Thursday, Oct 12, 2023

صفحه نخست » یعنی، از این مسخره تر نمی شود!

maskhareh.jpg- بیش از ۳۰ هزار استاد حق‌التدریسی از دانشگاه آزاد حذف شدند

- دانشجویان ترم اول یا دوم مقطع دکتری که به نهادهای امنیتی و نظامی نزدیک‌اند، بعد از ثبت‌نام در یک دوره آموزشی ۴۰ ساعته با عنوان دوره مدرسی، به کرسی استادی در دانشگاه آزاد رسیده‌اند

***

دویچه وله - از ابتدای مهر ماه امسال و به دنبال اجرای تصمیم مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد، ۳۲هزار استاد حق‌التدریسی از واحدها و رشته‌های مختلف این دانشگاه حذف شده‌اند.

بر پایه یک گزارش روزنامه "اعتماد"، به جای این استادان ۲۰ هزار دانشجوی ترم اول یا دوم مقطع دکتری دانشگاه آزاد که هنوز در حال تحصیل هستند، برای تدریس به دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه جذب شده‌اند. ز

این دانشجویان مقطع دکتری، پس از ثبت‌نام در یک دوره آموزشی ۴۰ ساعته با عنوان دوره "مدرسی"، به کرسی استادی در دانشگاه آزاد رسیده‌اند. این "استادان" جدید قرار است بابت این حضور "جایزه تحصیلی" بگیرند و شهریه کمتری بپردازند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این تصمیم رئیس دانشگاه آزاد در حالی اجرا شده است که تعدادی از استادان حق‌التدریس که از ابتدای مهر امسال و بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی، از تدریس در دانشگاه آزاد کنار گذاشته شده‌اند، در گفت‌وگو با "اعتماد" گفته‌اند که تنها منبع درآمدشان را از دست داده‌اند و هیچ فرصت شغلی دیگری هم در انتظارشان نیست، زیرا اغلب آن‌ها پس از یک یا دو دهه تدریس در دانشگاه آزاد، از سقف سنی استخدام در هیات علمی دانشگاه‌ها یا نهادهای دولتی هم رد شده‌اند.

مبنای حقوقی این تغییرات

بر اساس یک تبصره بخشنامه سال ۱۳۹۷ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، که به نظر می‌آید نقش پررنگی در تصمیم رییس دانشگاه آزاد به حذف یک‌باره ۳۲ هزار استاد حق‌التدریس داشته است، "در صورتی که مدرس حق‌التدریس، شرایط عمومی تدریس را از دست دهد، امور هیات علمی دانشگاه نسبت به ابطال کد شناسه تدریس تخصیص یافته اقدام خواهد نمود".

به عبارت دیگر، هر فردی که متقاضی تدریس در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و عضویت در هیات علمی این مجموعه دانشگاهی است، پیش از آغاز همکاری باید از نظر "شرایط عمومی و اختصاصی" تایید شود.

طبق اطلاعیه سال ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد، "شرایط اختصاصی" متوجه سابقه تحصیلی و علمی فرد متقاضی است اما "شرایط عمومی" این‌گونه تعریف شده است: «نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در انواع گروه‌های معاند و مخالف با جمهوری اسلامی ایران، اطلاع از احکام شرعی و انجام واجبات اسلامی، عمل به فرامین و گفته‌های رهبری و داشتن تعهد به اصل ولایت فقیه، پرهیز از ورود خطوط ناسازگار و نامتعارف با فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی در دانشگاه، باور و اعتقاد قلبی و اعتقاد به جمهوری اسلامی ایران، باور متقاضی استخدام به فناوری برتر، متعهد به اخلاق حرفه‌ای و قوانین و مقررات صنفی، متقاضیان آقا به هیچ‌وجه نباید مشکلی از جهت نظام وظیفه عمومی برای استخدام به عنوان عضو هیات‌علمی داشته باشند.»

شرط دانشگاه شریف برای ادامه همکاری با شریفی زارچی

دبیر هیئت اجرایی جذب دانشگاه شریف، در ایمیلی که دیروز چهارشنبه ۱۸ مهرماه (۱۱ اکتبر) به گروه ایمیلی استادان این دانشگاه فرستاده است، نتیجه جلسه‌ هیئت جذب که ظاهراً چهارشنبه هفته قبل ۱۲مهر و درباره وضعیت شریفی زارچی برگزار شده را به استادان اعلام کرده است.

به گزارش دیدبان ایران، در متن این ایمیل که روزنامه دانشگاه شریف آن را منتشر کرده، آمده است که هیئت اجرایی در تصمیم قبلی خود مبنی بر خاتمه همکاری با شریفی زارچی تجدیدنظر کرده و گفته است: «ادامه همکاری ایشان به شرط درخواست و طی‌کردن فرآیند تبدیل وضعیت بلامانع خواهد بود.»

این ایمیل می‌افزاید، علی‌رغم اینکه تصمیم فعلی هیئت جذب همچنان قطع همکاری‌ است و این هیئت منتظر ارسال درخواست تبدیل وضعیت از طرف ایشان است، اما با این‌حال "در مدت زمانی که فرایند بررسی پرونده تبدیل وضعیت (در صورت ارسال درخواست از طرف وی) در حال انجام است، همکاری ایشان با دانشگاه با رعایت اختیارات قانونی، فرایندهای موجود و در چارچوب محدودتری می‌تواند ادامه داشته باشد".

علی شریفی زارچی، استادیار اخراج‌شده بیوانفورماتیک ریاضی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و رئیس کمیته علمی المپیاد جهانی کامپیوتر است.

شریفی زارچی در المپیاد جهانی کامپیوتر سال ۲۰۰۰ عضو تیم ملی دانش‌آموزی ایران بود و موفق به دریافت مدال طلا شد. او دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری بیوانفورماتیک از دانشگاه تهران است و همچنین دوره‌های پژوهشی و پسادکتری را در ماکس پلانک آلمان و دانشگاه دولتی آمریکا پشت سر گذاشته است.

شریفی زارچی از سال ۱۳۹۰ به عنوان پژوهشگر بیوانفورماتیک در پژوهشگاه رویان و همچنین از سال ۱۳۹۵ به عنوان عضو هیئت علمی دانشکدهٔ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار است. او در دوران ریاست جمهوری روحانی در ایران با سمت رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت مشغول به فعالیت بود. او از نظر برخی به‌عنوان یک صدای برجسته در حوزه‌های آکادمیک در ایران شناخته می‌شود.

علی شریفی زارچی در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ یکی از استادان معترض دانشگاه‌های ایران بود که به وزارت اطلاعات فراخوانده شد و سپس در شهریور ۱۴۰۲ از دانشگاه شریف اخراج شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy