Saturday, Sep 30, 2023

صفحه نخست » تنها چند ساعت تا تعطیلی دولت فدرال آمریکا

shutd.jpgرادیو فردا - در پی مخالفت گروهی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با طرح پیشنهادی بودجه‌بندی دولت فدرال، احتمال تعطیلی دولت واشینگتن از بامداد یکشنبه نهم مهر مطرح شده است.

این تاریخ شروع سال مالی جدید در آمریکا محسوب می‌شود.

کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان، شامگاه جمعه هفتم مهر طرحی را ارائه کرد که در آن بودجه‌های اختصاص یافته به تمامی سازمان‌های دولتی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و راه‌کارهایی برای افزایش تدابیر امنیتی در مرزها برای جلوگیری از افزایش شمار مهاجران غیرقانونی درنظر گرفته شده است.

در حالی که ۲۳۲ عضو مجلس نمایندگان به طرح آقای مک‌کارتی جمهوری‌خواه رأی موافق دادند، ۱۹۸ تن شامل تمامی نمایندگان دموکرات حاضر در نشست همراه با ۲۱ نماینده‌ که جزو جناح راست افراطی حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شوند، به آن رأی مخالف دادند.

عدم تصویب احتمالی قانون بودجه فدرال پیش از ضرب‌الاجل قانونی نیمه‌شب شنبه به وقت شرق آمریکا، سبب خواهد شد که کارگران و کارمندان بخش فدرال به مرخصی بدون حقوق بروند، حقوق سربازان پرداخت نشود، به برنامه‌ها و خدمات ضروری به میلیون‌ها آمریکایی آسیب برسد و طیف وسیع دیگری از فعالیت‌های مرتبط با دولت فدرال بسته شود.

کارن ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید گفت: «جمهوری‌خواهان افراطی در مجلس نمایندگان درخواست‌های خود را سه برابر کردند تا برنامه‌هایی که میلیون‌ها خانواده آمریکایی به آن وابسته هستند، مختل شود».

در مقابل، مجلس سنا در نشست جمعه طرح خود را با حمایت دوحزبی ادامه داد که هدف آن ادامه کار دولت فدرال به موازات افزایش کمک به اوکراین و مناطق فاجعه‌دیده داخل آمریکا است.

به گفته خبرگزاری‌ها، با وجود تلاش سنا «بلبشوی جاری در مجلس نمایندگان» ادامه یافته است.

جمهوری‌خواهانی که به طرح آقای مک‌کارتی رأی مخالف دادند و بودجه دولت جو بایدن برای سال آتی را قبول ندارند، با حمایت دونالد ترامپ، از جمله با اختصاص کمک‌های مالی بیشتر آمریکا به اوکراین مخالف هستند.

اختلافات دو حزب در آستانه انتخابات سال آتی آمریکا تشدید شده و جمهوری‌خواهان هوادار دونالد ترامپ برای ضربه زدن به دولت جو بایدن تلاش می‌کنند.

کاخ سفید از تعیین تاریخ دیدار میان جو بایدن با کوین مک‌کارتی خودداری کرده زیرا آقای مک‌کارتی از توافق پیشین در مورد بدهی‌های فدرال عقب‌نشینی و سقف بودجه را تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، جایگاه کوین مک‌کارتی در ریاست مجلس نمایندگان نیز در وضعیت کنونی به خطر افتاده زیرا نشان می‌دهد که او فاقد «توان سیاسی» در مقاطع حساس است و دولت را با بحران روبه‌رو کرده است.

احتمال تعطیلی دولت فدرال منجر به توقف انتشار داده‌های کلان اقتصادی، از جمله گزارش اشتغال و شاخص بهای مصرف‌کنندگان نیز خواهد شد که به گفته سایت‌های اقتصادی، بانک مرکزی آمریکا را به اتخاذ تصمیماتی در زمینه نرخ بهره خواهد کشاند که ممکن است عواقب نگران‌کننده‌ای داشته باشد.

انتشار داده‌های اقتصاد کلان در آمریکا، مانند گزارش اشتغال و آمار تورم، برای تصمیم‌گیرندگان عرصه اقتصادی و سرمایه‌گذاران اهمیت حیاتی دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy