Saturday, Sep 16, 2023

صفحه نخست » جمعی از زندانیان زن اوین، روسری‌های خود را در حیاط زندان به آتش کشیدند

firebanner.jpgرادیو بین المللی فرانسه - گروهی از زندانیان زن زندان اوین جهت اعلام حمایت خود از جنبش زن، زندگی، آزادی، در سالروز کشته شدن مهسا امینی روسری‌های خود را در حیاط زندان به آتش کشیدند.

نرگس محمدی، فعال حقوق‌بشر و زندانی سیاسی، امروز در قسمت استوری صفحه اینستاگرام خود متنی را منتشر کرد که از اقدام چند تن از فعالان زندانی در حمایت از جنبش زن زندگی آزادی و مخالفت با حجاب اجباری خبر می داد:

در اعتراض به ظلم بی امان حکومت استبدادی دینی در روز ۲۵ شهریور روزی که به بهانه حجاب اجباری ملتی را به سوگ مرگ مظلومانه مهسا و ده ها مرد و زن دیگر ایران نشاندند شال هایمان را در حیاط زندان اوین به آتش کشیدیم

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

علاوه بر نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، شکیلا منفرد و آزاده عابدینی، سه تن دیگر از زندانیان زن محبوس در اوین نیز این پیام کوتاه را امضا کرده اند.

همچنین بنا بر گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، در همین راستا آن‌ها از رفتن به داخل بند زنان اوین امتناع کرده و در حیاط زندان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن زندگی آزادی» سر دادند.

این هفت زندانی سیاسی روز شنبه ۲۵ شهریور هم در حیاط زندان سرود «به‌نام تو که اسم رمز ماست/ شب مهسا طلوعِ صد نداست» را دسته‌جمعی خواندند.

آن‌ها در بیانیه‌ای که روز گذشته در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی منتشر شد از مردم ایران و جهان خواستند «صدای معترضان و مخالفان» باشند.

در بخشی از بیانیه این هفت زندانی سیاسی زن آمده است: «بغض کشته شدن و اعدام مظلومانه دختران و پسران سرزمینمان در خیابان‌ها و زندان‌ها، کور کردن معترضان، بازداشت، شکنجه و زندان به‌پاخاستگان، زخمی است بر جان و روانمان اما شعله امید و انگیزه‌ای است برای تداوم مبارزه تا لحظه پیروزی‌مان.»

علاوه بر آن‌ها، شماری دیگر از زندانیان سیاسی نیز به منظور هم‌بستگی با شهروندان معترض دست به اعتصاب غذا زدند.

علی یونسی، دانشجوی مدال‌آور المپیاد جهانی نجوم و امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری که هر دو در اوین زندانی هستند، اعلام کردند که از روز پنج‌شنبه تا شنبه که مصادف با سالگرد بازداشت تا قتل مهسا امینی است، اعتصاب غذای تر خواهند کرد.

مصطفی تاجزاده، سعید مدنی، حسین رزاق، مهدی محمودیان و محمد نجفی هم با انتشار نامه‌ای از اوین اعلام کردند در اعتراض به «تداوم سیاست‌های سرکوب‌گرانه و ضد زن حکومت» و در هم‌بستگی با «خواسته‌های معترضان از جمله توقف حجاب اجباری»، روز شنبه ۲۵ شهریور دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

با وجود تلاش حکومت برای سرکوب شهروندان به منظور پیشگیری از شکل‌گیری تجمع در نخستین سالگرد خیزش انقلابی، کنش‌های اعتراضی شهروندان و زندانیان سیاسی از روزها قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در روزهای منتهی به سالروز قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، ویدیوهای متعددی از چاپ و پخش تراکت‌های دعوت به تجمع، دیوارنگاری و سر دادن شعارهای شبانه منتشر شد.

فراخوان‌های متعددی نیز چه از سوی شهروندان و چه نهادها و تشکل‌ها برای اعتصاب سراسری و تجمع در داخل ایران و شهرهای جهان منتشر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy