Thursday, Oct 12, 2023

صفحه نخست » ارتش اسراییل چقدر بزرگ است و چه سلاح هایی دارد

12-12.jpgایندیپندنت فارسی - اسرائیل در‌پی حمله مرگبار حماس که صدها کشته به جای گذاشت، غزه را محاصره کرده است.

این کشور از توان نظامی عظیم خود برای ضربه زدن به تروریست‌ها استفاده می‌کند و می‌گوید که آن‌ها تاکنون حدود هزار و ۵۰۰ شبه‌نظامی را در پی تهاجم روز شنبه کشته‌اند.

دان گلدفوس، سرتیپ اسرائیلی، گفت: «ما به تهاجم و حمله به گروه تروریستی حماس و هر گروه دیگری در غزه حمله می‌کنیم. باید این واقعیت را از داخل غزه تغییر دهیم تا از تکرار این اتفاق جلوگیری کنیم.»

حمله غافلگیرکننده حماس، مرگ‌بارترین حمله شبه‌نظامیان در تاریخ اسرائیل بوده است، به‌طوری که گلدفوس روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که تعداد کشته‌ها از هزار تن گذشته است.

ارتش اسرائیل در واکنش به این حمله، ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را بسیج کرده است و گمانه‌زنی‌ها می‌گوید حمله زمینی به غزه حتمی است. در ادامه به منابع مهمی که اسرائیل می‌تواند برای جنگ با حماس از آن‌ها استفاده کند نگاهی می‌اندازیم.

وسعت ارتش اسرائیل چقدر است؟‌

نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) ارتش ملی است. این ارتش سه شاخه دارد؛ نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی اسرائیل.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

از زمان امضای منشور استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸، خدمت سربازی با مدت معین در این کشور اجباری بوده است.

تمامی شهروندان بالای ۱۸ سال، صرف‌نظر از جنسیت و قومیت، موظف‌اند دست‌کم ۲۴ تا ۳۲ ماه خدمت کنند. زنان مذهبی، افراد متاهل و معلولان از این قانون مستثنی‌اند.

اکنون ۱۷۳ هزار سرباز فعال در ارتش اسرائیل وجود دارد که هشت هزار نفر از آن‌ها فرمانده‌اند.

ارتش همه ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را نیز فراخوانده است و برای بزرگ‌ترین بسیج تاریخ خود آماده می‌شود، از سوی دیگر، پروازهای ویژه‌ای برای افزودن نیروی ذخیره خارجی برای پیوستن به تلاش‌های این کشور سازماندهی شده است.

اسرائیل از نیروهای ویژه خود از واحد سایرت متکل (Sayeret Matkal) برای مبارزه با حماس استفاده می‌کند. گمان می‌رود هدف آن‌ها خنثی کردن جنگجویان رده بالای این سازمان تروریستی و نجات اسرائیلی‌هایی که به گروگان گرفته شده‌اند باشد.

هزینه نظامی اسرائیل در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۴.۳۴ میلیارد دلار بود.

ارتش اسرائيل چه سلاح‌هایی دارد؟‌

نیروهای اسرائیلی برای حمله به نوار غزه، تاکنون از ۶۰۰ هواپیما و ۳۰۰ موشک‌انداز استفاده کرده‌اند.

نیروهای زمینی از ۳۰۰ تانک نظامی زرادخانه اسرائیل استفاده می‌کنند و دو هزار تانک دیگر نیز در دسترس است.

تانک مرکاوا اسرائیل (Merkava) شبیه تانک لئوپارد ۲ آلمان (Leopard 2) است که در اوکراین به شکلی گسترده از آن استفاده می‌شود. صفحه زرهی جلویی ضخیم این تانک برای محافظت حداکثری از خدمه طراحی شده و به یک تفنگ اصلی ۱۲۰ میلی‌متری نیز مسلح است.

نیروی هوایی اسرائیل، روز دوشنبه، اعلام کرد که در کمتر از ۲۴ ساعت، حدود دو هزار مهمات و بیش از هزار تن بمب‌ روی ۱۰ هزار هدف پرتاب کرده است. نیروی هوایی به داشتن جت‌های جنگنده کفیر (Kfir) معروف است و تعدادی جت اف-۳۵ لایتنینگ دو (F-35 Lightning II) دارد که از ایالات متحده آمریکا خریداری کرده است.

به گفته [موسسه] ابتکار تهدید هسته‌ای (NFI)، گویا ارتش اسرائیل از سال ۱۹۶۷ توان تسلیحات هسته‌ای خود را با حدود ۹۰ کلاهک حفظ کرده است، هرچند این کشور به‌طور رسمی این موضوع را تایید نمی‌کند.

گنبد آهنین چیست؟‌

گنبد آهنین، سیستم دفاع هوایی متحرک اسرائیلی است و اسرائیل تنها کشور جهان است که چنین سیستمی را در سطح ملی اجرا می‌کند.

این سامانه برای رهگیری و انهدام راکت‌های کوتاه‌برد و گلوله‌های توپخانه طراحی شده است که مسیر پرتابی‌شان، آن‌ها را به منطقه‌ای پرجمعیت می‌برد.

سامانه دفاع موشکی یکی از مهم‌ترین ابزار اسرائیل است و از زمان عملیاتی شدن در سال ۲۰۱۱، جان بسیاری از غیرنظامیان را نجات داده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که این سامانه در سرکوب حمله موشکی جهاد اسلامی در ماه مه، ۹۵.۶ درصد موفق عمل کرد.

تعداد ۱۰ باتری گنبد آهنین در سرتاسر اسرائيل وجود دارد که هریک توان حمل ۱۱ کیلوگرم مواد منفجره دارد.

ایالات متحده آمریکا برای ساخت و نگهداری گنبد آهنین مشارکت کرد و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، حدود ۱.۶ میلیارد دلار برای این سیستم هزینه کرد.

بهای هر موشک حدود ۴۰ هزار دلار است، بنابراین رهگیری هزاران موشک حماس می‌تواند هزینه‌بر باشد.

ارتش اسرائیل می‌گوید گنبد آهنین کاملا دفاعی است و توان حمله ندارد.

اسرائیل اکنون پس از تحمل رگبارهای موشکی بزرگ در جریان حملات حماس، از ایالات متحده آمریکا درخواست کرده است که در بازیابی این سیستم دفاعی کمک کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy