Saturday, Sep 23, 2023

صفحه نخست » ایران در بازی‌های آسیایی؛ کاروان حججی با «پرچمدار سپاهی»

رادیو فردا - نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی به میزبانی هانگژو با برگزاری مراسم افتتاحیه در استادیوم نیلوفر بزرگ، رسماََ گشایش یافت.

کاروان ورزش افغانستان اولین کشوری بود که رژه رفت. کاروان ایران هم که از سوی کمیته المپیک جمهوری اسلامی، «شهید محسن حججی» نامگذاری شده، پس از ورزشکاران اندونزی وارد محوطه ورزشگاه شد.

olympics.jpgجواد فروغی در تیراندازی و ناهید کیانی در تکواندو، پرچمداران ایران در رژه افتتاحیه بودند

***

۲۸۹ ورزشکار زن و مرد ایرانی در ۳۴ رشته ورزشی به چین اعزام شده‌اند. جواد فروغی در تیراندازی و ناهید کیانی در تکواندو، پرچمداران ایران در رژه افتتاحیه بودند.

فروغی مسن‌ترین مدال‌آور ایران در تاریخ بازی‌های المپیک است. این عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ جزو نیروهای اعزامی به سوریه بوده.

او که با چفیه روی سکوی قهرمانی المپیک ظاهر شده بود گفت: «مدال طلای المپیک را به رهبرم و امام زمان تقدیم می‌کنم.»

بازتاب جهانی عضویت فروغی در سپاه پاسداران باعث شد کمیته بین‌المللی المپیک، در دهکده بازی‌ها رضا صالحی امیری رئیس پیشین کمیته المپیک جمهوری اسلامی را احضار کند.

صالحی امیری برای تغییر ذهن منتقدان حضور فروغی در المپیک، تصمیم گرفت فروغی با لباس پرستاری به ایران برگردد. جمعی از افراد استقبال کننده نیز با پوشش پرستار در فرودگاه بودند.

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در پیام تبریکش فروغی را ''ورزشکار بسیجی و پاسدار رشید انقلاب اسلامی'' نامید و قهرمانی‌اش را به علی خامنه‌ای تبریک گفت.

روزنامه تایمز کره جنوبی به نقل از جین جونگ اوه برنده ۶ مدال نقره و برنز المپیک، در انتقاد از مسئولین IOC نوشت: «مضحک است که یک تروریست می‌تواند مقام اول را کسب کند.»

تیرانداز کره‌ای پس از اعتراض سفارت جمهوری اسلامی در سئول، اظهاراتش را پس گرفت. با این حال فروغی به خبرگزاری ایسنا گفت: «بدترین خاطره‌ام جمله‌ای است که جین جونگ اوه گفت».

قهرمان تیراندازی المپیک به روزنامه همشهری هم گفت: «به عنوان امدادگر به سوریه رفتم. پشت تانک نبودم.»

او حالا در ۴۴ سالگی، پرچمداد کاروانی است که محسن حجی نام دارد. از نیروهای سپاهی موسوم به ''مدافع حرم'' که سال ۱۳۹۶ در مرز سوریه و عراق کشته شد.

ناهید کیانی قهرمانی تکواندوی جهان، دیگر پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو است. خانم کیانی در دوره قبلی بازی‌ها روی سکوی سوم ایستاد.

ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با کسب ۲۰ مدال طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز در رده ششم کشورهای شرکت کننده ایستاد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy