Thursday, Oct 12, 2023

صفحه نخست » محمد ضیف ؛ طراح حمله حماس به اسراییل کیست؟

11-15.jpgایندیپندنت فارسی - اسرائیل حمله ویرانگر هفته گذشته حماس را ۱۱ سپتامبر خود خواند. در همین‌ حال محمد ضیف، مغز متفکر این حملات آن را «طوفان الاقصی» نامید.

درحالی که حماس روز شنبه هزاران موشک به سوی اورشلیم پرتاب می‌کرد، محمد ضیف که از جانب اسرائیل شدیدا تحت تعقیب است، در صدایی از پیش ضبط شده این حملات را پاسخی به یورش‌های اسرائیل به مسجدالاقصی خواند.
به گزارش رویترز، به گفته یک منبع مطلع نزدیک به حماس، پس از یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد‌الاقصی در مه ۲۰۲۱، ضیف برنامه‌ریزی برای حمله‌ای را آغاز کرد که تاکنون دست‌کم هزار ۲۰۰ نفر را در اسرائيل کشته و دو هزار و ۷۰۰ نفر را زخمی کرده است.


این منبع نزدیک به حماس در شهر غزه گفت: «تصاویر و فیلم‌هایی که از یورش نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی در ماه رمضان، ضرب و شتم نمازگزاران، حمله به آن‌ها و بیرون کشیدن پیر و جوان از این مسجد منتشر شد، عزم او را جزم کرد و آتش چنین خشمی را برافروخت.»


این یورش به مسجد‌الاقصی، برای مدت‌ها درگیری‌های خشونت‌آمیزی را بر سر حاکمیت و مذهب در اورشلیم آغاز کرد و به جنگ تمام عیار ۱۱ روزه میان اسرائیل و حماس انجامید.


اکنون پس از گذشت دو سال از این حادثه، حمله روز شنبه که بدترین نقض دفاعی اسرائيل از زمان جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ و درست همزمان با پنجاهمین سالگرد چهارمین جنگ اعراب و اسرائیل موسوم به جنگ یوم کیپور است، تل‌آویو را وادار به اعلام وضعیت جنگی کرد. در حمله جنگنده‌های اسرائیل به نوار غزه تاکنون دست‌کم هزار و ۵۵ نفر کشته و پنج‌ هزار نفر زخمی شده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی


اسرائیل همچنین روز چهارشنبه از کشته‌شدن دست کم هزار فلسطینی مسلح در نوار غزه خبر داد.
ضیف که تا کنون از هفت سوءقصد نیروهای اسرائیلی جان سالم به در برده است، بسیار کم صحبت می‌کند و هیچ‌گاه در انظار عمومی حاضر نمی‌شود. به همین دلیل، وقتی تلویزیون حماس اعلام کرد که او قرار است روز شنبه سخنرانی کند، فلسطینی‌ها دریافتند که موضوع مهمی در جریان است.

ضیف در سخنان خود گفت: «امروز طوفان الاقصی، خشم مردم و ملت ما درحال انفجار است. ای مجاهدین ما، امروز وقت آن رسیده است که به این جنایتکاران بفهمانید دورانشان به سر آمده است.»
تنها سه تصویر از ضیف، یکی از بیست و چندسالگی‌اش، دیگری با ماسک بر صورت و یکی دیگر هم از سایه‌اش موجود است.


محل اختفای او مشخص نیست، اما گفته می‌شود که به احتمال زیاد در پیچ و خم‌های تونل‌های زیرزمینی غزه پنهان شده است. به گفته یک منبع اسرائیلی ضیف به صورت مستقیم در طراحی و اجرای حمله روز شنبه نقش داشته است.
به گفته منابع فلسطینی، خانه پدر ضیف در حملات هوایی اسرائیل به غزه ویران شده و برادر و دوتن از خویشاوندان او در این حملات کشته شده‌اند.

دو ذهن، یک مغز متفکر
به گزارش یک منبع نزدیک به حماس، اگرچه محمد ضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام و یحیی سنوار، یکی از فرماندهان حماس در غزه به طور مشترک تصمیم حمله روز شنبه به اسرائیل را گرفتند، اما کاملا مشخص است که معمار این حملات که بوده است.


این منبع می‌گوید: «اگرچه آن‌ها دو ذهن متفاوت هستند اما یک مغز متفکر پشت این حملات است. تنها تعداد معدودی از رهبران حماس از این عملیات اطلاع داشتند.»


یکی از منابع مطلع نزدیک به حماس می‌گوید: «پنهان‌کاری حماس در سطحی بود که ایران، دشمن قسم خورده اسرائیل و یکی از منابع مهم مالی، آموزشی و تسلیحاتی حماس تنها به صورت کلی می‌دانست که جنبش درحال برنامه‌ریزی برا حمله‌ای بزرگ است و اطلاعی از زمان‌بندی و جزئیات این عملیات نداشت. اگرچه تهران از برنامه‌ریزی این عملیات بزرگ آگاه بود اما موضوع انجام آن در هیچ اتاق عملیاتی مشترکی متشکل از رهبران حماس، حزب‌الله لبنان و ایران مطرح نشد.»

این منبع همچنین افزود: «حلقه بسیار بسیار تنگ بود.»
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه گفت که ایران در حمله علیه اسرائیل شرکت نداشته است. واشنگتن هم اعلام کرد که اگرچه تهران با حماس همدست است، اما هیچ شواهد و اطلاعاتی مبنی بر حضور مستقیم ایران در این عملیات وجود ندارد.


به گزارش رویترز، طرح ضیف شامل تلاش‌های طولانی مدت برای فریب اسرائیل بود. تل‌آویو به این باور رسیده بود که حماس، متحد ایران، دشمن قسم‌خورده اسرائیل، رغبتی به آغاز درگیری ندارد و بر توسعه اقتصادی غزه، به عنوان مرکزیت خود متمرکز شده است.


بنابر اظهارات یک منبع نزدیک به حماس، درحالی که اسرائیل به ارائه مشوق‌های اقتصادی به کارگران غزه می‌پرداخت، جنگجویان حماس حتی گاهی اوقات با وجود نظارت شدید ارتش اسرائیل، به تمرین‌های نظامی و آماده‌سازی می‌پرداختند.
علی برکه، رئیس روابط خارجی حماس گفت: «ما دوسال برای این نبرد آماده شدیم.»


ضیف در صدای ضبط شده خود که همزمان با حمله روز شنبه منتشر شد با لحنی آرام می‌گوید که حماس بارها به اسرائیل هشدار داده بود از جنایات خود علیه فلسطینیان دست بردارد، زندانیان را آزاد کند و از سلب حاکمیت فلسطینیان بر سرزمین‌ها دست کشد.


او افزود: «اشغال‌گران هرروز به روستاها، شهرک و شهرهای ما در کرانه باختری یورش می‌برند و با حمله خانه‌ ما را می‌کشند، زخمی و بازداشت می‌کنند و ویرانی برجای می‌گذارند. در عین حال، هزاران جریب از زمین‌های ما را مصادره می‌کنند و مردم ما را از خانه‌هایشان بیرون می‌رانند تا برای خود شهرک‌سازی کنند. این درحالی است که محاصره جنایتکارانه غزه همچنان ادامه دارد.»

«مرد در سایه»

بیش از یک‌سال است که درگیری‌ها در کرانه باختری تشدید شده است. ضیف گفت که اگرچه حماس از جامعه بین‌الملل خواستار پایان دادن به «جنایات اشغالگران» شده، اما اسرائیل اقدامات تحریک‌آمیز خود را تشدید کرده است.
او همچنین افزود که حماس در گذشته از اسرائیل خواسته است که با انجام توافقی بشردوستانه اسرای فلسطینی را آزاد کند که این درخواست از سوی تل‌آویو رد شده است.


او گفت: «ما می‌خواهیم به عیاشی و انکار قوانین بین‌المللی اشغالگران در سایه حمایت آمریکا و غرب و سکوت بین‌المللی، پایان دهیم.»
محمد مصری مشهور به محمد ضیف، در سال ۱۹۶۵ در اردوگاه پناهجویان خان یونس به دنیا آمد. این اردوگاه در سال ۱۹۴۸ پس از جنگ نخست اعراب و اسرائیل بنا نهاده شد.
بنابر اظهارات یک منبع عضو حماس، اسرائیل ضیف را در سال ۱۹۸۹ دستگیر کرد و او ۱۶ ماه را در بازداشت به سر برد.


ضیف در دانشگاه اسلامی غزه به تحصیل فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی پرداخت و مدرک خود را گرفت. او همچنین به هنر علاقه‌مند است و ریاست کمیته سرگرمی دانشگاه را برعهده داشت و در چند نمایش نیز روی صحنه رفت.
ضیف با ارتقا در حماس، شبکه تونل‌ها و همچنین قابلیت بمب‌سازی این گروه را توسعه داد. او دهه‌ها است که در صدر فهرست تحت تعقیب‌ترین افراد اسرائیل قرار دارد و شخصا مسئول کشته‌شدن ده‌ها اسرائیل در بمب‌گذاری‌های انتحاری بوده است.


برای ضیف ماندن در سایه مساله مرگ و زندگی بوده است. به گفته یک منبع عضو حماس، او در یکی از سوء‌قصد‌های اسرائیل یک چشم خود را از دست داد و دچار جراحت جدی در یکی از پاهایش شد.
به گزارش رویترز، همسر، پسر هفت‌ماهه و دختر سه‌ساله او در یکی از حملات هوایی اسرائیل در سال ۲۰۱۴ کشته شدند.


زنده‌ماندن او و در عین حال رهبری شاخه نظامی حماس، ضیف را در موقعیت «قهرمان ملت فلسطین» قرار داده است. در ویدیوهای او یا ماسک بر چهره دارد و یا تنها سایه‌اش مشخص است.
به گفته یک منبع عضو حماس، ضیف از فناوری‌های مدرن مانند تلفن همراه هوشمند استفاده نمی‌کند.
این منبع می‌گوید: «او گریزپا و مردی در سایه‌ها است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy