، در جریان سرکوب اعتراضات سال گذشته زاهدان و خاش در روز جمعه هشتم مهر موسوم به «جمعه خونین»، دست‌کم ۱۲۳ شهروند اعم از زنان و کودکان کشته شدند.

حال‌وش نوشت که این افراد «با شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی و دو‌زمانه نیروهای نظامی و امنیتی که اکثرا به سر و سینه قربانیان اصابت کرده بود» جان خود را از دست دادند.

در این مدت، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان بارها خواستار پیگیری پرونده این کشتار و محاکمه آمران و عاملان آن شده اما هنوز هیچ کس در این زمینه متهم و محاکمه نشده است.

حال‌وش نوشت که به باور اکثر مردم بلوچستان و فعالان سیاسی، حاکمیت قصد دارد تحت عنوان «دیدار برخی از مردم استان و خانواده‌های کشته‌شدگان با رهبری» علاوه بر ایجاد «جو انشقاق و اختلاف بین مردم بلوچ»، جایگاه مردمی و دادخواهی مسجد مکی و مولانا عبدالحمید را که «صدای دادخواهی همه مردم ایران بوده» تضعیف کند.

این ارزیابی حال‌وش در حالی است که با نزدیک شدن به سالگرد شروع خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی که با قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به راه افتاد، حکومت فشارها علیه خانواده‌های دادخواه را افزایش داده است.

در ادامه فشار حکومت بر خانواده‌های دادخواه، صفا عائلی، دایی ژینا بازداشت شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy