Thursday, Oct 19, 2023

صفحه نخست » تایید شدن مجوز امنیتی آرین طباطبایی از سوی پنتاگون

18-20.jpgرادیو فردا - نشریه آمریکایی واشینگتن فری‌بیکن روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه گزارش داد آرین طباطبایی، مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که پیشتر به ارتباط با یک شبکه مرتبط با جمهوری اسلامی متهم شده بود، مجوز خود برای دسترسی به اسناد فوق محرمانه در آمریکا را همچنان حفظ خواهد کرد.

وب‌سایت خبری سِمافور روز چهارم مهر، در گزارشی مدعی ارتباط آرین طباطبایی، رئیس کارکنان دفتر معاون وزارت دفاع در امور «عملیات ویژه و مناقشه‌های کم‌شدت»، با «شبکه ابتکار کارشناسان ایران»، یک شبکه مرتبط با جمهوری اسلامی، در مذاکرات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و در دوران دولت حسن روحانی شده بود.

به دنبال این گزارش، ۳۰ سناتور جمهوری‌خواه از جمله جونی ارنست، ریک اسکات، چاک گراسلی، لینزی گراهام و جیم ریش ، خواستار تعلیق فوری مجوز امنیتی خانم طباطبایی شدند.

واشینگتن فری‌بیکن می‌گوید٬ وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در نامه‌ای به جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه نوشته است که پس از انجام بررسی و تحقیقات، آرین طباطبایی همچنان می‌تواند مجوز امنیتی دسترسی فوق محرمانه خود را حفظ کند.

واشینگتن فری‌بیکن می‌گوید٬ یک نسخه از این نامه را رویت کرده است.

طبق این گزارش، رنه «ای» ویرکالا، دستیار وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه، ۱۳ اکتبر در نامه‌ خود به جونی ارنست نوشته است: «ما تایید می‌کنیم که مراحل استخدام و[صدور مجوز] دسترسی‌های خانم طباطبایی بر اساس قوانین و سیاست‌های موجود در این زمینه انجام شده است.»

واشینگتن فری‌بیکن در ادامه نوشت پنتاگون در این نامه توضیحات بیشتری درباره چگونگی تحقیقات خود ارائه نکرده و این که چرا آرین طباطبایی «همچنان واجد شرایط دریافت مجوز امنیتی است.»

در نامه دستیار وزیر دفاع آمریکا، آمده است: «آژانس‌ ضد جاسوسی و امنیتی دفاعی به طور منظم سوابق همه نظامیان، غیرنظامیان و پیمانکاران دارای مجوز امنیتی را جهت اطمینان از ادامه رعایت الزامات این مجوز‌ها مورد بازبینی قرار می‌دهد.»

علاوه بر ۳۰ سناتور جمهوری‌خواه، کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز از وزیر دفاع ایالات متحده خواسته بود به پرسش‌ها در خصوص صدور مجوز امنیتی آرین طباطبایی جواب بدهد.

کریستوفر مایر، معاون وزیر دفاع آمریکا برای عملیات ویژه، در پاسخ به پرسش‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا در هفتم مهر ماه گفته بود٬ پنتاگون در حال بررسی چگونگی صدور مجوز امنیتی فوق محرمانه برای خانم طباطبایی است.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم پنجم مهرماه در واکنش به گزارش سمافور گفته بود که خانم طباطبایی پیش از استخدام در وزارت دفاع مورد بررسی‌های امنیتی دقیق قرار گرفته است.

این سخنگو تصریح کرده بود: «دکتر طباطبایی، به‌عنوان شرط استخدام در وزارت دفاع و به‌طور کامل و دقیق، مورد بررسی قرار گرفته و ما مفتخریم که او مشغول خدمت است.»

آرین طباطبایی، محقق ایرانی‌تبار در حوزه علوم سیاسی و امور بین‌الملل، روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ به‌عنوان مشاور ارشد معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل به وزارت خارجه ایالات متحده پیوست. پیشتر در رسانه‌ها تصویری از حضور او در مذاکرات احیای برجام منتشر شده بود.

خانم طباطبایی در ژانویه سال ۲۰۲۲ به همراه ریچارد نفیو از تیم مذاکرات هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا خارج شد. در آن زمان، دیپلمات‌ها به لورا روزن خبرنگار آمریکایی وبگاه «دیپلماتیک»، گفته بودند، آرین طباطبایی به‌دلیل اختلاف‌نظر در رویکرد مذاکرات هسته‌ای از این تیم جدا شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy