Wednesday, Sep 13, 2023

صفحه نخست » واکنش رضا پهلوی به توافق تهران و واشینگتن

rp.jpgرضا پهلوی خطاب به دولت بایدن: ایرانی‌ها فراموش نمی‌کنند چه کسانی در کنار قاتلینشان ایستادند

ایران اینترنشنال - در ادامه واکنش‌ها به توافق جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا برای مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده، شاهزاده رضا پهلوی این توافق را «هدیه‌ای به رژیم» خواند و گفت مردم ایران فراموش نخواهند کرد چه کسانی در سخت‌ترین روزها به آنان پشت کردند و در کنار قاتلانشان ایستادند.

او تاکید کرد که «هدف چنین معامله‌ای درست در آستانه روز مهسا» و تدارک ایرانیان برای تجمعات اعتراضی در داخل و خارج، «ناامید کردن آزادی‌خواهان ایران و دادن اعتماد به نفس به رژیم سرکوب‌گر جمهوری اسلامی و هدیه‌ای به این رژیم و ابراهیم رئیسی جنایتکار، پیش از سفرش به نیویورک است».

توافق ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان در روزهای گذشته منتقدان جدی دیگری نیز داشته است. از جمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا که در واکنش به این توافق جو بایدن را «بی‌کفایت» خواند و گفت که در دوره ریاست جمهوری خودش، «۵۸ گروگان را در ازای هیچ پولی» پس گرفته است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

شاهزاده رضا پهلوی اما خطاب به مردم ایران نیز نوشت: «هیچ دولت خارجی‌ای هرگز نمی‌تواند سرنوشت ایران را بر خلاف خواست شما تعیین کند.»

او تاکید کرد: «ما اگرچه از کمک دیگران در مسیر پیروزی بر این رژیم اهریمنی استقبال می‌کنیم اما روی پای خود ایستاده‌ایم و بر توان و همبستگی ملی خود حساب کرده‌ایم.»

از جمع منتقدان توافق ایران و آمریکا، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت جو بایدن به یک «توافق هسته‌ای محرمانه» با رژیم ایران رسیده است که از کنگره و مردم آمریکا پنهان مانده است.

کروز همچنین به خبرنگار ایران‌اینترنشنال گفت: «سیاست‌های دولت فعلی بایدن نشان‌دهنده ضعف و مماشات است و آنها فقط به آیت‌الله قدرت داده‌اند تا سرکوب و اقدام تروریستی بیشتری انجام دهند که برای مردم ایران و بقیه جهان وحشتناک بوده است.»

۲۶ سناتور جمهوری‌خواه هم از دولت بایدن به دلیل انجام این معامله با جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود که هیچ تغییری در رویکرد کلی واشینگتن در قبال ایران ایجاد نشده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در جدیدترین اظهارات خود تاکید کرد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بر نحوه استفاده از پول آزادشده ایران از سوی جمهوری اسلامی برای اهداف «بشردوستانه» نظارت دارد و اگر لازم باشد می‌تواند آن را «مسدود» کند.

اواخر خرداد ماه و در پی انتشار گزارش‌ها درباره مذاکرات بین ایران و آمریکا، نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های ایرانی، آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، به صورت مخفیانه با تهران در حال مذاکره است.

چند روز پیش از آن هم آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد مقام‌های آمریکا و ایران ماه پیش از آن (اردیبهشت) در عمان گفت‌وگوهایی غیرمستقیم برگزار کردند و در این مذاکرات مقام‌های عمانی پیام‌های دو طرف را میان اتاق‌های جداگانه‌ بین مقامات این دو کشور منتقل می‌کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy