Monday, Oct 9, 2023

صفحه نخست » هشدار رئیس سابق موساد به رژیم خامنه ای

hoshdar.jpgرادیو فردا - اِفرائیم هالِوی، رئیس پیشین موساد، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیوفردا، ضمن اذعان به غافلگیرشدن نهادهای امنیتی اسرائیل در مقابل حملهٔ حماس به این کشور، دربارهٔ هرگونه تلاش جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص از طریق حزب‌الله لبنان «برای سوءاستفاده از شرایط فعلی» هشدار داد.

بامداد شنبه ۱۵ مهر گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را بر عهده دارد، هزاران راکت به سمت شهرها و شهرک‌های جنوب و مرکز اسرائیل پرتاب کرد و سپس در اقدامی بی‌سابقه، افراد مسلح حماس و جهاد اسلامی با تخریب حصار غزه و ورود به شهرک‌های اسرائیلی از راه زمین و دریا با شهروندان و نظامیان آن مناطق درگیر شدند.

افرائیم هالوی در گفت‌وگو با رادیوفردا دربارهٔ وضعیت فعلی توضیح داد که «یک عملیات بزرگ در جنوب اسرائیل برای پاک‌سازی منطقه از باقی‌مانده نیروهای حماس در جریان است. این عملیات هنوز به اتمام نرسیده و چند دسته از اعضای حماس هنوز در جنوب حضور دارند. اما بیشتر قسمت‌هایی که در دست حماس بود آزاد شده، ولی البته به بهای کشته شدن افراد».

به‌گفته‌ٔ این مقام ارشد امنیتی سابق اسرائیل، «عملیات هوایی هم‌اینک در جریان است و تا الان ۵۰۰ سورتی پرواز بر روی نوار غزه انجام شده است. احتمالاً پس از تکمیل عملیات پاک‌سازی، یک عملیات زمینی گسترده در غزه علیه حماس انجام خواهد شد.»

هشدار به ایران در مورد مداخله حزب‌الله

افرائیم هالوی در پاسخ به پرسشی در مورد نقش احتمالی حکومت جمهوری اسلامی ایران در این رخدادها نیز گفت: «یکی از نگرانی‌های ما این بوده که همزمان با آن‌چه در جنوب کشور رخ داد و درحالی‌که ما نگران وقایع جنوب اسرائیل هستیم، حزب‌الله، که عامل تحت کنترل ایران در لبنان است، دست به حمله بزند و حالا یک چنین موردی پیش آمده است، که البته با پاسخ بسیار شدید اسرائیل در شمال مواجه شده است.»

رئیس پیشین موساد در ادامه به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که «اگر من جای ایرانی‌ها بودم، قبل از تلاش برای سوءاستفاده از رخدادهای جنوب و تلاش برای آسیب‌زدن به اسرائیل، به‌جای یک بار ده بار فکر می‌کردم. به باور من، چنین اقدامی خیلی خیلی برایشان گران تمام خواهد شد».

رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند سران حماس و جهاد اسلامی فلسطین اخیراً دیدارهای متعددی با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، داشته‌اند و آن را بخشی از فعالیت مشترک آن‌ها در چارچوب اهداف جمهوری اسلامی علیه اسرائیل ارزیابی کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان روز شنبه و همزمان با آغاز درگیری‌های تازه میان حماس و اسرائیل، حمایت کامل خود را از حماس اعلام کرد و در همان روز، شماری از هواداران حزب‌الله در جنوب لبنان در نزدیکی مرز اسرائیل ایستاده و نظاره‌گر رویدادهای این کشور بودند که با آتش هشدار ارتش اسرائیل عقب رانده شدند.

یک وزیر دولت اسرائیل هم روز ۱۵ مهر به روزنامه یدیعوت آحرونوت گفت این احتمال مطرح بوده که حملات غافلگیرانهٔ نیروهای حماس از نوار غزه به جنوب اسرائیل، مقدمه‌ای برای عملیات وسیع‌تری باشد که حزب‌الله از مرز شمالی اسرائیل آن را آغاز کند.

حمله غافلگیرانه و رویکرد آینده به غزه

افرائیم هالوی در ادامه، درباره موضوع غافلگیر شدن نهادهای امنیتی اسرائیل در حمله شنبه، این موضوع را تأیید کرد و گفت: «احتمالاً بعد از پایان جنگ یک کمیته تشکیل خواهیم داد که به جزئیات این مسئله بپردازد که در روزهای پیش از جنگ چه رخ داد، و احتمالاً به نتایجی هم خواهیم رسید.»

این مقام سابق اسرائیلی همچنین خبر داد که «طرح‌های زیادی هم برای تضعیف نظامی شدید حماس در دست خواهد بود، بسیار بیشتر از آن مقداری که تاکنون انجام شده است.»

رئیس پیشین موساد در پایان در پاسخ به این سؤال که «آیا کنترل و در اختیار گرفتن کل نوار غزه برای اسرائیل شدنی است؟»، گفت که «دربارهٔ جزئیات و نحوه عملیات نیروهای اسرائیل و اینکه به چه شکلی خواهد بود توضیحی نمی‌دهم؛ اینکه آیا در سراسر نوار غزه خواهد بود [که قرار باشد] در نتیجه آن، مسئولیت آنچه آنجا اتفاق می‌افتد را قبول کنیم، یا اینکه برنامه جایگزینی داشته باشیم. نمی‌دانم برنامه عملیاتی چیست.»

او افزود: «اما همان‌طور که گفتم چندین گزینه وجود دارد و فکر می‌کنم به صلاح اسرائیل نباشد برنامه‌های پس از پاک‌سازی جنوب اسرائیل از حماس را در قبال غزه آشکار کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy